Na zorganizowanym w tym tygodniu przez Samsung spotkaniu oficjalnie zaprezentowano widget iplaFILM dla posiadaczy telewizorów Smart TV. Była również mowa o rozwoju gałęzi telewizorów internetowych, a także perspektywach rynku 3D.
Prezentacja odbyła się w Galerii Samsung w Warszawie
Wedłu Samsunga najważniejszym ekranem w domu jest telewizor. Sprzedaż tych urządzeń w Polsce w 2010 roku wyniosła 2 miliony egzemplarzy. Ponad 300 tysięcy z nich wyposażono w dostęp do sieci, a połowa tej liczby to telewizory Samsung Smart TV. Około 50 tysięcy nabywców tych telewizorów korzysta aktywnie z sieci (dane sklepu Samsung Apps).
W trakcie prezentacji Grzegorz Stanisz (Samsung) powiedział, że określenie telewizor internetowy nie oddaje w pełni charakteru SmartTV, lepsze byłoby nawiązanie do smartfonów. Telewizory Samsunga pozwalają nie tylko oglądać telewizję i materiały strumieniowane z sieci. Dostępny jest także sklep z aplikacjami, w którym znajdziemy obecnie 300 aplikacji, w tym 70 przeznaczonych na polski rynek. W telewizorach Smart TV tradycyjna telewizja schodzi na drugi plan, urządzenia te stają się centrum rozrywki w domu.
Szeroka oferta zlokalizowanych aplikacji to między innymi zasługa prac zespołu z centrum Rozwojowo-Badawczego Samsunga, które znajduje się w Warszawie. Zatrudnia ono prawie 670 deweloperów. Polska jest drugim krajem w Europie (zaraz po Niemczech) co do liczby pobrań aplikacji (1500 dziennie) na telewizory Samsung, a czwartym na świecie.
I właśnie jedna z takich aplikacji przeznaczona do obsługi kanału filmowego na platformie ipla była bohaterem spotkania. Poprowadził je Maciej Dowbor, a oprócz Grzegorza Stanisza obecni byli - Albert Szubiński i Teresa Wierzbowska - przedstawiciele spółki Redefine, która jest właścicielem założonej w 2008 roku platformy ipla.
Grzegorz Staniszewski, Albert Szubiński i Maciej Dowbor
Samsung i ipla nawiązały współpracę we wrześniu 2010 roku. Obie firmy są zadowolone z jej wyników - 38,7 procent ruchu generowanego przez telewizory w ipla (300 tysięcy odtworzeń dziennie) pochodzi z urządzeń Samsunga. Obie firmy postanowiły kontynuować wspólpracę, czego efektem jest wprowadzenie nowego widgetu iplaFILM do telewizorów Samsung Smart TV.
Obecnie filmy za pośrednictwem iplaFILM dostępne są w standardzie SD, a do ich poprawnego odtworzenia wymagane są łącza o przepustowości 2 Mbps. ipla planuje powoli wprowadzić również materiały HD do oferty, ale jak wiadomo będzie się to wiązało z wyższymi wymaganiami co do łącz (min. 4 Mbps), ale także infrastruktury samego ipla. Na szczęście dzisiejsza sytuacja Internetu w Polsce jest znacznie lepsza niż dwa lata temu i już we wrześniu tego roku na telewizorach Samsung powinny pojawić się pierwsze materiały HD (720p + DRM).
iplaFILM może pochwalić się umiarkowanymi cenami za wypożyczenie materiału - około 5 do 9 złotych - taniej niż w większości wypożyczalni. Płatności można dokonać poprzez SMS, przelewem lub kartą kredytową. Według zapewnień wprowadzenie kontentu HD nie powinno wpłynąć na cenę wypożyczeń. Zamówiony materiał dostępny jest przez 24 godziny dopiero od momentu jego aktywacji za pomocą otrzymanego kodu.
Podstawowym problemem podczas tworzenia oferty iplaFILM były zabezpieczenia DRM. Bez opracowania widgetu obsługującego DRM nie dałoby się przygotować ciekawej oferty, na którą składają się nie tylko trzeciorzędne produkcje, ale również filmy hitowe. Obecna oferta to 700 tytułów od takich dystrybutorów jak Kino Świat, SPI czy Monolith. Prowadzone są także rozmowy z Warner Bros i Paramount, ale, jak podkreślił Albert Szubiński, jest to niestety proces długotrwały. Należy pamiętać też, że udostępnienie materiałów w PC-towej wersji ipla niekoniecznie oznacza, że będzie można je oglądać od razu także na telewizorze.
Jak się dowiedzieliśmy, schemat darmowy film za reklamy nie wchodzi w rachubę. Producenci filmowi nie przepadają bowiem za udostępnianiem swoich dzieł praktycznie za darmo. Bardziej prawdopodobne jest rozwiązanie polegające na oferowaniu materiałów sponsorowanych, na przykład dla klientów danego banku.
Samsung chce, aby ludzie, którzy wydają często niemałe pieniądze na telewizor (jak powiedział Grzegorz Stanisz nawet ponad 10 tysięcy) czuli, że ten wydatek był uzasadniony.
Dlatego SmartTV jest głównym koniem napędowym Samsunga, a promowanie technologii 3D schodzi na dalszy plan. Mimo to producent wie, że jest już pewna liczba odbiorców z takimi telewizorami oraz z łączami o przepustowości rzędu 10 Mbps, które pozwolą na strumieniowanie kontentu 3D w rozdzielczości Full HD. Dlatego też od pierwszego lipca dostępny jest także widget Explore 3D, który pozwala oglądać strumieniowane przestrzenne wideo i to bez dodatkowych opłat. To prawdopodobnie pierwsza tego typu aplikacja na świecie.
Jednym z pierwszych telewizorów z widgetem Explore 3D będzie Samsung UE46D6500.
Przy okazji dowiedzieliśmy się, że Samsung w przeciwieństwie do LG nadal stawia na technologię migawkową, gdyż tylko ona jest w stanie obecnie zapewnić rozdzielczość Full HD dla każdego oka. Oczywiście należy pamiętać, że nie tylko rozdzielczość gra rolę w 3D. Ważna jest także jakość samego materiału wejściowego, co uwidacznia się przede wszystkim podczas oglądania nagrań konwertowanych z 2D do 3D.
Zapoznaj się także z relacjami z innych spotkań:
- Panda 2012: nowa seria programów zabezpieczających - relacja
- HP Beats Audio: doskonały dźwięk w notebooku
- Samsung Galaxy S II: polska premiera smartfona
- Nadchodzi polski Windows Phone 7.5
- Seagate: bezprzewodowy dysk 500 GB
- Nowości Packard Bell na polskim rynku
- LG Swift Black - najjaśniejszy ze smartfonów
- Creative - bezprzewodowy dźwięk to jest to
- LG - pokaz niemęczącej oczu technologii 3D
- Acer - tablety Iconia Tab z Androidem i Windows 7
Źródło: Samsung, Inf. własna, fot. Alicja Żebruń
Komentarze
5Gdyby Samsung robił lepsze plazmy to pewnie bym go wziął bo widać, że rozwijają oprogramowanie tych SmartTV