Wydajność
Sprawność przeglądarki WWW
SunSpider JavaScript Benchmark
[ms] mniej = lepiej
Samsung Galaxy Note | 3055 |
HTC Rhyme | 3341 |
Samsung Galaxy S 2 | 3447 |
LG Optimus 2X | 3826 |
Samsung Galaxy R | 4100 |
LG Swift 3D | 4278 |
Sony Ericsson Xperia Neo | 5055 |
HTC Desire S | 5762 |
HTC EVO 3D | 6108 |
HTC Titan | 6488 |
Nokia 500 | 6832 |
HTC Radar | 9115 |
HTC ChaCha | 12819 |
HTC Wildfire S | 15995 |
Nokia C6-00 | 27977 |
Dell Venue Pro | 45333 |
Huawei Ideos U8500 | 66159 |
Testowana Nokia C6-00 niestety nie osiągnęła równie dobrych wyników, co jej kuzynka Nokia 500. Jest to spowodowane przede wszystkim gorszą wydajnością procesora oraz zastosowaniem odmiennego (nieco starszego) systemu operacyjnego. Wynik na poziomie około 28000 jest oczywiście słaby.
Gry
W czasie testów sprawdziliśmy też jak wyglądają gry uruchamiane na Nokii C6. Nie oferuje ona sprzętowej akceleracji grafiki 3D, więc gry z jakimi mieliśmy do czynienia wyglądały słabo, albo bardzo słabo, a próby generowania nieco bardziej skomplikowanej grafiki 3D zazwyczaj kończyły się uzyskaniem obrazu o płynności 1-4 kl./s. Wyścigi takie jak Need For Speed Undercover, czy Asphalt: Elite Racing prezentowały się jak typowe „płaskie” zręcznościówki, które można było spotkać w latach 80. i 90. w barowych automatach. Tak naprawdę trudno jest polecać tą Nokię do innych gier niż Tetris, lub zainstalowany w systemie Bejeweled.
Czas pracy na baterii
W czasie testów sprawdziliśmy również jak długo wytrzymuje bateria tego urządzenia w czasie typowych połączeń za pośrednictwem sieci komórkowej. W trakcie połączenia podświetlenie ekranu było wyłączone, podobnie jak łączność Wi-Fi, Bluetooth i GPS. Poziom głośności dźwięku ustawiliśmy na połowę.
Producent deklaruje aż 11 godzin czasu rozmów GSM lub 5 godzin w sieci 3G. Pamiętać należy też, że pomiary producenta wykonywane są zazwyczaj w warunkach laboratoryjnych, gdzie siła sygnału jest wysoka i stała, podobnie jak temperatura i wilgotność otoczenia oraz natężenie ruchu w sieci komórkowej.
Nasze analizy wskazują, że producent dobrze przeanalizował możliwości baterii tego telefonu w przypadku połączeń 3G. Podczas testu byliśmy w zasięgu sieci WCDMA i HSPA+ o średniej sile sygnału. Czas ciągłej rozmowy wyniósł około 5 godzin i 25 minut.
Musimy jednak zaznaczyć, że ogólnie bateria telefonu wypada słabo. Po rozpoczęciu testów z pełną baterią wyszliśmy na zewnątrz w celu zarejestrowania kilkunastu zdjęć i kilku filmików, po czym przeprowadziliśmy 10-minutową rozmowę telefoniczną, sprawdziliśmy pocztę i i włączyliśmy odtwarzanie plików audio na około pół godziny. Przez krótki czas (ok. 1,5 godziny) naładowanie baterii spadło prawie o połowę. Najwyraźniej wbudowany aparat oraz wyświetlacz powodują potężne zużycie energii w tym modelu (mimo że podświetlenie ustawione było na połowę mocy).
Zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele współczesnych smartfonów musi być ładowanych codziennie, ale w przypadku konstrukcji o tak ograniczonej wydajności jak Nokia C6-00 oczekiwalibyśmy dużo mniejszego zużycia energii, a przez to dłuższej pracy. Jeśli ktoś szuka prostego telefonu z podstawowym dostępem do internetu i wygodną klawiaturą sprzętową, to warto rozważyć kupno na przykład Nokii C3, która spełni powyższe wymagania, a przy okazji jest tańsza i wytrzyma o wiele dłużej na baterii.
- Rozmowy: 5:25 godz.
- Internet: 4:30 godz.
- Tryb czuwania: 160 dni
Kąty widzenia
Kąty widzenia testowanego telefonu mieszczą się w normie dla urządzeń w tej półce cenowo-jakościowej, ale wypadają słabo w porównaniu ze smartfonami wyposażonymi w ekrany S-LCD, nie wspominając już o AMOLED-ach. Ekran LCD jest wystarczająco kontrastowy i jasny, aby zapewnić akceptowalny komfort obsługi pod gołym niebem, ale trzeba również zaznaczyć, że dotykowe (oporowe) pokrycie ekranu ma niestety zgubny wpływ na szerokość katów widzenia (powoduje miejscowe zaciemnienia obrazu).
