Podkręcanie
Do podkręcania użyliśmy aplikacji EVGA Precision. Akcelerator pracował z maksymalnym przetaktowaniem, przy którym na ekranie nie pojawiały się jeszcze artefakty, bądź zawieszenia.
Nasze próby
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X 8 GB już standardowo ma podniesioną częstotliwość do poziomu 1030/1375 MHz. Z GPU udało się wycisnąć maksymalnie 1100 MHz. Jeśli chodzi o pamięć operacyjną zapas był niewielki - maksimum w przypadku testowego egzemplarza to 1420 MHz.
Crysis 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, SMAA 2TX, AF x16
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (@1100/1420) | 36 + 3 30 + 3 |
Nvidia GTX 980 4GB (1127/1753) | 38 32 |
Sapphire R9 290X 4GB (1000/1250) | 36 30 |
Zotac GTX 780 Ti 3GB (876/1750) | 36 30 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (1030/1375) | 36 30 |
Sapphire R9 290 4GB (947/1250) | 34 27 |
Zotac GTX 970 AMP! (1100/1760) | 33 28 |
Nvidia GTX 970 4GB (1050/1750) | 31 26 |
Asus GeForce GTX 770 2GB DCUII (1058/1750) | 28 24 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Max Payne 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, FXAA, MSAA x2, AF x16
Nvidia GTX 980 4GB (1127/1753) | 75 53 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (@1100/1420) | 68 + 3 54 + 3 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (1030/1375) | 68 54 |
Sapphire R9 290X 4GB (1000/1250) | 67 53 |
Zotac GTX 970 AMP! (1100/1760) | 65 48 |
Sapphire R9 290 4GB (947/1250) | 64 50 |
Nvidia GTX 970 4GB (1050/1750) | 62 46 |
Zotac GTX 780 Ti 3GB (876/1750) | 60 39 |
Asus GeForce GTX 770 2GB DCUII (1058/1750) | 42 29 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Tomb Raider
2560x1600, Najwyższe, TressFX, FXAA, AF x16
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (@1100/1420) | 40 + 3 33 + 2 |
Nvidia GTX 980 4GB (1127/1753) | 42 33 |
Sapphire R9 290X 4GB (1000/1250) | 40 33 |
Zotac GTX 780 Ti 3GB (876/1750) | 40 31 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (1030/1375) | 40 33 |
Sapphire R9 290 4GB (947/1250) | 37 30 |
Zotac GTX 970 AMP! (1100/1760) | 35 27 |
Nvidia GTX 970 4GB (1050/1750) | 34 26 |
Asus GeForce GTX 770 2GB DCUII (1058/1750) | 27 19 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Podkręcenie przyniosło kilka kl./s więcej w najwyższej rozdzielczości obsługiwanej przez nasz monitor. W Crysis 3 i Tomb Raider bohater artykułu zdołał osiągnąć lekko wyższą wydajność, niż standardowy GeForce GTX 980.
Pobór prądu
Pomiaru poboru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.). Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis 3 (1920x1080).
Pobór prądu - spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar [W]
Nvidia GTX 980 4GB (1127/1753) | 69 |
Sapphire R9 290X 4GB (1000/1250) | 70 |
Zotac GTX 780 Ti 3GB (876/1750) | 70 |
Sapphire R9 290 4GB (947/1250) | 72 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (1030/1375) | 72 |
Zotac GTX 970 AMP! (1100/1760) | 73 |
Asus GeForce GTX 770 2GB DCUII (1058/1750) | 76 |
Pobór prądu - Obciążenie + OC
Crysis 3 [W]
Zotac GTX 970 AMP! (1100/1760) | 250 |
Nvidia GTX 980 4GB (1127/1753) | 257 |
Asus GeForce GTX 770 2GB DCUII (1058/1750) | 278 |
Sapphire R9 290 4GB (947/1250) | 361 |
Zotac GTX 780 Ti 3GB (876/1750) | 361 |
Sapphire R9 290X 4GB (1000/1250) | 372 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (1030/1375) | 384 |
Sapphire R9 290X 8GB Vapor-X (@1100/1420) | 412 |
Niestety pobór prądu nie jest mocną stroną chipów graficznych Hawaii. Pod obciążeniem, Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X wraz z pozostałymi komponentami komputera pobierał ok. 384 W. Na szczęście w trybie spoczynku akcelerator jest równie oszczędny, co inne z podobnego segmentu wydajnościowego/cenowego.