Wbrew wcześniejszym zapowiedziom IBM nie zrezygnuje z rozwoju architektury Cell. Firma planuje powrót dawnego projektu i opracowanie nowych procesorów o tej architekturze. Dotychczasowe układy IBM zdobyły ogromną popularność na rynku konsol do gier.
Warto przeczytać: | |
Zaprojektowany przy współpracy firm IBM, Toshiba oraz Sony procesor Cell jest obecny w konsoli Sony Playstation 3. Choć parametry tych urządzeń nie rzucają na kolana, to właśnie dzięki architekturze Cell konsole są w stanie wyświetlać grafikę nowych gier o znacznych wymaganiach sprzętowych.
Przypomnijmy, że architektura cell to połączenie jednostki PPE (Power Processing Element) oraz jednostek SPE (Synergistic Processing Element). W przypadku procesorów Cell instalowanych w konsolach PlayStation 3 mamy do dyspozycji dziewięć niezależnych wątków obliczeniowych. IBM zdecydował się rozwijać Cell w kierunku układów wielordzeniowych.
"Zapewne zobaczycie, że Cell zostanie włączony do naszych przyszłych strategii rozwojowych. Wykorzystamy tę architekturę w naszych przyszłych produktach. Istotnie, pracujemy nad zapewnienem odpowiedniej wydajności urządzeń następnej generacji." - mówi Jai Menon, szef działu technologii i systemów IBM.
Zintegrowane układy graficzne i architektura hybrydowa to ostatnio modny trend na rynku procesorów. Plany tego typu przedstawił zarówno Intel, jak i AMD, gdyż na rynku jest zapotrzebowanie zarówno na uniwersalne układy CPU, jak i wysoką wydajność zmiennoprzecinkową.
Warto przypomnieć, że procesory Cell znalazły zastosowanie nie tylko w konsolach, ale również przy budowie superkomputerów, gdzie wspomniana wydajność zmiennoprzecinkowa jest bardzo ważna. Koncern ma nadzieję, że przyszłe układy znajdą zastosowanie również w systemach opartych na chmurze.
Źródło: XbitLabs
Polecamy artykuły: | ||
Przegląd rynku: obudowy PC | 5 x SSD i 1 x HDD - praktyczne testy dysków | 100 porad do Windows 7 |
Komentarze
76A Cell nie ma zintegrowanej karty, jeden rdzeń i ileś pomocniczych (PowerPC w X360 ma 3 pełne rdzenie chyba), do tego w PlayStation 3 są karty nVidii a nie APU IBM/ATi.
> i wyspecjalizowanego GPU
A gdzie ty się tam, "autorze", GPU dopatrzyłeś? jednostki SPE mogą być użyte do obliczania obrazu, ale na takiej samej zasadzie jak CPU.
Cell był jednostką potężną a zarazem znienawidzoną przez developerów 3rd party z powodu trudności w programowaniu. Teraz - przy okazji następcy PS3 - Sony będzie miało okazję naprawić swój "błąd". Rozwiązaniem tego problemu miałaby zostać siódma generacja konstrukcji IBM-a zwana Power7. Wojsko do prowadzenia ważnych badań kupiła aż 2200 konsol PS3 aby stworzyć równie potężną jednostkę obliczeniową będzie wystarczyło 220 PS4 gdyż następca Cella ma być 10 razy potężniejszy od poprzednika! Co będzie krył w sobie w takim razie ten potwór że będzie aż tak potężny? 6-8 rdzeniowy procesor z 24-32 MB podręcznej pamięci L3. Dla porównania PS3 dysponuje 512 kB pamięci podręcznej L2 oraz 32 kB pamięci L1 dla instrukcji i 32 kB pamięci podręcznej dla danych. Taki potężny rozwój sprawić ma że Power 7 będzie w stanie przeliczać około 200 GFLOPS (jednostka mierząca ilość operacji zmiennopozycyjnych na sekundę jeden FLOPS to jedna operacja zmiennopozycyjna jeden GFLOPS to jeden miliard operacji zmiennopozycyjnych na sekundę). Dla porównania PS3 obliczało 15 GFLOPS.
Co będzie w wolnym tłumaczeniu oznaczać taka precyzja procesora dla nas szarych graczy? Niesamowite doznania wizualne podkręconą fizykę i wszystko co jesteś sobie w stanie w tym momencie wyobrazić z elementów składających się na ogólny obraz gry.
:)
Tym bardziej że jest to już dobrze poznana architektura i byłoby łatwiej tworzyć nowe gry na nową konsole (PS4).
Trzeba jeszcze o jednym pamiętać że taki Cell może robić za grafikę wspomagać ją.
Jestem sam ciekawy czy sony w pakuję się w nową architekturę czy pozostanie przy obecnej bardziej rozbudowanej.
boinc.pl