Segment średni: karta graficzna dla początkującego gracza
Optymalnym rozwiązaniem w przypadku pecetowego gamingu jest system Windows Vista (wkrótce Windows 7) obsługujący najnowsze standardy API DirectX 10 oraz 10.1.
Karta z segmentu średniego powinna spełniać wymagania gier, aby można było zagrać w nowe gry z zadowalającą płynnością. Średni segment rynku grafik to jednak pewien kompromis. Nie uda nam się na nich zagrać w wysokich detalach przy rozdzielczości HD. Karty tego typu powinny wystarczać do przyjemnej zabawy przy średnich lub wysokich detalach w rozdzielczościach typowych dla monitorów 17” i 19”, a więc 1024x768 oraz 1280x1024.
W tym segmencie to rozwiązania wyposażone w przynajmniej 512MB pamięci typu GDDR3. Mogą to być zarówno Radeony HD3850 / HD4670, jak i GeForce'y serii 9600.
przykładowe modele kart
Wybór układu graficznego to tylko jeden z dylematów na jakie można napotkać. Kolejnym może być zdecydowanie się na konkretną markę karty, które różnią się jakością wykonania, budową systemu chłodzenia, czy dołączonym wyposażeniem.
Jeżeli zależy nam na ciszy, sięgajmy po konstrukcje o chłodzeniu pasywnym (w tym segmencie także znajdziemy takie karty).
przykładowe karty graficzne z pasywnym chłodzeniem
GeForce 9600 GT Gigabyte 512MB Multi Core Cooling | GeForce 9600 GT Asus Silent 512MB | GeForce 9600 GT Gigabyte 512MB Silent Cell |
Wybierając konstrukcję z chłodzeniem aktywnym (moduł chłodzenia z wentylatorem) upewnijmy się aby w obydwu trybach pracy (2D/3D), była ona stosunkowo cicha. Warto zwrócić uwagę nie tylko na generowanie hałasu przez zastosowane chłodzenie, ale również temperatury podczas pracy.
Segment mainstream: optymalna karta graficzna dla gracza
Te karty pozwalają na naprawdę dobrą zabawę w grach 3D, oferując dobrą wydajność za rozsądne pieniądze. Karty z tego segmentu są również najchętniej wybieranymi dla domowego centrum rozrywki. Przykładowymi kartami które można tu polecić będą GeForce'y 9800GT lub GeForce GTS 250 (czyli to samo co 9800GTX+, tylko z nową nalepką) oraz Radeony HD4830 / 4850.
przykładowe modele kart
Na kartach z tego przedziału zagramy już przy wysokim poziomie detali w rozdzielczości nawet 1650x1080, a więc na monitorach o przekątnych 20 i 22”. Optymalna wydajność tych kart polega na dobrze zbalansowanym współczynniku cena – wydajność oraz właściwej płynności w grach obsługujących API DirectX10.
Są także zestawy dwóch kart łączonych ze sobą na odpowiedniej do tego celu płycie głównej. Płyta taka powinna posiadać przynajmniej dwa złącza PCI-E x16 oraz chipset obsługujący komunikację pomiędzy kartami. W przypadku kart nvidii taki tryb pracy nazywany jest SLi (Scalable Link Interconnect), w przypadku ATi - CrossFire.