Jedna mała zmiana, a wydajność +100%! Ile dla iGPU znaczy porządny RAM?
Czasy są ciężkie i wielu z nas musi poważnie rozważyć zakup zestawu ze zintegrowanym układem graficznym, aby na nim przeczekać kryzys dostępności kart. Biorąc pod uwagę wydajność nowych układów Intela oraz AMD, to dobry pomysł, ale nie można o jednej rzeczy zapomnieć…
Wydajny komputer bez karty graficznej?
Jako że dopiero co w nasze ręce trafił bardzo ciekawy zestaw PC Lenovo V55t, a równocześnie mieliśmy okazję testować nową (bardzo ładną) płytę główną B550 (test niebawem!), to błędem byłoby sytuacji nie wykorzystać, aby takim testem Was uraczyć. Mowa oczywiście o sprawdzeniu, jak duży wpływ na wydajność zintegrowanego układu graficznego ma sparowanie go z jedną kością pamięci. Dodatkowo sprawdzimy, jakie znaczenie ma prędkość RAM.
Nie dość, że gotowiec, to jeszcze bez karty. Mimo tego może okazać się remedium na problemy naszych czasów!
Z wyborem pamięci do testu mieliśmy pewną zagwozdkę, ponieważ mogliśmy użyć nawet modułów taktowanych 4000 MHz, ale te raczej nie będą pierwszym wyborem dla osób szukających oszczędności tak daleko, aby pozostać na zintegrowanym układzie. Postawiliśmy zatem na pamięci będące obecnie w naszym odczuciu złotym środkiem stosunku ceny do wydajności – 2 x 8 GB 3600 MHz CL16-18-18.
To najgorsze, co może spotkać zintegrowany układ graficzny - współpraca z jedną kością RAM!
Nie przedłużając już, przechodzimy zatem do wyników naszych testów. Te prowadziliśmy oczywiście na procesorze AMD Ryzen 5 4600G – czyli Ryzenie 3600, doprawionym o układ Radeon Vega 7. Ten osadziliśmy we wspomnianej na wstępie płycie B550 i pozostawiliśmy na domyślnym taktowaniu. System operacyjny to Windows 10 build 20H2, z najnowszymi na dzień testu sterownikami AMD Adrenaline. Oto szybkie zestawienie, jak zmieniała się wydajność w syntetycznych testach, w zależności od konfiguracji pamięci.
Pomiary wydajności Radeon Vega 7 w 3DMark Fire Strike
LEGENDA: | Wynik ogólny Wynik graficzny |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 2198 2486 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 2386 2662 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 3060 3419 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 3283 3654 |
16 GB 2666 MHz Dual Channel | 3440 3817 |
16 GB 3000 MHz Dual Channel | 3669 4041 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 3763 4125 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 3868 4224 |
To, że Dual Channel daje spory przyrost wydajności względem pamięci działających w ramach jednego kanału, nie powinno nikogo zaskoczyć. Ale okazuje się, że nawet najwolniejsze kości w parze oferują wyższą wydajność, niż dosyć przecież szybki moduł 3200 MHz pracujący samodzielnie! A im dalej w las, tym ta przepaść się powiększa. Warto jednak zauważyć, że nawet sama pojemność ma pewne znaczenie, gdyż zmiana z 1 x 8 na 1 x 16 GB również podniosła nieco wydajność. W najszybszym wariancie mamy jednakże „tylko” 60-75% zysku – a gdzie te 100% z tytułu? Otóż w grach!
