11. Czym jest tryb panoramiczny w aparacie?
Jest to tryb pracy lub funkcja aparatu, które wspomagają wykonywanie kolejnych ujęć do panoramy. Pozwalają dopasować kadr, naświetlenie i inne parametry ekspozycji, aby następujące po sobie kadry nie różniły się kolorem i jasnością. Niektóre cyfrówki, jak np. Sony DSC-HX1, wyposażone są w automatyczny tryb tworzenia panoramy – wystarczy obracać czy przesuwać aparat dookoła, a automat sam wykonuje kolejne ujęcia, a nawet składa je w gotową panoramę.
Ale uwaga! W niektórych cyfrówkach pod hasłem panorama kryje się wyłącznie metoda kadrowania obrazu – obcinana jest góra i dół oryginalnego ujęcia, dzięki czemu mamy wrażenie panoramicznego zdjęcia.
12. Czy warto kupować aparat z makro od 1cm?
Makro od centymetra to raczej slogan reklamowy niż przydatna funkcja, którą aplikują producenci do kompaktowych cyfrówek. Fotografując z tak niewielkiego dystansu możemy w znacznym stopniu zasłonić fotografowany motyw (będzie on pogrążony w cieniu). Co więcej, tak nieduża odległość od obiektywu bardzo zniekształca obraz i na obiekcie uwidocznią się dystorsje. Zdjęcie motylego oka? Zapomnijmy! Do płochliwych stworzeń nie zbliżymy się często nawet na odległość 10 cm, więc podtykanie im obiektywu pod sam nos tym bardziej nie wchodzi w rachubę. Jednak makro od 1 cm nie jest tak zupełnie pozbawione sensu - może być przydatne, gdy chcemy fotografować obiekty podświetlone od tyłu, na przykład klisze.
13. Czy tryb HD dla zdjęć jest konieczny w aparacie?
Szeroko reklamowana przez producentów możliwość wykonywania zdjęć HD to zwykły chwyt marketingowy. Rozdzielczość obecnie dostępnych na rynku nowych cyfrówek kilkukrotnie przekracza rozdzielczość HD 1080p – zastosowanie tego trybu da w efekcie zdjęcia o rozdzielczości tylko 2 megapikseli.
Tryb HD o wiele bardziej przydatny jest w przypadku funkcji wideo – filmy będą miały naprawdę dobrą jakość. Jeśli chcemy oglądać fotografie prosto z aparatu na ekranie telewizora, bardziej przydatny może być tryb Wide, który narzuca proporcje boków zdjęcia 16:9, odpowiadające telewizorom LCD. Jednak i w tym przypadku może to być tryb o znacznie obniżonej rozdzielczości.
Gdy zależy nam na pokazywaniu zdjęć na ekranie TV, zadbajmy przede wszystkim o to, aby wyposażony on był w złącze HDMI lub ewentualnie komponentowe. Warto także upewnić się, czy menu cyfrówki pozwala na dostrojenie wyświetlanego obrazu, na przykład skorygowanie proporcji lub wypełnienie ekranu zdjęciem.
14. Czy kompaktem nagramy taki sam film jak kamerą cyfrową?
Aparaty cyfrowe przede wszystkim mają robić dobre zdjęcia. Jednak funkcja wideo jest w cyfrówkach stale rozwijana i najnowsze modele kręcą całkiem dobre filmy. Jakie w porównaniu z kamerą mamy tutaj ograniczenia? Przede wszystkim, jeśli kompakt nie dysponuje wydajnym kodekiem zapisu (np. AVCHD), to wynikowe filmy będą bardzo dużego rozmiaru i momentalnie zapełnią naszą kartę. Kolejna sprawa to możliwość użycia autofokusa w trakcie kręcenia wideo – jeśli nasz aparat tego nie potrafi, wówczas zmieniający położenie (zbliżający się bądź oddalający) bohater naszego filmu będzie uciekał z ostrości, stając się rozmytym i niewyraźnym obiektem.
Co może upodobnić kompakt do kamery cyfrowej, to funkcja zmiany ogniskowej w trakcie kręcenia filmu. Zoomowanie w trakcie nagrywania jest bardzo przydatne, gdy chcemy przybliżyć odległe motywy, a także uatrakcyjnić nudne wideo. Aparat powinien robić filmy w rozdzielczości minimum 640 x 480 pikseli. Jeśli jednak zależy nam na jeszcze lepszej jakości wideo, najlepiej wybrać model z jednym z trybów HD 720p (dostępny w wielu nowych kompaktach), a nawet HD 1080p (droższe lustrzanki). Warto jednak pamiętać, że filmy o takiej rozdzielczości będą miały bardzo duże rozmiary i w mig zapełnią kartę pamięci.
Porównując cyfrówkę do kamery wideo należy zauważyć jeszcze jeden istotny minus aparatu - dźwięk. Filmy nagrywane kompaktem mają okropną fonię – słychać w nich szum generowany przez elektronikę.