Podobnie jak dokumenty tekstowe możesz też z pomocą smartfona korzystać z arkuszy kalkulacyjnych. Program pozwala tworzyć takiego dokumenty oraz edytować pliki zapisane w telefonie lub dostępne w chmurze internetowej. Wbrew pozorom możliwości programu są całkiem spore. Pozwalają one na wykonywanie różnorodnych operacji matematycznych oraz użycie wielu funkcji statystycznych, finansowych, logicznych itp. W prosty sposób można też obliczyć sumę, średnią, uzyskać informację o najwyższej i najniższej wartości wśród wybranych komórek oraz o ilości liczb. Dostępna jest także funkcja wykonywania wykresów z użyciem kilku podstawowych szablonów. Obsługa programu jest przy tym bardzo prosta.
Jeżeli chcesz edytować istniejący arkusz kalkulacyjny to uruchom aplikację Office i po otwarciu ekranu miejsca wskaż lokalizację, z której chcesz wczytać arkusz. Może to być telefon, poczta e-mail albo chmura internetowa. Z chwilą gdy pojawi się podgląd folderu lokalnego lub chmury internetowej wyszukaj właściwy plik i puknij go raz.
W przypadku gdy masz zamiar utworzyć nowy dokument od podstaw to po uruchomieniu programu Office przewiń ekran w bok. Po otwarciu folderu ostatnie puknij w pasku kontekstowym przycisk nowy.
W kolejny oknie wybierz rodzaj dokumentu, jaki chcesz utworzyć. Jeżeli ma to być arkusz kalkulacyjny to puknij element Excel. Możesz też skorzystać z kilku gotowych szablonów.
Po otwarciu arkusza kliknij komórkę, w którą chcesz wpisać tekst lub liczbę. Następnie puknij pole edycji komórki umieszczone u góry ekranu i korzystając z klawiatury ekranowej, wpisz właściwą zawartość komórki. Jeżeli chcesz powiększyć widok arkusza, to puknij ekran dwukrotnie, albo rozciągnij go korzystając z gestów sterujących.
Do wybranej komórki możesz szybko wstawić jedną z wielu gotowych funkcji. Wystarczy, że pukniesz przycisk z symbolem funkcji, który umieszczony jest po lewej stronie pola edycji. Pojawi się wówczas długa lista z gotowymi funkcjami do wstawienia, przy czym każda z nich jest przejrzyście opisana.
Do wybranej komórki możesz szybko wstawić funkcje służące do wyliczania kilku podstawowych wartości. Wystarczy, że zaznaczysz właściwą komórkę i pukniesz w pasku kontekstowym przycisk auto-sumowanie. Pojawi się wówczas lista kilku gotowych funkcji, z wyliczonymi wartościami, spośród których możesz wskazać tę, która zostanie wstawiona w wybraną komórkę.
Jeżeli chcesz zmienić obszar objęty działaniem wybranej funkcji to musisz jeszcze raz wskazać komórkę, do której wstawiona została funkcja. Następnie puknij pole edycji umieszczone u góry ekranu i wprowadź odpowiednie zmiany w zapisie funkcji lub w zakresie komórek, które ona obejmuje.
Edytując zawartość komórki możesz zaznaczony fragment skopiować, pukając w ikonę umieszczoną poniżej pola edycji. Następnie skopiowany tekst możesz wkleić do innej komórki. Zaznacz ją i puknij pole edycji komórki, a następnie puknij przycisk wklej, który umieszczony jest w pasku ponad klawiaturą ekranową. Ten sam fragment możesz zresztą wklejać do różnych komórek.
Wybrana komórka jest zawsze obramowana prostokątem, w którego dwóch narożnikach umieszczone są punkty sterujące granicą zaznaczenie. Przesuwając te punkty możesz objąć zaznaczeniem wybrane komórki arkusza. Pozwala to na szybkie sortowanie komórek, ich filtrowanie, formatowanie lub wyczyszczenie. Możesz też na podstawie zaznaczonych komórek utworzyć wykres kolumnowy, liniowy, kołowy, słupkowy, warstwowy lub punktowy., Odpowiednie polecenia dostępne są po rozwinięciu paska kontekstowego.
Wybraną komórkę możesz uzupełnić też o komentarz, który będzie widoczny dla innych osób edytujących arkusz. W tym celu zaznacz komórkę i rozwiń pasek kontekstowy. Kliknij polecenie dodaj komentarz. Pojawi się klawiatura ekranowa, a nad nią umieszczone będzie pole edycyjne, w którym możesz wpisać odpowiedni tekst komentarza. Gdy go skończysz puknij dowolne miejsce arkusza. Komórka z komentarzem zaznaczona będzie czerwonym trójkącikiem, który będzie widać w jej narożniku.
Pamiętaj, że funkcje zapisywania arkusza oraz cofania lub ponawiania ostatnio wprowadzonych zmian dostępne są po rozwinięciu paska kontekstowego, ale tylko wówczas, gdy zaznaczona jest tylko jednak komórka. Jeżeli zaznaczysz grupę komórek to w pasku kontekstowym dostępne będą tylko funkcje filtrowania, formatowania oraz czyszczenia komórek. Funkcje zapisywania działają tak samo jak w przypadku edycji plików tekstowych.
Polecamy: | ||
Synchronizacja ustawień systemu Windows 8 | 10 trików i sztuczek do Windows 8, których możesz nie znać | Zarządzanie dyskami w Windows 8 |
- Zapraszamy do strefy Windows 8 - najświeższe informacje o nowych laptopach, ultrabookach, tabletach i smart fonach wyposażonych w Windows 8 i Windows Phone 8. Newsy dotyczące kompatybilności, oprogramowania, sterowników. Ciekawe aplikacje i gry w sklepie Windows Store.
- Weź udział w konkursie, wygraj smartfon Nokia Lumia 920
Komentarze
3