Dokładnie rok temu przeprowadziliśmy na benchmarku pojedynek dwóch kart graficznych w przedziale do 750 zł : Radeon 9600 Pro vs. GeForce FX 5700. Wówczas mieliśmy do czynienia z silnikami graficznymi o architekturze czteropotokowej, natomiast już dziś można sobie sprawić - za jeszcze niższą cenę - bardzo wydajnego ośmiopotokowca.
Za niecałe 600 zł mamy nowoczesne GeForce 6600 AGP, albo karty z serii Radeon 9800 Pro, które w ostatnim czasie potaniały do poziomu ~600 zł. Z listów jakie do nas napływają wynika, że gracze unowocześniający swój sprzęt mają z tego powodu mały dylemat. Sprawdźmy zatem, czy inwestycja w 'starego, dobrego' Radeona ma jeszcze sens.
Zacznijmy od strony czysto technicznej. Przewagą GeForce 6600 jest oczywiście nowy silnik graficzny CineFX 3.0 zgodny z ShaderModel 3.0. Czym jest to cudo i jakie wnosi korzyści w świat grafiki trójwymiarowej możecie przeczytać w premierowej recenzji procesora nVidia NV40. Jak na razie jest to przewaga jedynie teoretyczna, bowiem niewiele gier 3D korzysta z zaawansowanego Modelu Cieniowania 3.0. Nie będziemy umniejszać jego znaczenia, ale gdybyśmy do końca tego roku dysponowali kartą zgodną jedynie z SM 2.0, zapewne nie było by z tego powodu tragedii.
Oba silniki mają architekturę ośmiopotokową. Radeon z uwagi na wyższą częstotliwość taktowania GPU - 380 MHz - oferuje nieco wyższą wydajność 'teoretyczną' - o 600 MegaPikseli na sekundę. A nie jest to mało. Dodatkowo dwa razy szersza, 256-bitowa szyna do pamięci, zapewnia mu ponad 20 GB/s przepustowości - o 12 GB/s więcej ! od GeForce 6600. To już bardzo poważna różnica, szczególnie dla graczy korzystających z rozdzielczości 1280x1024 i wyższej.
GeForce 6600 AGP | Radeon 9800 Pro | |
Silnik graficzny (nazwa marketingowa) | CineFX 3.0 | Smartshader 2.0 |
architektura procesora | 256 bitowa | 256 bitowa |
Vertex Shader | 3.0 | 2.0 |
Pixel Shader | 3.0 | 2.0 |
zgodność z API | DirectX 9.0c | DirectX 9.0b |
potoki renderujące [TMU w potoku] | 8 | 8 |
procesory vertex | 3 | 4 |
częstotliwość zegara GPU | 300 MHz | 380 MHz |
wydajność wypełniania pikseli | 2400 MP/s | 3024 MP/s |
częstotliwość zegara DDR | 250 MHz (4ns) | 340 MHz (3ns) |
szyna do pamięci | 128-bit | 256-bit |
przepustowość pamięci | ~8 GB/s | ~21 GB/s |
Intellisample 3.0 | SMOOTHVISION 2.1 | |
pełno-ekranowe wygładzanie | 2x/4x/8x metodą multipróbkowania | 2x/4x/6x metodą multipróbkowania |
filtrowanie anizotropowe | 2x/4x/8x/16x | 2x/4x/8x/16x |
Lightspeed Memory Architecture III | HYPER Z III+ | |
kompresja koloru, szybkie czyszczenie Bufora Z, kompresja Bufora Z, usuwanie niewidocznych pikseli | ||
dodatkowe technologie | UltraShadow II obliczenia związane z wyświetlaniem cieni | TRUFORM 2.0 drugiej generacji N-Patch, tessellacja wielokątów, mapowanie przemieszczeń |
złącze AGP | AGP 8X/4X | AGP 8X/4X |
RAMDAC | podwójny 400 MHz | podwójny 400 MHz |
transmitter DVI | zintegrowany 165MHz (DVI 1.0) | zintegrowany 165MHz (DVI 1.0) |
obsługa wyjścia TV | zintegrowany w GPU | VIDEOSHADER zintegrowany z GPU |
Wspomaganie DVD | kompensacja ruchu MC + iDCT | kompensacja ruchu MC + iDCT |
Obie karty umożliwiają filtrowanie anizotropowe x2/x4/x8 (zobacz na przykładzie HL2 jakie korzyści daje Anizo) oraz wygładzanie krawędzi FSAA x2/x4 - optymalne dla dzisiejszych gier 3D.
W grach HL2 lub Doom3, jakość grafiki na obu kartach będzie identyczna. Ładne odbicia w wodzie, szorstkość i połysk tekstur dzięki odbiciom i bump-mapom, dynamiczne cienie itp.
