Testy przeprowadziliśmy we wszystkich możliwych ustawieniach, w rozdzielczości Full HD, na platformie z procesorem AMD FX-8350 oraz kartą graficzną Radeon HD 7970.
Thief: 1920 x 1080 - DirectX vs Mantle
[kl./s.] ustawienia bardzo niskie
Mantle | 84 64 |
DirectX | 51 34 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Thief: 1920 x 1080 - DirectX vs Mantle
[kl./s.] ustawienia niskie
Mantle | 83 63 |
DirectX | 50 33 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Thief: 1920 x 1080 - DirectX vs Mantle
[kl./s.] ustawienia normalne
Mantle | 73 55 |
DirectX | 48 32 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Thief: 1920 x 1080 - DirectX vs Mantle
[kl./s.] ustawienia wysokie
Mantle | 61 47 |
DirectX | 46 31 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Thief: 1920 x 1080 - DirectX vs Mantle
[kl./s.] ustawienia bardzo wysokie
Mantle | 49 40 |
DirectX | 44 29 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
W przypadku ustawień w których procesor odgrywa największą rolę (niższe ustawienia jakości grafiki) różnica w szybkości działania gry jest porażająca. Przy ustawieniach wysokich przewaga Mantle w średnich klatkach na sekundę wciąż wynosi 15 fps. Przy ustawieniach bardzo wysokich, jest to już tylko 5 fps, jednak różnica w minimalnych klatkach na sekundę jest wciąż wysoka.
Obciążenie CPU podczas testu (niebieski - DX, fioletowy - Mantle)
Mantle ma lepiej wykorzystywać procesor i dokładnie to robi. Generowana jest większa ilość klatek na sekundę, więc nic dziwnego, że wykorzystanie CPU przy użyciu Mantle jest wyższe. Jak na wyniki wpłynie dodatkowo True Audio? Sprawdzimy to już wkrótce, jednak wedle zapowiedzi True Audio miało zmniejszyć narzut na procesor. Nie spodziewalibyśmy się więc większych zmian w szybkości działania gry, jednak sprawdzimy to wkrótce w praktyce.
Jak na razie wsparcie Mantle otrzymały zaledwie dwie gry (Batllefield 4 oraz Thief), jednak na obydwu przykładach widać, że nowe API potrafi znacząco podnieść szybkość działania gry. Jeśli tylko twórcy gier na konsole Playstation 4 i Xbox One zaczną go masowo wykorzystywać i pojawi się w większej ilości gier na PC, może stanowić groźną alternatywę dla DirectX. Przypominamy, że Mantle zadziała jedynie na kartach graficznych AMD Radeon R7/R9 oraz Radeon HD opartych na architekturze GCN. Największą korzyść z Mantle odczują użytkownicy komputerów gdzie procesor stanowi ograniczenie dla gier. Jeśli komputer wyposażony jest w mocny procesor, przyśpieszenie nie będzie tak spektakularne.
Co jednak z technologią True Audio? Tylko część kart graficznych Radeon jest wyposażona w tę technologię. Konkretnie są to grafiki zintegrowane z APU AMD Kaveri, oraz Radeony R9 290X, R9 290, R7 260X, R7 260 i Radeon HD 7790. Testy True Audio nie są już tak proste do przeprowadzenia - już wkrótce dokładniej opiszemy tę technologię.
Komentarze
45A po prezentacji BF4 wiemy, że takie różnice są znaczące.
W tej chwili jednocześnie te wyniki mogłyby wyglądać tak, że na ustawienia niskich na Dx jest taka sama jak na maksymalna na Mantle.
Bez porównania różnic w grafice cały ten test nie ma sensu.
I niestety widać, że przy wysokich ustawieniach zysk z Mantle maleje - ale zawsze coś lepiej.
Phenom x3 @2.8Ghz
ddr2 8gb
płyta jakis złom
Radeon R9 270X gigabyte 1200/1500
thief na full detale full HD
Test na wbudowanym w gre benchmarku
DX
Max: 42 FPS
Średnio: 22 FPS
Min: 11 FPS
Mantle
Max: 24 FPS
Średnio: 11 FPS
Min:1 FPS
Podczas gdy BF4 na multi czy to na minimum czy na ultra detalach to zawsze jest 20-35% wiecej fps na matnle w porónaniu do DX
Widac thief potrzebuje jeszcze optymalizacji dla mantle, a po bf4 z mantle jestem mile zaskoczony
Jakim cudem pod mantlę jest większe obciążenie?Przecież główna idea tego api to odciążanie procka.
Tylko przy teście z udziałem tego procesora można mówić o ewentualnej przewadze Mantle nad DirectX. Powyższy test jest niesprawiedliwy i z góry wiadomo, że będą takie, a nie inne wyniki. Procesory AMD są cienkie jak barszcz zwłaszcza jeśli chodzi o moc jednego wątku, więc zawsze gra w mantle będzie chodzić lepiej niż w DirectX skoro procesor nie daje sobie rady pod DirectX.
Pentium 230 złotych /56 fps
Core i3 450 złotych /70 fps
FX-8350 700 złotych /69 fps
4670k 900 złotych /71 fps
Zdaje sie ze to chyba pokazuje oplacalnosc procesorów AMD :)
Cikawe czy teraz amd pokazało tym mantle że na ich fx da się grać to czy zrobią lepsze pod gry a nie tylko apu z tym uhuma która w grach się nie przydaje.