Kto z nas nie słyszał o chmurze … Są chmury naturalne, obliczeniowe i danych. Posiadanie w miarę nowego produktu Synology może uczynić z nas właściciela jednej z nich - chmury danych. Dzięki niej będziemy mogli korzystać z własnych plików w dowolnym miejscu na świecie posiadającego dostęp do Internetu. Jeżeli jednak nie jesteśmy globtroterami, to chmura może nam się przydać np. do synchronizacji dokumentów między komputerem służbowym, domowym i laptopem, a nawet smartfonem czy tabletem. Dzięki temu nie będziemy musieli wysłać e-maili z jednego urządzenia do drugiego, czy też korzystać z pendrajwów.
Cloud Station – bo tak nazywa się aplikacja udostępniająca nam funkcjonalność chmury – instalujemy poprzez Centrum pakietów. Wystarczy jedno kliknięcie w celu rozpoczęcia instalacji, podanie które foldery mają być udostępnione w chmurze, dla jakich użytkowników i już możemy cieszyć się własną alternatywą Dropboxa czy Google Drive.
Nie jest to jedyna forma zdalnego dostępu do danych na urządzeniu. Domyślnie zainstalowany jest serwer FTP (w standardzie wyłączony) z możliwością zarządzania pasmem wg harmonogramu, włączeniem szyfrowania, opcją pasywnego FTP, a nawet TFTP/PXE, który służy dystrybuowaniu plików instalacyjnych systemów operacyjnych. Osobom potrzebującym dostępu zdalnego do wnętrza swojej sieci polecić można serwer VPN oferujący konfigurację PPTP, OpenVPN, L2TP/IPSec. Jeden z pakietów sieciowych to Web Station, który jest w pełni funkcjonalnym serwerem www (obsługuje PHP i MySQL). Dzięki niemu możemy udostępnić np. bloga, aplikację Photo Station, czy system zarządzania treścią jak Joomla lub Drupal (obydwa CMS-y stanowią paczki dostępne w systemie). Posiadając własną domenę, warto pokusić się o instalację serwera pocztowego wraz z paczką Mail Station, która jest webowym klientem poczty elektronicznej (roundcube).
DSM w wersji 5.0 beta oferuje nową funkcjonalność jaką jest łączność bezprzewodowa.
W omawianym przypadku zewnętrzna karta USB firmy Digitus została bezproblemowo rozpoznana i dodana do systemu. Dzięki temu można było przystąpić do konfiguracji połączenia WLAN, które dostępne jest poprzez Panel sterowania i dalej Łączność bezprzewodowa.
Do wyboru mamy nie tylko dołączenie do istniejącej sieci bezprzewodowej, ale możemy też z urządzenia uczynić router bezprzewodowy, lub punkt dostępowy.
Dołączenie do sieci bezprzewodowej odbywa się przy pomocy krótkiego kreatora, w którym wskazujemy sieć i podajemy hasło.
Korzystając z połączenia WiFi możemy wprawdzie zrezygnować z kabla LAN, lecz tracimy przez to jeden z atutów macierzy, jakim jest wysoka wydajność urządzenia w sieci gigabitowej.
Zarządzanie
W zarządzaniu systemem najważniejsza jest informacja. Ona stanowi podstawę podejmowanych przez nas działań. W DS214Play informacje o funkcjonowaniu urządzenia możemy czerpać z rozbudowanych logów oraz możliwości tworzenia powiadomień wysyłanych na e-mail, sms i usługą push. Dzięki temu uzyskujemy środowisko które samo powiadomi nas o nieprawidłowościach.
Jeżeli posiadamy drukarkę, warto ją podłączyć do macierzy. Tym samym uczynimy z niej urządzenie dostępne z dowolnego komputera w naszej sieci domowej.
Przechowując prywatne dane chcemy, aby były one bezpieczne. Z jednej strony służy temu bezpieczeństwo logiczne polegające na stworzeniu prawidłowego planu kont użytkowników z odpowiednim dostępem do zawartości, czy zainstalowanie oprogramowania antywirusowego (macierz posiada 2 rozwiązania antywirusowe: Antivirus by McAffee oraz darmowy Antivirus Essential). Z drugiej zaś strony mamy bezpieczeństwo fizyczne, do którego zaliczyć można nadmiarowość dysków twardych w odpowiednim trybie RAID, ochronę przed zanikiem zasilania i przepięciami w sieci elektrycznej. Ostatnie cechy zagrożenia mogą zostać wyeliminowane poprzez instalację urządzenia UPS. Zalecane jest, aby było to urządzenie potrafiące komunikować się z macierzą (lista kompatybilnych UPSów), tak aby brak prądu spowodował wyłączenie macierzy przed rozładowaniem akumulatora.
Przechowując urządzenie w mało dostępnym miejscu, lub w celu zaoszczędzenia na rachunkach za prąd, można zdefiniować harmonogram włączenia i wyłączenia jednostki (np. na noc) i okresu czasu po jakim dyski twarde przejdą w stan hibernacji.
Praktycznie całą konfigurację systemu przeprowadza się przez Panel sterowania, gdzie dostępne ustawienia zostały podzielone na cztery kategorie:
- Dostępność plików i ustawienia,
- Usługi sieciowe,
- System,
- Ustawienia aplikacji.
Dostęp do zarządzania dyskami twardymi, nazwany Zarządzanie przechowywaniem, został umieszczony poza Panelem sterowania. Znajdziemy go pod przyciskiem w lewym górnym.
Wybranie Zarządzania przechowywaniem otwiera nam okno w którym mamy możliwość konfiguracji wolumenu, dysków twardych, celów iSCSI i jednostek LUN. Nie znajdziemy tu wsparcia dla wirtualizacji, czy migawek LUN, jednakże nie do tego typu zastosowań adresowano DS214Play.
W zakładce Zarządzanie HDD zaimplementowano obsługę statusu S.M.A.R.T dysków twardych. Znajdziemy tam również opcję do zarządzania pamięcią podręczną, a nawet harmonogram sprawdzania dysków twardych pod kątem ich uszkodzeń. Do dyspozycji mamy Szybki test lub Test rozszerzony.
Tutaj także ustawia się sposób przechowywania danych na dyskach twardych jako SHR, Basic, JBOD, RAID0, lub RAID1.