Jeszcze do dziś najlepszym wyborem w przedziale do 290 zł, dla posiadaczy płyt ze złączem AGP, były tylko karty graficzne z serii Radeon 9550. Nowoczesny silnik graficzny zgodny z DirectX9, rdzeń RV35
Jeszcze do dziś najlepszym wyborem w przedziale do 290 zł, dla posiadaczy płyt ze złączem AGP, były karty graficzne z serii Radeon 9550. Nowoczesny silnik graficzny zgodny z DirectX9, rdzeń RV350 lub RV360 w zależności od 'partii', 4-potoki renderujące, 128-bitowa szyna do pamięci.
Radeon 9550 jak już niejednokrotnie wspominaliśmy to nic innego jak seria 9600 z obniżonymi częstotliwościami GPU i pamięci. Niektóre z kart nie mają blokady przed podkręcaniem i przy użyciu programu RivaTuner można bez większych problemów przemienić swojego Radeonka 9550 w normalny model 9600 - podnosząc zegary do 325/400MHz, albo nawet zbliżyć się do 9600 Pro, dociskając do 400/550 MHz.
Zobacz kilka naszych testów 9550:
Gigabyte R9550 /128bit
HIS Radeon 9550 /128bit
Gigacube 9550XT
Sapphire 9550 /128bit
Podatność na podkręcanie - szczególnie dotyczy to tego ostatniego przypadku - zależy od wydajnego chłodzenia GPU i kości pamięci - najlepiej jeśli karta miała kości z czasem 4ns lub niższym. W przypadku pamięci 5ns raczej nie ma co liczyć na uzyskanie częstotliwości wyższych niż 490 MHz.
I tak wydając około 250 zł można sobie sprawić całkiem niezłą grafikę, na której spokojnie można pograć w większość nowoczesnych gier. Oczywiście nie zawsze w włączonymi wszystkimi detalami na HIGH i z reguły w rozdzielczości 800x600, ale rozmawiamy przecież o najtańszej grafice.
Galaxy GeForce 6200A - 128MB 64-bit, pamięci 4ns
Przeglądając ofertę nVidii - w tym samym przedziale cenowym - natrafiamy jedynie na słabiutkiego GeForce FX 5200 (250/400MHz) i jego mocniejszą odmianę FX 5500 (300/500MHz). Jednak obie te karty w naszych ostatnich testach nie zdołały pokonać Radeona 9550 - zobacz wyniki testów 3D Mark 2003 i Aquamark 3.
Jest jeszcze GeForce 6200A, najtańszy kosztujący około 280 zł, jednak informacja o 64-bitowej szynie do pamięci z pewnością odstraszyła już wiele osób. I nie bez powodu, przecież od dłuższego czasu bębniliśmy przy każdej okazji, żeby od kart z 64-bitową szyną trzymać się z daleka.
Mimo to, jak zawsze kierowani ciekawością postanowiliśmy poświęcić tej karcie 5 minut, aby mieć pewność co do zaklasyfikowania jej w naszym 'zestawieniu GPU'. Jakie było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że ten 64-bitowy stwór radzi sobie niegorzej od Radeona 9550, miejscami nawet przeganiając go.
GeForce 6200A ma nowoczesny silnik graficzny CineFX 3.0 - czyli ten sam, którym dysponują GeForce 6600 i 6800, wyposażony w jednostki Vertex i PixelShader 3.0. Jest w pełni zgodny z DirectX 9c i Shader Model 3.0. Do dyspozycji ma też technologię UltraShadow II, wspomagającą obliczenia związane z wyświetlaniem cieni. Jest to więc bardzo nowoczesna grafika, a jedyną jej 'słabością' jest 64-bitowa szyna danych do pamięci. Trochę nadrabia to wyższą częstotliwością pamięci, mimo to w porównaniu do Radeona 9550 jej przepustowość do pamięci jest aż o 2.4 GB/s mniejsza.
GeForce 6200A | Radeon 9550 | |
rdzeń | NV44 | RV350 |
zegary GPU/DDR | 350/500 MHz | 250/400 MHz |
wydajność | 1400 MT/s | 1000 MT/s |
szyna do pamięci | 64-bit | 128-bit |
przepustowość | 3.9 GB/s | 6.3 GB/s |
Silnik graficzny (nazwa marketingowa) | CineFX 3.0 | Smartshader 2.0 |
architektura GPU | 256 bitowa | 256 bitowa |
Vertex i Pixel Shader | 3.0 | 2.0 |
zgodność z API | DirectX 9.0c OpenGL 1.4 | DirectX 9.0b OpenGL 1.4 |
potoki renderujące [TMU w potoku] | 4 [1] | 4 [1] |
jednostki geometryczne | 3 | 2 |
nazwa marketingowa : | Intellisample 3.0 | SMOOTHVISION 2.1 |
pełno-ekranowe wygładzanie | 2x/2xQ/4x/8x metodą multipróbkowania | 2x/4x/6x metodą multipróbkowania |
filtrowanie anizotropowe | 2x/4x/8x/16x | 2x/4x/8x/16x |
kontroler pamięci | 2 x 32-bitowe kontrolery | 4 x 32-bitowe kontrolery |
nazwa marketingowa : | Lightspeed Memory Architecture III | HYPER Z III+ |
kompresja koloru | tak | tak |
szybkie czyszczenie Bufora Z | tak | tak |
kompresja Bufora Z | tak | tak |
usuwanie niewidocznych pikseli | tak | tak |
dodatkowe technologie | UltraShadow II obliczenia związane z wyświetlaniem cieni | TRUFORM 2.0 tessellacja wielokątów, mapowanie przemieszczeń |
złącze AGP | AGP 8X/4X | AGP 8X/4X |
RAMDAC | podwójny 400 MHz | podwójny 400 MHz |
transmitter DVI | zintegrowany 165MHz (DVI 1.0) | zintegrowany 165MHz (DVI 1.0) |
obsługa wyjścia TV | zintegrowany w GPU | VIDEOSHADER zintegrowany z GPU |
Wspomaganie DVD | kompensacja ruchu MC + iDCT | kompensacja ruchu MC + iDCT |