Arcania: Gothic 4
Świat w grze jest bardzo kolorowy, czasami przypomina TES IV: Oblivion. Szczegółowość poszczególnych obiektów jest bardzo dobra. Roślinność, budynki i dość rozległe tereny wpływają na obciążenie komputera. Gra znakomicie nadaje się do testów procesorów i kart graficznych. Szkoda, że Gothic 4 wykorzystuje tylko możliwości DirectX 10. Gothic 4 testowaliśmy w artykule:
Arcania: Gothic 4 - DX10
1024x768, Średnie Detale
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 68 48 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 54 41 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 53 37 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 52 38 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 46 37 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 46 37 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 39 30 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 37 27 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 30 22 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 28 23 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 27 20 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 21 16 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 7 5 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Arcania: Gothic 4 - DX10
1280x1024, Średnie Detale
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 57 43 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 44 37 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 40 31 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 40 31 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 38 31 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 38 31 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 30 25 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 28 22 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 24 18 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 21 16 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 21 17 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 16 12 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 3 1 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Arcania: Gothic 4 - DX10
1680x1050, Średnie Detale
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 46 35 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 36 30 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 32 26 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 32 25 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 32 26 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 32 26 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 24 20 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 23 19 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 19 15 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 17 14 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 16 13 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 12 10 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 1 1 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Specyfika gry nie wymaga dużej liczby wyświetlanych kl./s – wystarczy ok. 25/s. Oprócz mizernej wydajności na GeForce GT 210, na którym nie da się zupełnie grać, reszta przetestowanych kart oferuje dobrą wydajność.
Schody zaczynają się od rozdzielczości 1280x1024 pikseli. Mając w komputerze GeForce GT 240, GeForce GT 430, czy nawet GeForce 9800 GT – grało nam się mało komfortowo. Zbyt często następują spadki wyświetlanych klatek. O ile w czasie przemierzania krain czy wiosek wystarczy nawet 20 kl./s, o tyle walka z wrogiem jest bardzo trudna.
Największa rozdzielczość jest zarezerwowana w zasadzie dla dwóch kart: Radeona 5770 i GeForce GTX 460 768 MB.
Mafia II
Ulice tętniące życiem, mnóstwo ciekawych miejsc do zwiedzenia, interesujące misje do wykonania, pościgi, a do tego ładna grafika – to daje nam Mafia II. Sama gra nie ma ogromnych wymagań sprzętowych. Wystarczy średniej klasy komputer, aby móc się rozkoszować wysoką wydajnością.
Mafia II - DX9
1024x768, Maks. detale, PhysX wyłączony
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 88 47 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 87 46 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 86 55 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 73 48 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 73 48 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 63 44 |
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 55 43 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 54 37 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 51 36 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 47 31 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 45 30 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 37 25 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 12 7 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Mafia II - DX9
1280x1024, Maks. detale, PhysX wyłączony
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 87 49 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 66 45 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 62 33 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 62 32 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 56 38 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 56 38 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 46 31 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 40 26 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 37 25 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 33 19 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 32 19 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 25 16 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 6 1 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Mafia II - DX9
1680x1050, Maks. detale, PhysX wyłączony
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 72 46 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 54 33 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 51 31 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 50 31 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 46 29 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 46 29 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 40 26 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 37 24 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 29 18 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 27 16 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 25 14 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 24 18 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 3 1 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Najniższy używany przez nas tryb wielkości ekranu 1024x768 nie był dużym wyzwaniem dla testowanych kart, z wyjątkiem GT 210. Poczciwy GeForce GT 220 z pamięcią DDR3 zaoferował całkiem przyzwoitą wydajność.
Zwiększenie wielkości obrazu do 1280x1024 lub 1680x1050 wyciska ostatnie soki z tanich akceleratorów. Odpowiednią płynność animacji uzyskamy posiadając kartę pokroju GeForce GTS 450 lub Radeon 5750. Natomiast super płynny obraz bez żadnych przycięć – instalując w komputerze GeForce’a GTX 460 768 MB.
Resident Evil 5
Pod względem technologicznym gra nie oferuje zaskakującej jakości grafiki, ale w zamian nie ma kolosalnych wymagań sprzętowych. Ponadto możemy w Resident Evil 5 włączyć generowanie obrazu w trybie DX10.
Resident Evil 5 - DX10
1024x768, Maks. Detale
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 183 137 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 144 103 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 130 97 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 128 96 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 124 87 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 124 87 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 96 64 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 93 67 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 77 56 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 66 49 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 66 49 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 52 37 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 17 12 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Resident Evil 5 - DX10
1280x1024, Maks. Detale
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 124 94 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 102 75 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 87 63 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 87 63 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 86 66 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 85 65 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 66 46 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 65 47 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 53 38 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 43 32 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 43 32 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 35 25 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 11 7 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Resident Evil 5 - DX10
1680x1200, Maks. Detale
ASUS GTX 460 768MB (700/920) | 96 70 |
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) | 81 61 |
HIS HD 5750 512MB (700/1150) | 69 51 |
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) | 69 51 |
MSI GTS 450 512MB (850/902) | 66 50 |
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) | 65 50 |
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) | 51 36 |
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) | 51 37 |
MSI GT 240 512MB (550/900) | 41 29 |
MSI GT 430 1GB (785/1000) | 33 24 |
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) | 32 25 |
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) | 27 20 |
MSI GT 210 512MB (589/499) | 8 3 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Z wyjątkiem GeForce’a GT 210 w Resident Evil 5 pogramy na praktycznie każdym dostępnym akceleratorze – włącznie z rozdzielczością obrazu 1680x1050 pikseli. W największej używanej przez nas wielkości obrazu, tanie Radeony 5670 i 5750 czuły się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”. Nieco słabiej prezentują się układy graficzne NVIDII. Dopiero mając GeForce’a GTS 450 możemy mówić o dobrym komforcie grania.
Ale to wszystko w 1680x1050, a co z niższymi trybami? Uruchomienie gry w 1280x1024 nie sprawia już takiego problemu tanim kartom graficznym. GeForce GT 240 oferuje co najmniej dobrą wydajność.
Zaskoczyły nas nieco niskie rezultaty GeForce GT 430 (który i tak był podkręcony przez MSI). Wydajność tego układu była niższa, niż na starym GeForce GT 240.