Dotykowe przyciski do obsługi menu OSD znajdują się z przodu, w dolnej części ramki. Przycisków jest pięć, ale żaden z nich nie jest podświetlany, jedynie pod środkowym znajduje się podświetlana na biało linia, która określa jego położenie. Jasność białej diody można regulować, a nawet ją całkowicie wyłączyć, aby nie denerwowała w nocy.
Pierwszym przyciskiem (licząc od lewej) wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wybierzemy źródło sygnału wideo, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty - do zmiany jasności podświetlania ramki (możemy nim też wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu). Ostatni, piąty przycisk, wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).
Interfejs OSD jest bardzo prosty i intuicyjny, ale podobnie jak w kilku innych modelach monitorów Philipsa, zauważyliśmy też drobne błędy graficzne, które na szczęście nie utrudniały korzystania z interfejsu. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. W opcjach konfiguracyjnych znajdziemy:
1. Lightframe | |
2. Input | |
3. Picture | |
4. Audio | |
5. Color | |
6. Language | |
7. OSD Settings | |
8. Setup |
Temperatura kolorów
Producent oferuje siedem predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Text (tekst), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Off (standardowy)
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 227,4 cd/m2
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 152,8 cd/m2
• Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 169,9 cd/m2
• Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 217,9 cd/m2
• Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 211,9 cd/m2
• Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 235,8 cd/m2
• Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 6100K, luminancja 82,2 cd/m2
text | |
office | photo |
movie | game |
economy |
Różnorodność ustawień fabrycznych nie jest zbyt wysoka. W dodatku ustawienia Photo, Movie i Game oferowały wysoki poziom wyostrzania obrazu, przez co grafiki i filmy prezentowały się nieco sztucznie. Najbardziej godny polecenia był tryb Text lub ewentualnie Economy (tylko w ciemnych pomieszczeniach).
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:
R = 100
G = 96
B = 98
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 43% i kontraście 50%. Stabilność luminacji jest bardzo dobra - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,7 cd/m2. Krzywa kolorów jest w miarę dobra jak na matrycę TN, choć warto zaznaczyć, że widywaliśmy już lepszą w sprzęcie za podobne pieniądze.
Poziomy luminancji
Producent zapewnia jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 300,7 cd/m2, czyli była właściwie idealnie zgodna z deklaracjami. Taki poziom jasności wciąż jednak jest niezbyt komfortowy podczas pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego.
Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 219,1 cd/m2. Warto zaznaczyć przy tym, że głębia czerni (minimalny poziom jasności) nie była za idealna
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=96, B=98) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 49,7 cd/m2
- 10% = 67,1 cd/m2
- 20% = 84,9 cd/m2
- 30% = 102,3 cd/m2
- 40% = 118,9 cd/m2
- 50% = 137,0 cd/m2
- 60% = 145,7 cd/m2
- 70% = 163,1 cd/m2
- 80% = 183,2 cd/m2
- 90% = 201,5 cd/m2
- 100% = 219,1 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo nawet w lekko oświetlonym pomieszczeniu. Luminancja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 17-18 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
110 cd/m2 -8,3% | 127 cd/m2 +5,8% | 111 cd/m2 -7,5% |
104 cd/m2 -13,3% | 120 cd/m2 100% | 105 cd/m2 -12,5% |
104 cd/m2 -13,3% | 107 cd/m2 -10,8% | 103 cd/m2 -14,2% |
Równomierność luminacji w przypadku tego modelu oceniamy raczej negatywnie, bo jak inaczej możemy ocenić kilkunastoprocentowe odchyłki w stosunku do punktu centralnego? Co prawda w czasie typowego użytkowania przeciętnemu Kowalskiemu trudno będzie zauważyć te różnice, ale prawda jest taka, że nawet domowy monitor z matrycą TN w tej cenie powinien zachowywać się odrobinę lepiej.