Shadow Of The Tomb Raider w końcu został zaktualizowany o obsługę technologii DXR i DLSS. Czy ray-tracingowana Lara Croft jest jeszcze bardziej warta grzechu?
- doskonały, dużo mroczniejszy klimat,; - intrygująca i całkiem nieźle zakręcona fabuła,; - świetnie zaprojektowane lokacje,; - nowe umiejętności Lary,; - niezłe, pompujące adrenalinę akcje,; - nurkowanie i sekcje podwodne,; - świetna oprawa wizualna,; - niezłe udźwiękowienie i całkiem znośny polski dubbing,; - znacznie bardziej rozbudowane i odczuwalnie trudniejsze grobowce...
Minusy…które czasami bardziej frustrują niż bawią,; - problematyczna precyzja skoków,; - dość nijakie misje poboczne,; - nieco przesadzona ilość znajdziek i dodatkowych wyzwań,; - sporadyczne błędy techniczne.
Od czasu premiery pierwszych kart NVIDIA RTX - wyposażonych w rdzenie RT odpowiedzialne za ray-tracing oraz Tensor - wydarzyło się sporo. Może nie w kwestii gier obsługujących ray-tracing w czasie rzeczywistym, bowiem Shadow Of The Tomb Raider jest dopiero trzecim tytułem (po Battlefield V i Metro: Exodus), który obsługuje nowe "ficzery" NVIDII. Zerknijcie do naszych poprzednich publikacji na ten temat:
- Ray-tracing w grach - wydajność w Battlefield V po poprawkach
- Metro: Exodus - druga gra z ray-tracingiem i DLSS
Nowy Tomb Raider zresztą czekał na wprowadzenie ray-tracingu tak długo, że aż sieci pojawiły się śmieszki na ten temat.
To oczywiście żart, aż takich różnic w jakości grafiki nie oczekujcie ;-)
Karty GeForce RTX tracą monopol na ray-tracing
Wydarzyły się jednak dwie inne istotne rzeczy. NVIDIA zapowiedziała, że udostępni ray-tracing nie tylko w kartach RTX, ale i GTX Pascal, a najsłabszą kartą na której będzie można uruchomić ray-tracing w czasie rzeczywistym będzie GTX 1060. Jest to ciekawe zagranie ze strony "Zielonych", ale wątpliwym jest, by starsze karty, które nie są wyposażone w specjalizowane rdzenie RT, potrafiły udźwignąć ray-tracing w grach z wystarczającą wydajnością. To raczej ma być zachęta do zakupu nowszych kart RTX. Wspomniana funkcjonalność ma trafić do użytkowników wraz z kwietniową aktualizacją sterowników.
Drugą ciekawą kwestią był pokaz dema Neon Noir, a konkretnie silnika CryEngine 5.5. Co w tym takiego ciekawego? Otóż silnik ten wspiera technikę ray-tracingu na... dowolnej karcie graficznej, również AMD Radeon. Temat ray-tracingu w grach się więc rozwija i nie jest ograniczony do kart NVIDIA GeForce RTX.
Shadow Of The Tomb Raider i ray-tracing
Tymczasem jednak wprowadzono ray-tracing do trzeciej gry, skądinąd znakomitej Shadow Of The Tomb Raider. Warto było czekać? Przekonajcie się sami. Oprócz ray-tracingu gra otrzymała również wsparcie technologii DLSS (zaawansowane skalowanie i wygładzanie krawędzi, przyśpieszające działanie gier w wyższych rozdzielczościach). Zaznaczyć należy, że posiadacze kart Pascal nie otrzymają dostępu do tej (DLSS) technologii, pozostanie ona ekskluzywną cechą kart GeForce RTX.
Galeria z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem
Bardzo wyraźna różnica - przy włączonym DXR cienie są tak rozproszone, że zlewają się z otoczeniem.
Mniej widoczne różnice przejawiające się w bardziej miękkich i realistycznych cieniach.
Widoczne różnice w cieniowaniu obiektów i samej Lary - bez RT niektóre źródła światła w ogóle nie rzucają cienia.
Mniej widoczne różnice przejawiające się w bardziej miękkich i realistycznych cieniach.
Testy wydajnościowe
W testach wykorzystaliśmy kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition. Komputer wyposażony był w procesor Intel Core i9 9900K oraz 16 GB pamięci RAM taktowanej 3000 MHz.
Shadow Of The Tomb Raider - 2560 x 1440, najwyższe, TAA
[kl./s.]
DXR wyłączony | 108 83 |
DXR średni | 93 65 |
DXR wysoki | 65 43 |
DXR ultra | 63 42 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Pomiędzy ustawieniami wysokimi i ultra ray-tracingu nie ma większych różnic wydajnościowych. Nawet najwyższe ustawienia pozwalają na rozgrywkę w QHD w 60 klatkach na sekundę (średnio).
Shadow Of The Tomb Raider - 3840 x 2160, najwyższe, TAA
[kl./s.]
DXR wyłączony | 62 51 |
DXR średni | 51 37 |
DXR wysoki | 37 25 |
DXR ultra | 35 24 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
W UHD jest już znacznie gorzej, praktycznie tylko ustawienia średnie zapewniają nam odpowiednią szybkość działania.
