NVIDIA New Dawn: pobierz demo technologiczne dla najmocniejszych kart GeForce i wypróbuj
Dla kart GeForce GTX 670 wzwyż
Dawn to pamiętne demo technologiczne, które NVIDIA zaprezentowała w 2002 roku w czasach akceleratorów graficznych z serii GeForce FX 5000 i bibliotek DirectX 9. Po dziesięciu latach, w ciągu których technologia GPU bardzo wyewoluowała, NVIDIA udostępniła do pobrania demo A New Dawn dla najsilniejszych kart graficznych z serii GeForce GTX 600.
Tym, którzy nie pamiętają jak wyglądała pierwsza wersja dema Dawn, przypominamy je w poniższym klipie wideo. W tamtych czasach demo to robiło ogromne wrażenie i wybiegało w przyszłość, choć wykorzystywało obecne na rynku akceleratory i technologie.
W ciągu następnych 10 lat technologie renderowania grafiki 3D bardzo się rozwinęły. I choć z pewnością jesteśmy dziś znacznie bliżej granicy realizmu w grafice 3D generowanej na żywo, to każde nowe demo czy silnik gier pokazuje, że im bliżej tej granicy, tym lepiej dostrzegamy jak trudno ją przekroczyć.
Ograniczona wydajność układów GPU sprzed dziesięciu lat pozwalała NVIDII pokazać jedynie namiastkę świata, w którym żyła tytułowa Jutrzenka. Szczególny nacisk położono na renderowanie postaci, a zwłaszcza jej ruchu, oraz gałęzi, po której się poruszała. Za tło służyła jedynie płaska sześcienna mapa.
Demo Dawn przeznaczone było dla układów z piątej generacji GeForce, które wspierały biblioteki DirectX 9. Wtedy o pracy, a co dopiero graniu, w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli na domowych komputerach nikt jeszcze na poważnie nie myślał.
Od tego czasu na rynku pojawiło się dziesięć kolejnych generacji kart GeForce. Od ponad dwóch lat układy NVIDII wspierają biblioteki DirectX 11 (które wprowadziły między innymi technologię teselacji). Wiosną tego roku zadebiutowały karty graficzne z rodziny GeForce GTX wykorzystujące architekturę GPU Kepler.
W naszym serwisie możecie zapoznać się z testami najwydajniejszych kart graficznych GeForce GTX 670, GeForce GTX 680 i dwuprocesorowej GeForce GTX 690. Wydajność obecnych układów pozwala renderować w 3D nie tylko postać, ale także całą scenę.
Tak wygląda demo technologiczne A New Dawn. Zmienił się nie tylko wygląd otoczenia (zamiast 7 tysięcy trójkątów wykorzystano 4 miliony), ale również postaci. Włosy Jutrzenki zamiast z 1700 pasemek, które były statyczną bryłą, składają się teraz z 40000 i są animowane (powiewają na wietrze).
NVIDIA uznała, że czas najwyższy, aby wskrzesić swoje historyczne demo w wersji A New Dawn. Początkowo miało ono obrazować potencjał obliczeniowy najmocniejszej z kart NVIDII - GeForce GTX 690. Jednak po oficjalnej prezentacji na początku czerwca pojawiło się wiele głosów od użytkowników mniej wydajnych kart GeForce, którzy także chcieliby nacieszyć się Jutrzenką na swoich komputerach.
Wychodząc naprzeciw prośbom tych fanów, NVIDIA udostępniła dodatkowy tryb, który umożliwia uruchomienie dema przy akceptowalnej liczbie klatek na sekundę nie tylko w konfiguracji SLI, ale także na systemach wyposażonych w pojedynczy procesor NVIDIA Kepler (GTX 670 i GTX 680). Po uruchomieniu dema wystarczy kliknąć na strzałkę w lewym górnym narożniku ekranu, aby przełączyć się pomiędzy trybem Ultra i mniej wymagającymi ustawieniami.
Nowe demo jest syntezą poprzednich dem technologicznych Nalu, Adrianne Curry i Luna z prezentacją najnowszych osiągnięć w dziedzinie generowania grafiki 3D. Mamy tu rozmycie tła odzwierciedlające wpływ sześciolistkowej przesłony w obiektywie, rozbudowane oświetlenie i cieniowanie.
Poniżej zajawka dema A New Dawn oraz prezentacja na komputerze z kartą grafiki Zotac GTX 680 i procesorem AMD FX-8120.
Technicznie i liczbowo zmiany pomiędzy demem z 2002 i 2012 roku podsumowuje tabela na stronie NVIDII.
Zapraszamy do pobierania dema A New Dawn. Uwaga, plik ma rozmiar około 772 MB. Zalecenia sprzętowe NVIDII, oprócz kart graficznych GeForce GTX 670 i mocniejszych, wspominają o procesorze z zegarem 2,5 GHz (dwa rdzenie) lub szybszym, 4 GB pamięci RAM i 2 GB miejsca na dysku. Wymagany system operacyjny to Windows 7 lub Vista.
Kliknij i pobierz demo technologiczne A New Dawn
Więcej o demach, benchmarkach i silnikach graficznych gier:
- AMD Leo: pobierz demo DirectX 11 dla kart Radeon HD - jak film animowany
- Unity 3D: nowa wersja silnika graficznego do gier za kilka miesięcy - będzie Unity 4 dla Linuksa
- E3: Agni's Philosophy - silnik Luminous lepszy od Unreal Engine 4 - pokaz zwala z nóg
- Unreal Engine 4: zobacz niesamowite możliwości nowego silnika Epic Games - wideo
- Frostbite 2: gry na tym silniku ruszą jedynie na 64-bitowych systemach operacyjnych
- Heaven - pierwszy benchmark korzystający z DirectX 11
Źródło: NVIDIA
Komentarze
62Naprawdę nie wiem czym tu się chwalić, bo fizyka leży jak leżała i wszystko jest BARDZO SZTUCZNE. Widać, że motion capture rządzi, ale to nie tędy droga. I jeszcze te wymagania dla tak kiepskiego tech-dema? Niezły żart :)
Np. seria TES. Oblivion, to byla dla mnie fabularna porazka, bo wiekszosc questow opieralo sie na "zabij i przynies". Do tego ta cukierkowa grafika.
W skyrim z grafika jest juz lepiej ale questy dalej sa nieciekawe. Smoki sztuczne i dorzucone na sile, zeby mlodzi sie jarali. No i roznorodnascia swiata obydwa tytuly dalej nie moga dorownac Morrowindowi.
Morrowind, gra z 2002 roku, klimatem, interesujacym swiatem i roznorodnoscia questow zabija kolejne TESy.
Zapycha całą dostępną pamięć graficzną (1508MB) i obciąża 100% GPU. Nie mam pojęcia co tak zżera zasoby. Wyłączcie Deph of field i zobaczcie jak małą rozdzielczość ma mapa na trzecim planie.
Jedyne co mnie zastanawia to te wymagania bo oprócz wyżej wymienionego cała reszta tego co widać na ekranie to takie sobie.
Nie wiem czy ściągać jeśli chodzi tylko na GTX6xx...
Min, Max, Avg
5, 13, 9.072