Pomiar wydajności Vega 7 w grach
Wyniki z testów w grze Assassins Creed: Valhalla
720p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 24 17 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 28 20 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 35 27 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 37 30 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 43 34 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 45 36 |
Wyniki z testów w grze Assassins Creed: Valhalla
1080p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 15 12 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 18 15 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 22 19 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 24 20 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 27 23 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 28 23 |
Wyniki z testów w grze Borderlands 3
720p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 41 21 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 44 27 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 56 31 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 59 32 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 64 38 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 68 43 |
Wyniki z testów w grze Borderlands 3
1080p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 22 14 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 24 16 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 30 19 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 32 20 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 35 22 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 36 25 |
Wyniki z testów w grze Counter Strike: Global Ofensive
1080p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 72 8 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 87 8 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 117 10 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 121 11 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 156 14 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 172 15 |
Wyniki z testów w grze Cyberpunk 2077
720p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 15 1 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 19 8 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 24 12 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 25 13 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 30 15 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 32 17 |
Wyniki z testów w grze Doom Eternal
720p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 33 22 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 38 24 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 48 27 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 54 35 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 58 36 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 62 37 |
Wyniki z testów w grze Fortnite
720p, tryb "Wydajność" + epicki zasięg rysowania, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 112 46 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 117 57 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 131 89 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 138 95 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 156 113 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 167 109 |
Wyniki z testów w grze Fortnite
1080p, tryb "Wydajność" + epicki zasięg rysowania, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 71 35 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 78 39 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 92 65 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 98 69 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 117 86 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 130 94 |
Wyniki z testów w grze Shadow of the Tomb Raider
720p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 5% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 33 28 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 38 33 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 50 44 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 53 46 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 62 55 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 67 59 |
Wyniki z testów w grze Shadow of the Tomb Raider
1080p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 5% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 21 19 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 24 21 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 31 28 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 33,0 29 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 39 35 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 42 37 |
Wyniki z testów w grze Watch Dogs: Legion
720p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 24,0 17,0 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 27,0 19,0 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 35,0 26,0 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 37,0 28,0 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 43,0 32,0 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 45,0 33,0 |
Wyniki z testów w grze Watch Dogs: Legion
1080p, ustawienia najniższe, więcej=lepiej
LEGENDA: | Średnie FPS LOW 1% FPS |
8 GB 3200 MHz Single Channel | 14,0 11,0 |
16 GB 3200 MHz Single Channel | 16,0 13,0 |
16 GB 2133 MHz Dual Channel | 20,0 15,0 |
16 GB 2400 MHz Dual Channel | 21,0 16,0 |
16 GB 3200 MHz Dual Channel | 24,0 19,0 |
16 GB 3600 MHz Dual Channel | 25,0 20,0 |
Tutaj ponownie wybór większej kości w Single Channel tylko odrobinę podniósł wydajność (choć w grach takich, jak Cyberpunk, znacząco obniżył micro stuttering). Wynika to oczywiście z tego, że zintegrowany układ nie posiada własnej pamięci i musi dzielić się dostępnym RAM z systemem oraz samą aplikacją – w takim przypadku 8 GB, które dla PC z dedykowaną kartą graficzną byłoby ok, tutaj przestaje wystarczać.
Praktycznie każda gra odpalona na zintegrowanej karcie zyska kolosalnie na wydajności, jeżeli RAM będzie pracować w Dual Channel
Nawet przy tym samym taktowaniu należy spodziewać się 80-100% przyrostu FPS ze względu na dołożenie drugiej kości pamięci. A jeżeli dodatkowo wybierzemy szybsze niż 3200 moduły, to ilość FPS może wzrosnąć ponad dwukrotnie! Trudno to oddać na wykresach, ale to praktycznie w każdej grze zmienia sytuację z niegrywalnej na „całkiem znośną”! Możecie się o tym przekonać na przygotowanym przez nas krótkim nagraniu z testowanych gier:
Gra, którą (jako nasi czytelnicy) wybraliście grą roku 2020, realnie staje się przyjemnie grywalna na takim PC bez karty graficznej, jeśli do zestawu z jedną kością 8 GB dokupimy za 130 zł drugi taki sam moduł. Zgadza się – Cyberpunk 2077 działa na PC bez karty lepiej niż na PS4 :) Podobnie dużo zyskuje Doom Eternal, który dopiero przy średnich 60 FPS staje się realnie zdatny do użytku. Zresztą, co tu się rozpisywać – każda testowana gra odnotowała ogromny zysk wydajności!
Szkodza, że nie da się tego CPU kupić w sprzedaży detalicznej...
Wnioski z testów są dwa. Przede wszystkim widać, jak bardzo dużo dla zintegrowanych układów oznacza dwukanałowa praca pamięci (uprzedzamy, nie spodziewajcie się takich przyrostów, jeżeli korzystacie z dedykowanej karty graficznej z własna pamięcią). Druga rzecz, to w zasadzie śmiało możemy polecić (w okresie przeczekania wysokich cen kart graficznych) używanie do grania właśnie takiej klasy zintegrowanej grafiki, jeżeli połączymy ją z szybkim duetem kości RAM.
Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o takim teście. Niestety przez ograniczony czas, jaki mieliśmy na jego przeprowadzenie, nie udało nam się sprawdzić wszystkiego, co byśmy chcieli, ale niebawem uraczymy Was jeszcze jednym porównaniem, dotyczącym takiego „budżetowego grania”!
Co jeszcze warto przeczytać:
- To najbardziej bezsensowny test GeForce RTX 3080 jaki znajdziesz w internecie
- ASUS ROG Flow X13 - laptop z zewnętrzną grafiką RTX 3080!
- To nie jest taka obudowa jak myślisz - testujemy Chieftec Mesh CI-02B-OP
Komentarze
41Plus 16 GB RAM
i czy ta sama sytuacja wystąpi na starszych prockach np. i5 4590 .