Skrzyżowania przyszłości bez świateł - ruch płynny jak w Raporcie Mniejszości
Samochody bez kierowców
Technologie komputerowe mają umożliwić opracowanie w przyszłości wirtualnych systemów kierowania ruchem, które pozwolą wyeliminować światła na skrzyżowaniach. Co więcej, zdaniem Petera Stone’a z Uniwersytetu w Austin, ruch samochodów będzie się tam odbywał bez przerwy.
Mamy już w samochodach systemy automatycznego informowania o niebezpiecznej odległości od poprzedzającego nas samochodu, asystentów parkowania i inteligentne systemy sterujące światłami na skrzyżowaniach zależnie od natężenia ruchu w danym kierunku. Google z sukcesami testuje w Nevadzie samochody w całości kierowane przez komputer.
Tymczasem zespół prowadzony przez profesora Petera Stone'a z Teksasu (na zdjęciu obok) pracuje na projektem, który pozornie jest tym samym co realizuje Google. W praktyce jednak to znacznie dalej idąca automatyzacja, która całkowicie zmieni ruch samochodowy jaki znaliśmy dotychczas.
Komputery nie tylko będą sterowały pojazdami, ale ściśle współpracowały także z systemami nadzorującymi cały ruch na ulicach. Dzięki temu możliwe będzie wyeliminowanie podstawowego elementu, który denerwuje kierowców - świateł na skrzyżowaniach. Zdaniem badaczy jest to możliwe i co najważniejsze gwarantuje bezpieczny transport.
Fragment powyższego wideo pokazuje wizję skrzyżowania przyszłości bez świateł. Na pierwszy rzut oka wizualizacja wygląda bardzo chaotycznie, a samochody poruszają się bez ładu. Jednak to tylko pozory, dzięki ścisłej kontroli ruchu nie zderzają się i spokojnie mijają bez najmniejszych problemów. Autonomiczny samochód nie potrzebuje oczywiście kierowcy, każdy kto nim jedzie jest pasażerem.
Na razie pomysł jest realizowany przede wszystkim jako symulacja komputerowa lub połączenie symulacji z testami autonomicznego pojazdu o nazwie Marvin
Peter Stone jest pełen wiary w ziszczenie się wizji w pełni autonomicznych pojazdów i bezpiecznego ruchu. Co jednak stanie się na skrzyżowaniu, gdy pojawi się „niebieski ekran”? Czy waszym zdaniem potrafimy już zapewnić tak wysoki poziom niezawodności systemów komputerowych, aby przekazać im kontrolę nad ruchem nie jednego, ale wielu samochodów?
Automatyzacja ruchu w filmie Raport Mniejszości.
Więcej o automatyzacji i komputerach:
- Corning: przezroczyste i dotykowe ekrany - o takiej przyszłości marzymy?
- Imponujący robot Nao Next Gen - co z niego wyrośnie?
- Komputer dorówna człowiekowi przy porównywaniu obrazów
- Mask-bot - robot z niezwykle ludzką, wirtualną twarzą
- IBM: prototypowy chip działający jak ludzki mózg
- Komputery pomagają przewidywać przestępstwa
Źródło: University of Texas at Austin
Czy już zagłosowałeś w plebiscycie na Produkt Roku? Na pewno masz swój ulubiony produkt i markę. Weź udział!
Komentarze
37http://www.youtube.com/watch?v=_9w7SODzoa8
jak ktos skreca na skrzyzowaniu i prosto na niego jedzie inne auto to napewno jakis stresik bedzie ze sie cos nagle zepsuje i bum
Tam wszyscy jechali nie ważne czy czerwone czy zielone światło, poruszali się na zakładkę machając do siebie rękami.
Wszystko odbywało się bezkolizyjnie, ludzie jeździli pod prąd ulicami jednokierunkowymi, wyprzedzali na trzeciego, stawali na zakazach.
Nie widziałem ani jednego wypadku, żadnej kolizji, złego słowa pod adresem gościa który zajechał komuś drogę... nic.
I nie potrzeba do tego elektroniki :)
2. System jest mało autonomiczny i nie da się go łatwo zastąpić - albo działa wszystko albo nie ma ruchu, co go całkowicie eliminuje z możliwości zastosowania.
3. Automatyczne samochody nie są wstanie "dogadać się" ze zwykłymi co znacząco zwiększa ryzyko wypadku w "okresie przejściowym" co właściwie eliminuje taką możliwość.
4. Stary problem - kto jest odpowiedzialny za wypadek "automatycznego samochodu"?
btw: no coz.. wygoda + bezpieczenstwo + mozesz sobie odpalic "trase na noc" i "cisniesz przez cala polske", z drugiej strony mala awaria i tracisz zycie
Za dużo na samochód wydają zobaczcie na nalepkę porcesora :P.