Na GeForce 6600 i Radeonie 9800 Pro HL2 wygląda identycznie
To tyle jeśli chodzi o dane teoretyczne. Czas na 'namacalne' dowody.
- Platforma testowa :
- procesor: Intel Pentium 4 2.8 GHz HT/FSB 800 MHz (Northwood)
- płyta główna Gigabyte 8IPE 1000Pro2 (intel 865PE)
- 2x512 MB RAM DDR400 MHz / DualChannel
- dysk twardy Seagate Barracuda 80 GB Serial ATA
- Zasilacz Tagan 330W
- Windows XP Pro SP2
- sterowniki: ATi Catalyst 5.3, nVidia ForceWare 71.84
Aplikacje testowe - 3DMark 2003 - ustawienia domyśle programu
- Aquamark 3 - AA: Off, Anizo: Off, Details: V.High
- Doom3 - HighQuality, HQSE: YES, Shadows: YES, Specular: YES, BumpMaps: YES
- Far Cry (1.3) - Maximum details, Default Shader Model, Geometry Instancing, Normal-maps compresion
- Half Life 2 - Maximum Detail, Anizotropic 4x, Heapsize 256MB, DX9 Level
W Half Life 2 obie karty oferują niemal identyczną wydajność. W rozdzielczości 1280x1024, z włączonym filtrowaniem anizotropowym 4x, mamy płynne 34 fps.
W grze FarCry, GeForce 6600 niestety przegrywa - w rozdzielczości 1024x768 jest to 20%, a w 1280x1024 aż 45% na korzyść Radeona. To oczywiście zasługa m.in. 256-bitowej szyny do pamięci. Podobnie jest w testach Aquamark3 - przewaga Radeona 9800 Pro jest 30%.
Doom 3 to na razie jedyna gra, w której silnik nVidii czerpie wyraźne korzyści z technologii UltraShadow. Różnica jednak nie rzuca na kolana. Na obu kartach można w miarę płynnie pograć w rozdzielczości 1280x1024.
Całość zamyka i ostatecznie potwierdza wynik z 3D Mark 2003. Radeon 9800 Pro w rozdzielczości 1280x0124 okazuje się być o około 20% wydajniejszą kartą od GeForce 6600 AGP.
A zatem odpowiadając na wszystkie pytania jakie dostajemy : TAK, zakup Radeona 9800 Pro do złącza AGP (mowa o pełnym, prawdziwym 9800Pro, z zegarami 380/680MHz i szyną 256-bit), przy cenie niewiele wyższej od GeForce 6600 AGP, nadal będzie dobrą inwestycją.
Podkręcając zegary w GeForce 6600 - np: do 400/550 MHz (szczególnie podatny na podkręcanie jest tu GPU) można uzyskać osiągi znacznie wyższe. Mimo to największą zaletą Radeona 9800 Pro 256-bit jest bardzo wysoka przepustowość pamięci, szczególnie przydatna w rozdzielczośći 1280x1024 i wyższej.
Graczom oczekującym najnowszych gier, z zaawansowanymi efektami graficznymi korzystającymi z Modelu Cieniowania 3.0 - a taki prawdopodobnie ma być m.in. STALKER (kolejny mocno oczekiwany tytuł), polecamy mimo wszystko nowoczesnego GeForce 6600- czemu wyraźnie daliśmy upust już na początku roku w Zestaw dla Gracza 2005 według benchmark.pl.
P.S.
Nasze podsumowanie wzbudziło u niektórych czytelników trochę wątpliwości i kontrowersji. Dlatego dorzucamy jeszcze kilka słów wyjaśnienia.
Testy wykazały, że Radeon 9800 Pro jest kartą o zbliżonej wydajności do GeForce 6600. W rozdzielczości 1280x1024 ma nieco wyższe osiągi. Prawda czy fałsz? Czy Radeon 9800 Pro na lepszą przepustowość do rozdzielczości 1280x1024? Prawda czy fałsz?
Nie wiemy czy za 5 dni Radeony 9800Pro nie potanieją do 550 zł. Oczywiście tak samo nie wiemy czy markowe GeForce 6600 AGP nie potanieją za 7 dni do 500 zł. Nie można w tej sytuacji jednoznacznie odpowiedzieć: 'nie ma sensu kupować 9800 Pro' lub 'lepiej kupić 9800 Pro'.
Dlatego nasze podsumowanie: przy cenie niewiele wyższej od GeForce 6600 AGP, nadal będzie dobrą inwestycją - sporządziliśmy tak, aby wnioski z niego można było wyciągnąć w oparciu o bieżące ceny.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!