Konfiguracja testowa:
- procesor: Intel Core2 Duo E6400 2.13GHz (2MB cache L2)
- płyta główna: ASUS P5B (i965P)
- pamięci: Corsair XMS2 2x1024MB DDR2-675 CL4-4-4-12
- dysk twardy: Seagate 320GB (16MB cache) SATAII
- zasilacz: Chieftec GPS-450AA-101 A 450W
Uczestnicy testu:
* Aby dowiedzieć się więcej o testowanej karcie kliknij w linka. W nawiasie podaliśmy częstotliwości GPU i pamięci.
- ASUS GeForce 8800 GTS 640MB — (513/1188/1584 MHz)
- Gigabyte GeForce 8800 GTS 320MB — (500/1180/1600 MHz)
- EVGA GeForce 8600 GTS 256MB — (675/1450/2000 MHz)
- EVGA GeForce 8600 GT 256MB — (540/1180/1400 MHz)
- Galaxy GeForce 8500 GT 256MB DDR2 — (500/1008/800 MHz)
- Galaxy GeForce 7900 GS 256MB — (600/1600 MHz, 1.2ns)
- Palit GeForce 7600 GT 256MB GDDR3 — (540/1400 MHz)
- Palit GeForce 7600 GS 256MB GDDR3 — (450/1000)
- HIS Radeon HD 2900 XT 512MB — (740/1650 MHz)
- HIS Radeon X1950 PRO Turbo IceQ3 256MB — (620/1480 MHz)
- HIS Radeon X1650 XT Turbo IceQ 256MB — (540/1450 MHz)
- HIS Radeon X1550 Turbo IceQ 256MB DDR2 — (700/800 MHz)
System operacyjny i sterowniki:
- Windows XP SP2 Pofessional PL
- Windows Vista Home Premium PL
- ForceWare 158.22 - XP - seria GeForce 8
- ForceWare 158.18/24 - Vista - seria GeForce 8
- ForceWare 93.71 - XP - seria GeForce 7
- Catalyst 7.4 (8.36) - XP - seria Radeon X1xxx
- Catalyst 7.5beta (8.37.4.3) - XP - Radeon HD 2900XT
- Catalyst 7.5beta (8.37.4.3) - Vista - Radeon HD 2900XT
Testów dokonywaliśmy po spatchowaniu gry do najnowszej dostępnej wersji 1.03. Żeby było ciekawiej, wersja patcha, było, nie było international (międzynarodowa), nie chce się zainstalować, ani na podstawce v1.0, ani także na patchu v1.01. No cóż producent nie postarał się w tym przypadku i polskich użytkowników gry, przynajmniej do momentu oddawania testu, pozbawił bezstresowego uaktualnienia swojego produktu.
Rozwiązanie tego "drobnego" problemu okazuje się jednak proste. Aby zainstalować patch na polskiej wersji Stalker'a wchodzimy w edytor rejestru i edytujemy wartość [pl] w linii:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\GSC Game World\STALKER-SHOC\InstallLang
wpisując [en] na czas instalacji patcha. Po czym zmieniamy wartość InstallLang ponownie na [pl] i odpalamy grę.
Należy dodać jeszcze, że save'y które zapisaliśmy na wersji v1.00 nie będą działać na wersjach v1.01/1.03. Kolejne wersje są już ze sobą "kompatybilne".
Na potrzeby testu, ze względu na małą przydataność wbudowanego w grę benchmarka, wykonaliśmy własne dema przy pomocy funkcji demo_record. Metoda z wykorzystaniem FRAPS'a niestety nie sprawdziła się, ze względu na dynamicznie zmieniające się otocznie w kolejnych przebiegach (zmienna AI gry), powodując zbyt duży rozrzut wyników.
Wydajność kart została zmierzona na mapach:
Podziemia Instytutu Agroprom Wysypisko
Bar (wnętrze) Bar (kompleks budynków)
- Podziemia - test w zamkniętej przestrzeni, sporo bump mapping'u, rozproszone źródła światła, NPC Flashlights, cienie.
- Bar (wnętrze) - test w zamkniętej przestrzeni, silnie wykorzystywany bump mapping, znaczna ilość źródeł światła w interakcji, cienie.
- Wysypisko - test na otwartej przestrzeni, trawa, cienie drzew i obiektów, HDR.
- Bar (kompleks budynków) - test na otwartej przestrzeni, dużo bump map, HDR, cienie.
W testach celowo skorzystaliśmy z presetu jakości ustawionego na maksymalne, manipulując resztą parametrów w zakładce zaawansowane - wyszczególnienie w tabelach z wynikami. Dzięki temu można było, metodą "wysokiej poprzeczki", znaleźć kartę do- lub wyeliminować z- konkretnej rozdzielczości.