Panel z dotykowymi (pojemnościowymi) przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się w przedniej części podstawki. Klawiszy jest pięć, ale niestety żaden z nich nie jest podświetlany (w nocy orientować trzeba się po położeniu małej diody nad przyciskiem zasilania).
Pierwszym wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wybierzemy źródło sygnału wideo, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty - do włączania przyspieszenia reakcji matrycy oraz możemy nim też wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu. Ostatni, piąty przycisk wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).
1. Input | |
2. Picture | |
3. Audio | |
4. Color | |
5. Language | |
6. OSD Settings | |
7. Setup |
Temperatura kolorów
Producent oferuje siedem predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Text (tekst), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Off
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 172,3 cd/m2
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 183,8 cd/m2
• Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 209,3 cd/m2
• Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 271,0 cd/m2
• Ustawienie Movie
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartContrast, który dynamicznie dopasowuje kontrast.
• Ustawienie Game
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartContrast, który dynamicznie dopasowuje kontrast.
• Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 104,8 cd/m2
Off | Text |
Office | Photo |
Economy |
Jedną z rzeczy, która zasługuje na dużą pochwałę jest znakomity przebieg krzywej kolorów składowych RGB. Właściwie każde z przetestowanych ustawień fabrycznych wypadło pod tym względem bardzo dobrze. Wizualnie najlepiej prezentował się tryb Economy – oferował przyjemny poziom jasności i delikatne, naturalne kolory.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:
R = 100
G = 96
B = 92
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 34% i kontraście 50%.
Poziomy luminancji
Producent gwarantuje jasność sięgającą 250 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 258,1 cd/m2, czyli była właściwie idealnie zgodna z deklaracjami. Taki poziom jasności nie jest jednak zbyt komfortowy w czasie pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego, ale może okazać się użyteczny w czasie pracy pod gołym niebem w słoneczny dzień (tym bardziej, że matryca jest matowa).
Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało bardzo delikatną redukcją luminacji do poziomu 243,2 cd/m2.
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=96, B=92) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 56,5 cd/m2
- 10% = 75,3 cd/m2
- 20% = 96,0 cd/m2
- 30% = 115,9 cd/m2
- 40% = 134,5 cd/m2
- 50% = 152,9 cd/m2
- 60% = 171,7 cd/m2
- 70% = 188,3 cd/m2
- 80% = 207,7 cd/m2
- 90% = 225,4 cd/m2
- 100% = 243,2 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu. Luminancja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 18-20 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
115 cd/m2 -4,2% | 121 cd/m2 +0,8% | 112 cd/m2 -6,7% |
116 cd/m2 -3,3% | 120 cd/m2 100% | 116 cd/m2 -3,3% |
104 cd/m2 -13,3% | 105 cd/m2 -12,5% | 103 cd/m2 -14,2% |
Równomierność rozkładu luminacji na powierzchni ekranu okazała się być w pełni akceptowalna w górnych i centralnych punktach pomiarowych. Widać jednak dość wyraźnie, że dół ekrany był niedoświetlony, co skutkowało jasnością obniżoną o 15-17 cd/m2. Taka różnica nie będzie przeszkadzała w komfortowym przeglądaniu stron internetowych, ale może mieć znaczenie przy obróbce materiałów graficznych (nawet amatorskiej). Wahania luminacji wynosiły ok. 3 cd/m2, co oznacza, że pomiary w centralnym punkcie raz dawały wynik 120, a innym razem 117 lub 123 cd/m2.