Ze względu na specyfikę gry dobór lokacji testowej był dość trudny. Jeżeli obierzecie styl gry hakera, tudzież cichego zabójcy, nigdy na kark nie wskoczy wam tuzin wkurzonych wrogów, miotających granatami i wywalających w waszym kierunku dwie tony ołowiu. Gra jest bardzo dobrze zoptymalizowana. Do poprawnego działania w trybie Directx 11 wystarczy nawet Radeon 5750. Trzeba jedynie odpowiednio zmniejszyć poziom ustawień SSAO i delikatnie obniżyć rozdzielczość.
Zmiana na DirectX 9 skutkuje jedynie zablokowaniem możliwości zmiany niektórych opcji na wyższe. Jedyne różnice w płynności biorą się właśnie stąd. Niestety trzeba zaznaczyć, że przy przechodzeniu do kolejnej lokacji, nawet na lepszych kartach graficznych zdarza się spadek ilości wyświetlanych klatek, który wynika najprawdopodobniej z konieczności doczytania jakiś tekstur. Zapewne niebawem ukaże się aktualizacja, która wyeliminuje tą bolączkę.
Deus Ex Human Revolution
1920x1200, FXAA Wysokie, Anizo x8, SSAO włączone DirectX 11
GeForce GTX 580 | 69 52 |
Radeon HD 6970 | 65 48 |
Radeon HD 6950 | 60 48 |
GeForce GTX 480 | 60 46 |
Radeon HD 6870 | 58 45 |
GeForce GTX 560 | 49 42 |
GeForce GTX 470 | 49 41 |
Radeon HD 6850 | 46 35 |
GeForce GTX 460 | 37 33 |
Radeon HD 5770 | 27 19 |
Radeon HD 5750 | 25 18 |
GeForce GTS 450 | 24 22 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Pierwszy z pomiarów wykazał, że niemal wszystkie karty użyte w teście pozwalają na grę w najwyższych detalach i z włączonym SSAO. GTX 460 to absolutne minimum, pozwalające nie martwić się o gwałtowne spadku płynności animacji. W przypadku HD 5750, HD 5770 oraz GTS 450 zabawa była utrudniona, aczkolwiek ludzie o stalowych nerwach zapewne czerpaliby z niej przyjemność. Pomimo tego, że po włączeniu gry wita nas logo AMD, to Deus Ex Human Revolution nie faworyzuje kart żadnego z producentów.
Deus Ex Human Revolution
1920x1200, FXAA Wysokie, Anizo x8, SSAO wyłączone DirectX 11
Radeon HD 6970 | 95 61 |
GeForce GTX 580 | 92 60 |
Radeon HD 6950 | 84 55 |
GeForce GTX 480 | 83 54 |
Radeon HD 6870 | 79 53 |
GeForce GTX 560 | 79 58 |
GeForce GTX 470 | 73 54 |
Radeon HD 6850 | 70 50 |
GeForce GTX 460 | 65 48 |
Radeon HD 5770 | 45 28 |
GeForce GTS 450 | 41 33 |
Radeon HD 5750 | 40 25 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wyłączenie Screen Space Ambient Occlusion czyni cuda. Każda z trzech kart z ogona stawki zyskuje od 16 do 18 kl./s., co powoduje, że rozgrywka nareszcie sprawia frajdę. Losowe spadki płynności dalej występują, jednak są znacznie mniej drastyczne w skutkach. Na czele oczywiście HD 6970 oraz GTX 580.
Zrezygnowałem z testów w innych rozdzielczościach, gdyż ilość klatek w rozdzielczości Full HD okazała się wystarczająco duża. Sprawdziłem jednak, że zmiana na rozdzielczość 1680x1050 pikseli daje przyrost w liczbie 4 do 6 klatek na sekundę.