Pamięć operacyjna służy do przechowywania danych do programów, w naszym przypadku gier. Zazwyczaj im jest jej więcej, tym lepiej, bo karta graficzna może pomieścić więcej informacji i przez cały czas ma je „pod ręką”. Nie oznacza to jednak, że w każdej sytuacji więcej RAM-u pozwoli osiągnąć wyższą wydajność.
Po pierwsze, z większej pojemności pamięci musi skorzystać gra, gdzie dodatkowo ważną rolę grają ustawienia opcji graficznych. Wysoka rozdzielczość bądź wyższa jakość tekstur z pewnością skorzystają z większej pojemności pamięci RAM. Po drugie, układ graficzny musi mieć na tyle dużą wydajność, by w np. w rozdzielczości obrazu 1680x1050, 1920x1200 i w wyższych umiał zachować płynność animacji. Co nam z tego, że np. GeForce GT 220 512 MB będzie miał 3 kl./s mniej od modelu z 1024 MB, kiedy ich ogólna wydajność będzie na poziomie 10 kl./s w rozdzielczości 1920x1200.
Większość oferowanych akceleratorów ma 512 lub 1024 MB pamięci RAM. Mając do dyspozycji dwie karty graficzne ze średniego segmentu – GeForce GTS 450 i Radeona 5750, sprawdziliśmy czy większa pojemność pamięci w standardowych trybach będzie miała wpływ na wydajność. Testy wykonaliśmy w trzech grach.
Arcania: Gothic 4 - DX10
1024x768, Średnie Detale
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 53 39 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 53 39 |
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 46 37 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 46 37 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Arcania: Gothic 4 - DX10
1280x1024, Średnie Detale
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 41 31 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 41 32 |
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 38 31 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 38 31 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Arcania: Gothic 4 - DX10
1680x1050, Średnie Detale
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 31 25 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 32 26 |
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 32 26 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 32 26 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Bez względu na rozdzielczość obrazu, różnice pomiędzy kartami 512 i 1024 MB są na poziomie błędu pomiarowego.
CMR: Dirt2 - DX11 - Chorwacja
1024x768, Maks. Detale
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 101 91 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 101 91 |
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 82 76 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 82 76 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
CMR: Dirt2 - DX11 - Chorwacja
1280x1024, Maks. Detale
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 73 68 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 73 68 |
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 62 58 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 62 58 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
CMR: Dirt2 - DX11 - Chorwacja
1680x1050, Maks. Detale
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 68 50 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 68 50 |
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 53 50 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 52 49 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Nie inaczej jest w grze wyścigowej CMR: Dirt 2.
Metro 2033 - DX9
1024x768, Średnie Detale, PhysX wyłączony, AF x4
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 97 69 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 97 69 |
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 93 67 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 93 67 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Metro 2033 - DX9
1280x1024, Średnie Detale, PhysX wyłączony, AF x4
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 72 53 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 72 53 |
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 68 50 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 68 50 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Metro 2033 - DX9
1680x1050, Średnie Detale, PhysX wyłączony, AF x4
Radeon 5750 512MB (700/1150) | 59 43 |
Radeon 5750 1024MB (700/1150) | 59 43 |
GeForce GTS 450 512MB (783/900) | 55 41 |
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) | 55 41 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Ze względu na wymagania sprzętowe w Metro 2033 można spodziewać się wykorzystania większej pojemności RAM. Mimo wszystko w niedrogich kartach graficznych brak widocznych różnic.
Wnioski: grywalne ustawienia gier, gdzie karta graficzna będzie umiała wykorzystać 1024 MB pamięci są trudne do znalezienia. Wydajność sprawdzaliśmy także w innych tytułach, ale rezultaty były podobne do powyższych. Po prostu do rozdzielczości obrazu 1680x1050 w średnich detalach graficznych i na niedrogich akceleratorach nie dopatrzymy się widocznych różnic. A zatem, w przypadku takich kart jak GeForce GT 240, Radeon 5670, Radeon 5750, GeForce GT 430, GeForce GTS 450 i innych z podobnego segmentu cenowego wystarczy mniejsza pojemność pamięci operacyjnej. Nie warto dopłacać dużych sum, chyba że to kwestia 20-30 zł – z marketingowego punktu widzenia kartę z 1024 MB łatwiej nam będzie sprzedać.