Kontenerowiec Ever Given uwolniony z pułapki. Czy jednak wiedzieliście, że…
Już tydzień i aż tydzień, tyle trwa przerwa w ruchu towarowym poprzez kanał Sueski. Na szczęście pomimo czarnych wizji, dzięki współpracy natury udało się w końcu poruszyć gigantyczny kontenerowiec.
AKTUALIZACJA 17:00 25/03/2021: Udało się zepchnąć Ever Given na głębszą część kanału i przywrócić drożność przeprawy. Teraz kontenerowiec płynie do Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany inspekcji. Pozwoli to też na wznowienie ruchu w kanale i rozładowanie korku czyli przywrócenie normalnego natężenia ruchu, co potrwa kilka dni.
LATEST: The Ever Given container ship that was stuck in the Suez Canal is now fully afloat.
— Bloomberg Quicktake (@Quicktake) March 29, 2021
The vessel was finally pulled free, allowing the crucial trade route to reopen to traffic https://t.co/0dC8LE0UFI pic.twitter.com/UZjcP2Mrpu
ORYGINALNY NEWS:
Blokada kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given, jest jedną z najgorętszych spraw ostatnich dni, przynajmniej z perspektywy branży handlowej. Zator widoczny jest doskonale także z orbity. Nadzieje na jego szybkie wyeliminowanie rosną, gdyż udało się częściowo odepchnąć kontenerowiec od zachodniego brzegu. Powyższe zdjęcie jest fotomontażem, tylko dla celów poglądowych.
Prześwit pomiędzy rufą a brzegiem wzrósł z 4 do 102 metrów. Pomogły w tym siły natury, w postaci morskich pływów. Wcześniej natura z kolei, czyli silnie wiejące wiatry przyczyniły się do unieruchomienia statku w kanale. Na poniższym wideo widać jak trudną operacją jest poruszenie takiego kolosa.
Ever Given poruszony, ale jeszcze nie uwolniony, dlatego korek wciąż rośnie
Na razie nie wiadomo jeszcze kiedy Ever Given zostanie całkowicie uwolniony z pułapki i choć powinna pomóc w tym kolejna fala przypływów, to wciąż dziób Ever Given jest wbity w mieliznę. Firma, która zajmuje się operacją uwolnienia kontenerowca, zwraca uwagę, że to co dotychczas zrobiono to najprostsza część operacji, dlatego entuzjazm władz kanału może być przedwczesny. W końcu statek musi pływać, a nie być jedynie przesuwany po dnie.
Wyprostowanie czy też uwolnienie statku to jedno, przywrócenie normalnego ruchu w kanale to inna kwestia, dlatego korek wciąż rośnie, a z samolotu wygląda tak.
Tak z lotu ptaka wygląda "korek" statków oczekujących na przejście Kanałem Sueskim w wyniku jego blokady przez kontenerowiec EverGiven. pic.twitter.com/83rPHzAwrS
— Mariusz Marszałkowski (@MJMarszalkowski) March 29, 2021
A żeby news nie był zbyt krótki, pozwólmy sobie na przywołanie kilku ciekawostek związanych z tą przeprawą.
Kanał Sueski - czy wiedzieliście, że:
- ma 193 kilometry długości
- w najgłębszym miejscu ma 24 metry głębokości
- nie ma śluz co znakomicie przyśpiesza ruch, różnica poziomów wody w połączonych akwenach wodnych jest zaniedbywalna
- pokonanie kanału przez statki zajmuje od 12 do 16 godzin
- jego część jest żeglowna jednocześnie w obu kierunkach
- jest otwarty cały czas dla żeglugi
- ciężkie zbiornikowce nie przepływają przez kanał, ropa odcinek Zatoka Sueska - Morze Śródziemne pokonuje rurociągiem o długości 320 kilometrów
- w 2020 roku dziennie przepływały przez niego 52 statki
Kanał był kiedyś był nieczynny 8 lat, ale dziś żyjemy w innym świecie
Ostatni tydzień, przez który kanał Sueski był zamknięty dla ruchu wodnego, to nie jedyny raz gdy ruch wstrzymano. Wcześniej miało to miejsce już kilka razy. Najkrótsza przerwa trwała 3 dni, najdłuższa aż 8 lat. Za każdym razem była to konsekwencja albo międzynarodowych sporów politycznych, takich jak nacjonalizacja kanału przez Egipt w 1956 roku, albo wojen toczących się w regionie.
Ośmioletnia przerwa w ruchu statków, która nastąpiła po wojnie sześciodniowej w 1967 roku, gdy wschodni brzeg kanału obsadziły wojska izraelskie, miała miejsce w czasach, gdy rynek światowy nie był tak uzależniony jak dziś od dostaw towarów z Chin. Kanał przywrócono do ruchu 5 czerwca 1975 roku.
Kanał Sueski nie jest pierwszym przekopem w historii łączącym Morze Śródziemne i Morze Czerwone. Przypuszcza się, że czasach starożytnych korzystano z przekopu, który łączył Nil z Morzem Czerwonym. Ta przeprawa wedle przekazów była kilkukrotnie otwierana i zamykana. Najpierw gdy rządzili Faraonowie z XIV wieku przed naszą erą, potem w czasach dominacji Rzymu w rejonie śródziemnomorskim i w VII wieku naszej ery w czasach arabskiej ekspansji.
I choć w ten sposób umożliwiona była żegluga pomiędzy Morzem Czerwonym a Śródziemnym to dopiero kanał Sueski jako pierwszy połączył bezpośrednio te dwa akweny wodne i umożliwił ruch towarowy.
Źródło: Suez Canal, CNN, Bloomberg, inf. własna, fot wejsciowe: ESA, Contains modified Copernicus Sentinel data 2021
Czytaj więcej na temat handlu:
- Amazon.pl wystartował - polski Amazon (wreszcie) staje się faktem
- Liczby nie kłamią, czyli kto dziś rozdaje karty na rynku telefonów
- Co to jest bitomat, czyli jak zamienić bitcoiny na gotówkę
Komentarze
14"nie ma śluz co znakomicie przyśpiesza ruch, różnica poziomów wody w połączonych akwenach wodnych jest zaniedbywalna"
O kuźwa.
W/w ustawa zakłada przekazanie zewnętrznemu, międzynarodowemu podmiotowi czyli
Komisji Europejskiej nakładanie podatków na obywateli RP w sposób generalny
tj. bez określenia zasad i trybu w jakim będą nakładane. Jest to delikt konstytucyjny.
Gdzie jest totalna opozycja, ci co darli mordy "konstytucja!"
Jest to instrument by odpowiedzialność za wprowadzenie zaplanowanych podatków jak kataster
przenieś na UE ...to nie my to unia. To nie oni to unia wycofa gotówkę.
"Nie będziecie mieli nić i będziecie szczęśliwi" -Klaus Szchwab.
* za odblokowanie kanalu Sueskiego odpowiada nasz dzielny Mateusz Morawiecki, ktory najsampierw koparka poglebial byl row od rana do wieczora, a potem tony piasku przywiozl byl do Polski, by sztuczna wyspe przy naszym kanale Suskim czym predzej wybudowac.