Sony PlayStation 4 Orbis: konsola do gier z kartą AMD Radeon HD 7670 i APU A8-3850?
Nienajnowsze podzespoły
Nadchodząca generacja konsoli Sony PlayStation 4 o kodowej nazwie Orbis według informacji przekazywanych przez IGN będzie wykorzystywała podzespoły koncernu AMD.
Już od jakiegoś czasu otwarcie mówi się, że rynek nadchodzącej generacji konsol będzie należał do AMD - potwierdził to w swoim wystąpieniu CEO Rory Read. Najpierw komponenty firmy z Sunnyvale zagościły w konsoli Nintendo Wii, a teraz zapowiada się powtórka z rozrywki. Według najnowszych, aczkolwiek wciąż niepotwierdzonych informacji AMD zagości w kolejnej konsoli Nintendo Wii U, a także nowym Xbox 720 oraz PlayStation 4.
Według serwisu IGN konsola PS4, tak jak w przypadku pojawiających się wcześniej doniesień, nie będzie wykorzystywała 24-rdzeniowego procesora Cell firmy IBM, lecz funkcję CPU będzie pełnił tańszy układ wykonany w architekturze x86.
Pierwsze doniesienia w tej sprawie mówiły, że oprócz karty graficznej AMD w konsoli zobaczymy również procesor tego producenta. Docelowo ma to być karta graficzna Radeon HD 7670 oraz procesor APU Llano A8-3850.
Wybór procesora x86 ucieszyłby z całą pewnością deweloperów, którzy mogliby w znacznie prostszy sposób tworzyć gry, podobny do X360 i PC. Niestety przedstawione przez IGN podzespoły do demonów wydajności z pewnością nie należą.
Procesorem ma być APU Llano A8-3850, a wiec czterordzeniowy procesor, architektonicznie bardzo podobny do Athlona II X4. Ten 32 nanometrowy układ pracuje z częstotliwością 2,9 GHz i został ponadto wyposażony w zintegrowany układ graficzny Radeon HD 6550D, który będzie pracował wspólnie z dedykowaną kartą graficzną w trybie Dual Graphics.
Dedykowana karta graficzna mimo z serii HD 7000 będzie rebrandowanym Radeonem HD 6670 z architekturą VLIW5, wytwarzaną wciąż w 40 nanometrowym procesie technologicznym. Wspomniana karta zostanie wyposażona w 1 GB pamięci operacyjnej VRAM, a zegar rdzenia GPU pracować ma z częstotliwością 1 GHz. Układ graficzny obsłuży interfejs programowania DirectX 11 i OpenGL 4.2. Zapewni także obsługę HDMI 1.4a, który jest niezbędny jako złącze dla wyjścia wysokich rozdzielczości.
W przeprowadzonych testach HD 6670 zapewnia w miarę płynną rozgrywkę, ze średnią ilością nieco ponad 30 klatek na sekundę w rozdzielczości 1920x1080 pikseli (1080p) w takich tytułach jak: Metro 2033 czy Crysis 2. Można więc przyjąć, że HD 7670 osiągnie podobny wynik, który jak na obecne gry zapewnia minimalną płynność do komfortowej rozgrywki.
Oczywiście gry na konsolę są w większym stopniu optymalizowane, więc można przypuszczać, że wydajność będzie nieco wyższa, jednak z całą pewnością nie rokuje to dobrze na przyszłość. Sytuacje może nieco poprawić zintegrowany w APU układ graficzny Radeon HD 6650D, który byłby uruchamiany w sytuacjach kiedy dedykowana karta nie jest potrzebna - celem oszczędzania energii. Dodatkowo wspierałby dedykowaną kartę graficzną, za pomocą trybu Dual Graphic - co powinno przełożyć się zwiększenie wydajności.
Oczywiście nie oznacza to, ze podana specyfikacja konsoli okaże się prawdziwa, są to jedynie informacje przekazane przez serwis IGN i jak dotąd nie zostały oficjancie potwierdzone przez Sony, dlatego należy podchodzić do nich z dystansem. Jednak coś może być na rzeczy, gdyż HD 7670 to najmocniejszy układ graficzny który może być bezproblemowo sparowany z Llano A8-3850, zaś sama karta była już wcześniej wymiana jako możliwy do zastosowania układ w konsoli Xbox 720.
Jeżeli spodziewana premiera konsoli miałaby się odbyć w 2013 roku, to bardziej prawdopodobne wydaje się zastosowanie nowych generacji zarówno APU - Trinity jak i kolejnej serii kart Radeon HD 8000, chyba, że twórcy konsoli planują jej wcześniejszy debiut.
Jak to będzie? Przekonamy się wkrótce - taką mamy nadzieję.
Więcej o konsolach:
- Nintendo Wii U: przewidywana data premiery nowej konsoli do gier
- Xbox 720 i PlayStation 4: konsole są pewniakami E3 2012?