Tu jednak duża UWAGA. Mianowicie w przypadku ustawień średnich jakość cieniowania jest porównywalna do ustawień z wyłączonym ray-tracingiem. Duża różnica pojawia się dopiero przy ustawieniach wysokich.
Co jeśli włączymy do akcji technologię DLSS?
Shadow Of The Tomb Raider - 3840 x 2160, najwyższe, DLSS on/off
[kl./s.]
DXR wyłączony + DLSS | 80 66 |
DXR wyłączony | 62 51 |
DXR średni + DLSS | 71 54 |
DXR średni | 51 37 |
DXR wysoki + DLSS | 54 39 |
DXR wysoki | 37 25 |
DXR ultra + DLSS | 52 38 |
DXR ultra | 35 24 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
DLSS wydaje się działać w porządku - tzn. w przypadku premierowego uruchomienia tej technologii w Metro: Exodus i Battlefield V konieczne były poprawki. Przesadzono bowiem ze skalowaniem i obraz po zastosowaniu DLSS był widocznie rozmyty. Poprawiono to dopiero w kolejnych patchach. DLSS w Shadow Of The Tomb Raider nie powoduje znaczącego pogorszenia jakości obrazu.
I jak?
Ray-tracing w Shadow Of The Tomb Raider poprawia jakość cieniowania - widać to zwłaszcza po dodatkowych źródłach światła, które bez tej technologii czasami w ogóle nie rzucały cienia. Pozostałe cienie stały się bardziej realistyczne. Ray-tracing poprawia i tak znakomitą jakość oprawy graficznej w Shadow Of The Tomb Raider, ale też nie wprowadza zmian, które bardzo znacząco wpłynęłyby na jakość grafiki. Efekty są widoczne na pierwszy rzut oka, ale jak to się często mówi - ewolucja, nie rewolucja. Tym niemniej, efekty DXR są znacznie lepsze niż w przypadku Metro: Exodus.
Może Cię zainteresować:
- Najlepsze gry na 2 osoby na jednym komputerze (lokalna kooperacja i versus)
- Porównanie mobilnych gier do wersji PC
- Polecane karty graficzne do gier. TOP 10
Komentarze
46- BF 5 z RTX ma tylko odbicia w wodzie, oknach itd a fps leci o połowę w dół
- Metro ma jedynie Global Illumination i fps leci o ponad połowę w dół
- Tomb Raider dostał same cienie i fps też leci ostro w dół
Tak że moje pytanie: Za ile lat (generacji) dostaniemy grafikę która pociągnie te 3 efekty z API RTX na raz w jednej grze?
- autor ankiety ma zrytą banie....
bitch, please...
Podobnie było w BattlefieldV gdzie aby sztucznie wyeksponować różnice, niektóre odbicia w oknach przypominały zamierzchłe czasy DX8.1.
Subiektywna ocena:
Pic1: Lepiej wygląda standardowe oświetlenie
Pic2: Lepiej wygląda standardowe oświetlenie
Pic3: Brak podstawowego AmbientOcclusion (?)
Pic4: Różnica minimalna z lekkim wskazaniem na RTX przy czym nie dałbym za to więcej niż 3 FPS a gdzie tam 50%.
Jak wchodził PhysX to ładnie wyglądał tylko na benchmarkach,wydajnością nie powalał przez wiele lat na najwydajniejszych kartach,a teraz jest standardem.
Jak zaczęto popularyzować teselację to klatki leciały mocno w dół,a efekty były praktycznie nie widoczne.
Po głębszej analizie Crysis 2 okazywało się że większą liczbę wielokątów otrzymywały płaskie bloki betonowe.
A odnoście samego Ray Tracing to cóż... kolejna gra i kolejny raz grafika wygląda inaczej, niekoniecznie lepiej. Mi osobiście bardziej odpowiada wersja bez RT.
Grałem w nią na karcie R7 370 2 gb...
Nic nie cieło - rewelka.
Grafika była tak cudna że przyjemność sprawiało same zwiedzanie wykreowanego w grze świata...Woda i cały świat był znakomicie zrobiony bez ray trackingu...
Tak więc ewolucja kart to jedno wielki naciąganie i medialny bełkot...
Ale za to ciemna komnata i stopy kamienne rzeźby - elegancko.
ps. pierwsze foto - pierwsze skojarzenie:
medium vs ultra? (malo cieni od drzew) :D
Różnice są albo na plus dla wyłączonego, albo nie ma znaczenia.
Pewnie że wygląda to słabo wystarczy porównać do starego exa z PS4 Uncharted Lost Lagecy.
Albumik z konsoli 5 letniej za 700 stów.
https://imgur.com/a/KsPMSH9
Także nie wiem czym się pctowcy podniecają za wielki hajs ech.... Patologia hard level :)
Chcecie pięknej dopieszczonej oprawy to tylko na PS4 zobaczycie w grach na wyłączność.
Tutaj kolejny exy w drodze :)
The Last of us 2
https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t
Death Stranding
https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t
Ghost of Tsushima
https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t
Dzieci kochane wyjdzie nowa generacja PS5 i pozamiata tym szajsem raz na zawsze :) A postarają się o to utalentowane studia od Sony.
Te efekty przy tych detalach i teksturach spokojnie powinny chodzić na 1070ti w 4k. Tam nie ma nic nadzwyczajnego.
Za zwyczaj włączanie cieni nie powoduje takich dziwnych spadków wydajności.