Pomijając kąty widzenia musimy jednak przyznać, że wyświetlacz Nokii C6-00 robi całkiem niezłe wrażenie, przede wszystkim pod względem nasycenia kolorów i jasności. Rozdzielczość 360x640 px dobrze współgra z przekątną 3,2 cala, przez co tekst na stronach WWW, e-mailach oraz w aplikacjach społecznościowych jest czytelny nawet gdy czcionka jest bardzo mała.
Jakość zdjęć
Nokia C6-00 ma dwie wbudowane kamerki - jedną umieszczoną z przodu (do wideokonferencji) i jedną z tyłu (aparat główny). Zdjęcia z modułu tylnego mają rozdzielczość 2592x1944 px, czyli około 5 Mpx. Jakość zdjęć wzbudza mieszane uczucia. Z jednej strony sam sensor jest w tym przedziale cenowym całkowicie akceptowalny. Fotki wykonane w dobrych warunkach oświetleniowych prezentują się dość dobrze.
Podoba nam się to, że producent nie dodał do oprogramowania silnych algorytmów odszumiających. Szumy są przez to wszechobecne, ale ilość detali pozostaje na dość dobrym poziomie (w tej klasie sprzętu). Gdyby algorytmy zaczęły działać mocniej z pewnością wraz z szumem usunęłyby kolejną partię szczegółów obrazu. Jakość optyki jest dużo gorsza od sensora. Obiektyw powoduje powstawanie wyraźnej winiety, co zauważyć możemy np. fotografując jednolite tło (ściana, niebo, kartka papieru itp.). Lampa błyskowa pomaga doświetlić obiekty oddalone nie dalej niż 1,5 metra od aparatu, w przypadku większych odległości staje się mało efektywna.
aparat z tyłu, zdjęcie z lampą
W nocy autofokus ma tendencję do gubienia się (znaczna część zdjęć jest nieostra). Jakość oczywiście spada i to bardzo - szum staje się bardzo wyraźny, a ilość detali obrazu spada. O zdjęciach z modułu przedniego można napisać tylko tyle, że są... ich jakość lepiej pominąć milczeniem. Rozdzielczość 320x240 px przywodzi na myśl znaczek pocztowy.
aparat z przodu
Ilość ustawień jest całkowicie wystarczająca. Zmienić możemy m.in. program tematyczny (np. autoportret, krajobraz lub nocny), samowyzwalacz, ustawić odcień barw, balans bieli, ekspozycję, czułość ISO, kontrast, ostrość, rozdzielczość, geolokalizację, dźwięk migawki, zdjęcia seryjne oraz lokalizację zapisu plików.
Jakość nagrań wideo
O jakości filmów wideo właściwie nie trzeba się rozpisywać. Jeśli rozdzielczość nie jest priorytetem i 640x480 pikseli wystarcza, to właściwie nie mamy się czym martwić. Nagrania są płynne, a obraz wystarczająco ostry (mimo braku autofokusa). Filmy dzienne możemy określić jako dość dobre, a nocne jako słabe.
Nagrania nakręcone modułem przednim to komedio-dramat (rozdzielczość jest śmieszna, a jakość tragiczna). Filmy mają 176x144 px i w praktyce nic ciekawego na nich nie widać. Kamerka nada się do wideokonferencji przez sieć 3G, ale tylko w ostateczności (strumień danych to około 100 kb/s).
W opcjach znajdziemy możliwość wybrania jakości (wraz z formatem MP4 lub 3GP), geolokalizację, nagrywanie z dźwiękiem, lokalizację zapisu plików, programy tematyczne, balans bieli, zmianę odcienia kolorów i ekspozycję.
GPS
Sprawność działania wbudowanego modułu GPS oceniamy bardzo pozytywnie (podobnie jak w przypadku Nokii 500). Byliśmy naprawdę zdumieni szybkością i precyzją z jaką Nokia C6-00 obliczała lokalizację. Wewnątrz pomieszczenia, 2 metry od najbliższego okna Nokia wskazywała miejsce swojego położenia w ciągu kilku sekund. Jest to rezultat, z którym nie poradziła sobie nawet typowa nawigacja samochodowa. Bardzo niewiele smartfonów jest w stanie dorównać Nokii w tej dziedzinie.
Wi-Fi
Sieci bezprzewodowe zazwyczaj wyszukiwane są błyskawicznie, a ich konfiguracja nie wymaga szerokiej wiedzy technicznej. Urządzenie domyślnie oferuje wsparcie dla standardu 802.11 b/g, więc nie będzie w stanie obsłużyć najwyższych prędkości połączeń (standard „n”).
Opis procedur testowych
Wydajność sprawdziliśmy przy następujących ustawieniach:
- wyłączone Wi-Fi
- wyłączony Bluetooth
- wyłączony GPS
- brak aktywnej komunikacji z Internetem
- wyłączone wigdety
- minimalne podświetlenie ekranu
- statyczna tapeta
Częstotliwość taktowania procesora głównego, graficznego i pamięci RAM ustawiona była na wartość domyślną dla danego telefonu.