- Sony PlayStation 4: konsola z układami AMD
- Xbox 720: konsola do gier z potężnym procesorem i dwoma grafikami - plotki
Źródło: IGN
Komentarze
155Jeśli będzie taka grafa to 1080p jest możliwe ale dalej nie będzie tego na czym wszystkim zależy czyli porządnego AA, vsynca, hi-res textur, miękkiego cieniowania, SSAO na High, DX11 i teselacji itp itd. Bedzię 1080p na low/mid (jeśli przytną odległość rysowania czyli pojawi się pop up). Znowu wszędobylski blur i mgła żeby przykryć/rozmazać to co brzydkie :D
Ps3 slim ma kartę graficzna 256MB vRAM, RAM konsoli 256MB i procesor 3,2GHz w 45/65nm procesie technologicznym a i tak pocinacie w niezłe gry w HD
Sorka za pogrubienie, pierwszy komentarz mój, samo ustawione tak było ;p
Zaraz se napiszecie news o nowym ps4 zbudowanym na bazie 2rdzeniowego atoma z intel HD 3000.
http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Testy_3DMark_11%2C_3DMark_Vantage-3782/strona/14048.html
Mam nadzieję, że to plotki, bo tak jak w np. PS3 znalazły się niemal najlepsze części jak na tamte czasy (a nie dolna półka).
potężny procek stanowi więc wsparcie dla słabej grafiki - poleca film "jak ujarzmiono cella" więc doprawdy wątpię by obecnie wsadzano słabszy procek i średniowydajną grafikę
ktoś coś usłyszał że będą dwa gpu i puscił w plotę i teraz powtarzają to wszystkie portale w Polsce bez cienia refleksji
Tak naprawdę nie było innej opcji, gdyż konsole nie może pożerać 650W i kosztować 4k pln, nikt by jej nie kupił.
Natomiast w przypadku PC te kryteria nie mają już tak istotnego wpływu na decyzję klienta (choć dla wielu osób nadal mają znaczenie)
Dobre info. dla Pececiarzy (do których sam się zaliczam) każdy kto będzie chciał cieszyć się najnowszymi grami w max detalach będzie kupował peceta, a popyt napędza podarz i rozwój technologii. Od tej pory nawet najnowsze wersje konsoli będą 30-50% mniej wydajne od topowych PC, przewaga ta oczywiście będzie się umacniała biegiem czasu, gdyż nowe karty graficzne i procesory są wydawane częściej niż nowe generacje konsol.
Aby gry naprawdę przyskoczyły w XBOXie zatykać by musiał Ivy wspomagany przez highendowego HD7000 albo i Keplera.
Że co proszę?.. x_X
Nie mogliście wcześniej tego napisać - nie kupowałbym 6950 tylko 6670 skoro Metro rozwala w fullHD :P
Najlepiej podsumowuje to EPIC
"Jako developerzy naciskamy na przedstawicieli firm zajmujących się konsolami, by wzięli pod uwagę wymagania naszego silnika, tak by wpakowali do nowych konsol wystarczającą technologię. Jeśli nie byłoby nacisków, to Apple prawdopodobnie przegoniłoby ich w ciągu kilku najbliższych lat."
Mlodyb13- Zanim nauczysz się już obsługiwać przeglądarkę google to może faktycznie pomogę w znalezieniu słów epic co do unreal engine 4 na nowych konsolach. Drobna podpowiedz, wpisz sobie "unreal engine 4 działa na niezapowiedzianej jeszcze konsoli".
Jako ciekawostka, koszt RSX(około 7800/7900gtx) w pierwotnie 83.17 dolary. Porównajcie sobie jaki był koszt karty grafiki z 7800gtx w tamtym czasie. Widać więc że nie wato patrzeć na cenę podzespołów na PC, zaś największy problem ps3 jeśli o koszty chodzi to nie była karta graficzna co sam BR i Cell (jest tak gdyż wchodzi w to wszystko opracowanie i wdrożenie tych technologii)
Z kolei plotka o nowym xboxie straszy prockiem który ma aż 16 rdzeni.. jeśli by się ta plotka sprawdziła to dołożą jeszcze tak samo wydajną grafikę i można mówić o wyraźnym przeskoku którego ja jestem pewien
bo mam być ivy bo sraty bo dual graphics.... ]:-}
a może w końcu będzie soft optymalizowany pod obliczenia gpgpu? wiekszosc pierdol bedzie liczyl zintegrowany w cpu uklad /fizyka,AI/, samo cpu zajmie sie tylko oprogramowaniem konsoli, a grafika 7xxx bedzie wyswiatlac obraz... przecież grafika jest wydajniejsza n-razy niz cpu
wystarczy odpalic np boinc, gdzie mi jeden rdzen cpu zlicza ~3h na probke (daje to na moim cpu 3 próbki w 3h), a grafika ~2 min (na rd hd 4770 ok 80 (osiemdziesiat!!!) probek w 3h), by skumac sprawe i roznice
dobrze wiecie, że optymalizacja w przypadku konsol jest kluczowa, a amd od jakiegos czasu stawia na gpgpu, wiec na pewno jakis cel w tym byl lub jest
wiec po co te pierdolowate dyskusje skoro nie ma oficjalnego stanowiska sony w tej sprawie?