ARM Mali-450MP: GPU dwa razy mocniejsze od instalowanego w Samsung Galaxy S III
Podwójne GPU Mali-400MP
Firma ARM wprowadziła na rynek układ GPU Mali-450 MP. Zawiera on dwa razy więcej rdzeni w porównaniu z układem Mali -400MP, który znajdziemy w smartfonach Samsung Galaxy S II oraz Samsung Galaxy S III. Mimo podwojenia maksymalnej liczby procesorów wierzchołków i fragmentów, dzięki optymalizacji architektury, ma być wyjątkowo energooszczędnym GPU.
Po premierze Samsunga Galaxy S III, wszyscy żałowali że nie znalazł się w nim bardzo wydajny układ Mali T-658 lub jego prostsza wersja Mali T-604. Te bardzo wydajne jednostki GPU, z obsługą DirectX 11, czekają jeszcze na swoją premierę produktową. Być może zobaczymy je w tabletach dla Windows 8.
W przypadku platformy Microsoftu preferowane są układy SoC, które wyposażono w GPU z rodziny Adreno, ale tym razem możemy liczyć otwarcie się producenta Windows na większa liczbę konfiguracji sprzętowych.
Tymczasem ARM zaprezentował kolejną generację, swojej podstawowej jednostki Mali. Ma ona szansę znaleść się w nowych modelach smartfonów i tabletów ze średnio-górnej półki. ARM Mali-450MP, który wykonano w technologii 40 nm, to podwójny układ ARM Mali-400MP.
Szybkość wypełniania trójkątów, w przypadku referencyjnego modelu, dla taktowania 480 MHz (dostępna wersja 240 MHz) wynosi 104 M tri/s, a pikseli 3,8 G pix/s.
ARM Mali-450MP możne być wykonywany w wersjach od 1 do 8 rdzeni z pamięcią cache L2 o pojemności od 8 do 512 kB. Układ obsługuje biblioteki OpenGL ES 1.1/2.0 oraz OpenVG 1.1.
Jego wydajność jak zapewnia ARM ma stanowić wzór dla innych jednostek. GPU wspiera 4xFSAA w przypadku rozdzielczości 2K i 4K. W przypadku stosowania antyaliasingu 4xAA spadek wydajności jest niezauważalny, a w przypadku 16xAA wydajność Mali-450MP, zdaniem ARM, jest najlepsza w klasie.
Powierzchnia kości dla referencyjnej czterordzeniowej wersji ARM Mali-450MP z 256 kB pamięci cache wynosi 8,6 mm2. Należy oczywiscie pamiętać, że GPU to tylko jeden z elementów całego układu SoC.
Konstrukcja ARM Mali-450MP dostępna będzie dla producentów od lipca bieżącego roku. Można zatem oczekiwać, że jesienią ujrzymy pierwsze smartfony z układami SoC wyposażonymi w to GPU.
Więcej o ARM:
- Grafika w smartfonie jak na konsoli - ARM prezentuje GPU Mali T-658
- AMD i ARM powołały HSA Foundation wspierającą programowo układy APU
- Computex: Windows 8 RT na tablecie Qualcomm z układem ARM Snapdragon S4
- TSMC: dwurdzeniowy procesor ARM Cortex-A9 z zegarem 3,1 GHz
- ARM Cortex-M0+ najbardziej energooszczędny procesor na świecie
Źródło: ARM
Komentarze
64Owszem, zanim smartfony zastąpią komputery stacjonarne i konsole minie wiele lat, choć należy pamiętać, że patrząc na wydajność układów GPU w SoC można dodać +20% z braku obciążenia sterownikiem DirectX, a to już jest sporo.
Jest to możliwe dzięki temu, że smartfony nie są hamowane przez kilkaset milionów użytkowników nie mających zamiaru zrezygnować z 32bit XP, a wydawcy nie przechodzą obojętnie obok tego i błędne koło się zamyka. Userzy nie rezygnują ze starych systemów bo są nowe produkcje działające na bieżącym systemie, producenci nie rezygnują bo mają większy zasięg.
Ja chce dobrego systemu Wertykalnego, skalowalnego. Próbował Google z Chrome OS i Androidem ale poległ nie wyszedł powyżej netbookow.
Może uda się to MS z Win8. Ale żeby to działało, sprzęt musi być szybszy, lub oprogramowanie lepiej zoptymalizowane.
Na razie najlepszy ekosystem ma Apple, niestety ze względu na różnice filozofii i ceny Apple nie dla mnie
Chciałbym zauważyć, że nawet przy kompletnej dominacji konsol i smartphone´ów komputery nie wyjdą z użytku jako biurowce/sieci/serwery.
Na ps3 ani nawet na telefonie ni napiszesz komfortowo CV, nie policzysz tak szybko danych (ani ich tak szybko nie zapiszesz, nie bd miał gdzie) dla gigantów i innych "średniej półki„ korporacji. Cały czas, komputery będą w użytku jako stacje serwerowe jako host danych dla właśnie takiego telefonu.
A tak btw fajnie,że mobilne GPU rozwija się turbo szybko, ma moc obliczeniową równą komputerom 2-3 letnim (cały układ; czas przykładowy) ma nawet korzyść wynikającą z przewagi z obciążenia sterami. Spójrzmy na to z drugiej strony. Komputery także są rozwijane, mają korzyści związane z procesem technologicznym oraz nie tak bardzo ograniczonym poborem mocy no i w końcu nie będą bierne przez czas rozwoju swoich miniatur. Nawet zakładając, że pogramy w HD na fonie ze wszystkimi detalami w takiego hmm Wieśka 2 to przecież ... komu wystarczy tak mały ekran?! To naprawdę niekomfortowe,dodając do tego sterowanie - mało graczy na to pójdzie. Do tego dodajcie ludzi, którzy będą chcieli duży ekran dla jakości i dlatego,że taki po prostu jest :) Komputery nigdy nie wyjdą z użytku, chyba,że pojawi się ich nowa generacja. Zawsze będą szybsze,tańsze oraz bardziej wygodne.
Windows ma królujący DirectX a może konkurencja mu wyrośnie 'w kieszeni' ... i do tego lepiej zoptymalizowana bo tworzona na układach słabszych ?
Ciekawe czy da się 'przenieść' ( i jak bardzo jest to trudne) grę z Androida na jakąś dużą platformę Linuxową np. Ubuntu