W monitorze zastosowano matrycę typu TN. Charakteryzuje się ona dość wąśkimi kątami widzenia, niemogącymi się równać z matrycą typu IPS. Producent stara się zaradzić temu problemowi wprowadzając funkcję Samsung MagicAngle. Dzięki niej można zniwelować efekt zaburzeń kontrastu i odwzorowania barw korzystając z jednej z kilku dostępnych opcji.
Plusem tej matrycy jest natomiast krótki czas reakcji wynoszący 1 ms (według specyfikacji technicznej producenta). Do przetestowania wyświetlania dynamicznych obrazów użyłem programu Pixel Persistance Analyzer i testu Streaky Pictures. Efekt smużenia pojawił się przy tempie 7. Jakie to ma przełożenie na wykorzystanie monitora do gier? Cóż, przy najbardziej dynamicznych tytułach FPS może pojawić się nieprzyjemny efekt rozmycia. Jeśli jednak użytkownikowi nie zależy akurat na takich grach, to monitor da sobie z nimi radę.
Pobór energii
Monitor Samsung U28E590D pracując z optymalną luminancją (czyli ok. 120 cd/m2) pobiera 25,4 W energii elektrycznej. Przy maksymalnej jasności pobór energii wzrasta do 37 W. W trybie czuwania monitor pobiera 0,1 W. Biorąc pod uwagę rozmiar ekranu i rozdzielczość UltraHD to dobre wyniki.
Zobacz jak testowany model wypada pod tym względem na tle innych testowanych przez benchmark monitorów.
Porównanie monitorów pod względem poboru energii
Podsumowanie
Samsung U28E590D to solidna propozycja dla osób szukających nowoczesnego monitora do gier. Rozdzielczość UltraHD oznacza bardzo szczegółowy obraz, z dobrze odwzorowanymi kolorami i kontrastem. Zastosowanie matrycy typu TN wiąże się jednak z wąskimi kątami widzenia. Na szczęście równomierność podświetlenia ekranu jest zaskakująco dobra.
Najważniejszą cechą monitora jest technologia AMD FreeSync. To rozwiązanie stworzone z myślą o graczach i w skrócie polega na synchronizacji obrazu generowanego przez układ graficzny z tym, który jest wyświetlany na ekranie monitora. Pozwala to uniknąć zacięcia i poprawia płynność animacji. Aby z dobrodziejstw tej technologii korzystać, trzeba rzecz jasna posiadać kartę graficzną AMD obsługującą FreeSync. Konieczne jest także korzystanie ze złącza DisplayPort. W praktyce rozwiązanie to sprawdza się doskonale i pozwala uzyskać znacznie płynniejszą grafikę bez konieczności wymiany podzespołów komputera na wydajniejsze. Dodać do tego należy także krótki czas reakcji matrycy (1 ms), co jest szczególnie istotne przy dynamicznych tytułach.
Nie obyło się niestety bez niedociągnięć, oprócz wspomnianych wcześniej wąskich kątów widzenia, kuleje tutaj przede wszystkim ergonomia. Pozycję ekranu można regulować jedynie w zakresie przód-tył, szczególnie brakuje regulacji wysokości. Brakuje również choćby jednego portu USB. Producent przeszarżował też nieco jeśli chodzi o jasność matrycy – zamiast deklarowanych 370 cd/m2 udało mi się uzyskać ok. 310 cd/m2. To dobry wynik, ale jednak odbiegający od podanego w specyfikacji technicznej.
Na koniec kwestia ceny urządzenia. Z pewnością można kupić tańszy monitor z rozdzielczością UltraHD, a nawet z matrycą IPS, ale przewagą Samsunga U28E590D jest obecność technologii FreeSync. Za Acer XB280HK z konkurencyjną technologią Nvidia G-Sync, trzeba zapłacić ok. 200 złotych więcej.
Parametry
Zastosowanie: gry, multimedia, rozrywka
- Jasność
dobry - Kontrast
dobry - Kolory
dobry plus - Równomierność podświetlenia
dobry plus - Kąty
zadowalający - Szybkość matrycy
dobry plus - Menu OSD
dobry
Ocena
- Jakość wykonania
dobry - Funkcjonalność
dobry - Jakość obrazu
dobry plus - Ergonomia
zadowalający - Energooszczędność
dobry
85%
Ocena końcowa:
- technologia AMD FreeSync
- wysoka jakość obrazu
- dobra równomierność podświetlenia matrycy
- krótki czas reakcji matrycy
- rozdzielczość UltraHD
- funkcje PIP/PBP
- konkurencyjna cena
- wąskie kąty widzenia (matryca TN)
- bardzo ograniczone możliwości regulacji pozycji ekranu
- brak portów USB
Komentarze
16Skupiając się jednak na samym monitorze - TN za 2250 zł? Poważnie? Samsung robi matryce PLS, nie mogli się postarać? Do tego co z rozdzielczością dynamiczną na takim monitorze? Po kiego grzyba komu UltraHD jak rozdzielczość dynamiczna jest niższa niż na monitorze FullHD? Do tego dochodzi FreeSync - no fajnie, ale po co komu ta technologia jak rozdzielczość dynamiczna przekreśla ją z góry na dół.
Plusy:
- czasy reakcji
Minusy:
- UltraHD (rozdzielczość dynamiczna niższa od rozdzielczości tańszego monitora z taką samą matrycą, ale w FullHD)
- TN (poza wspomnianymi czasami reakcji)
- z racji powyższych uwag, FreeSync przydatny jak świni krawat
- cena, cena, cena...
&
"Doucz się chłopcze,a nie ośmieszaj się"
=
LOL.
Minusy :
AMD FreeSync = Ghosting
a tak poza tym to jest prawdziwy monitor dla graczy >>>
http://pclab.pl/art66315.html
top kek
Gram głównie w CS:GO (można by powiedzieć "tylko", ale raz na jakiś czas coś tam innego też odpale). Powiedzmy, że mam sprzęt, który pociągnie cs'a w 4K (bo i sama gra nie jest jakoś kosmicznie wymagająca ani nowa). I teraz co lepsze pod tę szalenie popularną strzelankę sieciową:
1) 27 cali IPS 1440p 144 Hz G-sync
czy
2) 28 cali TN 4K 60 Hz G-sync?
Gdyby ktoś widział takie coś na własne oczy (różnice, porównanie) i podzielił się doświadczeniem wielce byłbym kontent :)
To się chwali, bo to właśnie takie serwisy kształtują wiedzę i "niewiedzę" użytkowników - piję tu do błędnie używanego terminu "4K" na monitory UHD - co niewątpliwie się wam zdarza.
Tak że brawo za pierwszy krok i liczę na konsekwencję!
:)