Jak już wspomniałem we wstępnie Volvo jest synonimem bezpieczeństwa, dlatego nie sposób pominąć funkcjonalności wspomagających jazdę. W przypadku Volvo S60 można wręcz mówić o zintegrowanym systemie składającym się z licznych mniejszych układów. Oczywiście nie próbowaliśmy, a wręcz nie powinniśmy, testować ich wszystkich, dlatego przypomnimy jedynie ich funkcjonalność, a w poniższym filmie zaprezentujemy sposób działanie niektórych z nich:
- BLIS – asystent martwego pola, informujący nas za pośrednictwem mrugającej diody o innym pojeździe jadącym sąsiednim pasem.
- Drive alert – ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy, wykrywane na podstawie długości podróży oraz zachowań kierowcy – ruchy kierownicą, utrzymywanie stałej prędkości itp.
- Asystent pasa ruchu – ostrzeżenia o zmianie pasa ruchu bez sygnalizacji chęci wykonania tego manewru za pomocą kierunkowskazu.
- Ostrzeżenie przed kolizją – jak sama nazwa wskazuje kierowca jest ostrzegany o wzrastającym ryzyku najechanie na tył poprzedzającego nas pojazdu. Pod uwagę brana jest prędkość i odległość od pojazdu, a także czas jazdy w bliskiej odległości od przeszkody. Ostrzeżenia przekazywane są za pośrednictwem pomarańczowych kontrolek znajdujących się w górnej części deski rozdzielczej oraz komunikatów dźwiękowych.
- Aktywne doświetlanie zakrętów – przy niskich prędkościach (do 30 km/h) doświetlana jest strona, w którą wychylamy kierownicę. Ma to ułatwić wjeżdżanie w wąskie drogi czy bramy.
- ESC - układ stabilizacji toru jazdy podczas pokonywania zakrętu oraz jazdy po śliskiej nawierzchni. Przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR, a także jest wspomagany przez takie systemy jak Spin Control i Active Yaw Control.
- Start-stop – funkcja wygaszania silnika po zatrzymaniu samochodu, na przykład stojąc w korku, czy oczekując na zmianę sygnalizacji świetlnej. Aby silnik został zatrzymany muszą być spełnione konkretne warunki: odpowiednia temperatura silnika, zapięte pasy kierowcy oraz skrzynia biegów w pozycji neutralnej. Zadaniem tego systemu jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin.
Podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu z pewnością docenimy ogranicznik prędkości oraz aktywny tempomat. Dzięki temu drugiemu, możemy wybrać prędkość z jaką chcemy się poruszać, bez konieczności wciskania pedału gazu. W odróżnieniu od zwykłego tempomatu, w tym przypadku prędkość naszego samochodu będzie dostosowywania do prędkości pojazdów jadących przed nami. Umożliwia to jazdę na dłuższym odcinku z włączonym tempomatem, bez konieczności ponownego aktywowania tempomatu po każdorazowym hamowaniu.
Z kolei parkując tyłem niezwykle pomocna będzie kamerka, a raczej dwie kamerki cofania. Jedna monitoruje szeroki plan i powinna być używana na początku manewru parkowania. Druga, zamontowana nad tablicą rejestracyjną umożliwi obserwację odległości do przeszkody znajdującej się za samochodem.
Wszystkie ustawienia umożliwiające zmianę poszczególnych parametrów znajdziemy w zakładce „My car”. Producent zapewnił kierowcy bardzo dużą swobodę w konfiguracji pojazdu zgodnie z własnymi preferencjami. Sugestywne ilustracje oraz krótkie opisy w większości wyczerpują wiedzę na temat danego parametru, przez co nie będziemy musieli co chwilę wertować instrukcji obsługi. Podział interfejsu na poszczególne zakładki jest bardzo przejrzysty, a samo poruszanie się po poszczególnych elementach bardzo wygodne. Wszystko za sprawą przycisku „wstecz” i „zatwierdź” zlokalizowanych bezpośrednio na pokrętle.
Foto: Kuba Kuczma
Zdjęcia wykonane dzięki uprzejmości Areoklubu Poznańskiego.
Komentarze
15Pozdro.
Poprawiam:
Zadaniem tego systemu jest zmuszenie do wymiany silnika po gwarancji z powodu jego rozwalenia.