Podobną platformą deweloperską do platformy Carma, która łączy architekturę ARM z architekturą CUDA jest Kayla. Kayla opracowana została jednak w celu wspomożenia deweloperów w przygotowaniu oprogramowania dla systemów Tegra bazujących na przyszłych rozwiązaniach bazujących na architekturze Logan i Parker. Logan, pojawi się w przyszłym roku i oprócz rdzeni ARM zawierać będzie architekturę GPU Kepler obsługującą OpenGL 4.3 i CUDA 5.0. Parker będzie bazował już na architekturze Maxwell, a sama już 64-bitowa architektura ARM ma być zgodna z wymaganiami wspomnianego wcześniej projektu Denver. Parker wykorzystywać ma tranzystory 3D wykonane w technologii FinFET.
Dzięki platformie Kayla programiści będą mogli rozpocząć już dziś przygotowywanie odpowiedniego oprogramowania i aplikacji. Sama Kayla wykorzystuje procesor Tegra 3 oraz nowy niskonapięciowy układ graficzny (jego nazwa nie jest jeszcze znana) zgodny z architekturą Kepler. Co ciekawe, dostępna jest też wersja bez zintegrowanej karty graficznej – na płytce znajduje się po prostu złącze PCI Express 16x.
Ostatnią prezentowaną na GTC 2013 nowością mająca usprawnić obliczenia i szybkość wykonywania operacji przy wykorzystaniu GPU była zapowiedź architektury Volta – następcy architektury Maxwell. Zastosowana zostanie tutaj zorganizowana w stosy (stacked) pamięć DRAM. Dzięki fizycznemu skróceniu drogi, jaką przesyłane są dane nastąpić ma znaczne przyspieszenie działania podsystemy pamięci.
Komentarze
18Teraz AMD i Nvidia wypuszczają karty w architekturze zunifikowanej. Różnica polega na tym, że wszystko czego dotknie się nvidia działa wyłącznie na kartach graficznych z CUDA (czyli o architekturze zunifiowanej!) i jest sztucznie blokowane przed działaniem na podzespołach konkurencji. AMD natomiast nie wprowadza takich podziałów i opracowane przez nich technologie działają na wszystkich kartach graficznych (zgodnych z odpowiednim DX i OGL).
Główną zaletą komputerów PC miała być universalność. Brak granic w customizowaniu sprzetu i oprogramowania. Możliwość wyboru systemu operacyjnego, pogramów, funkcji. Możliwość konfigurowania odpowiedniego zestawu podzespołów odpowiadających oczekiwaniom użytkownika. A co robi nvidia? Blokuje software do konkretnego hardware'u! PC to nie konsola!
Co byłoby, gdyby wszyscy tak robili? Co byłoby gdyby producent ramu powiedzial: "ta gra działać będzie tylko, jeżeli masz w komputerze kości pamieći Hynix". Co byłoby gdyby wszyscy tak robili...