Kwestia wykonania screenshota w Androidzie mogłaby się wydawać błahostką, jednak w wielu przypadkach zapisanie zrzutu ekranowego to złożony proces. Cały proces opisany jest precyzyjnie na tej stronie, my skupimy się na kilku głównych krokach, które mogą nie spełnić wymagań programistów, ale wystarczą do wykonania screenshota w Windows (zakładamy, że wszystkie komputery spełniają minimalne wymagania systemowe).
W tej chwili zostawiamy telefon odłączony od komputera.
Przygotowania:
1. Pierwszym krokiem w procesie wykonania screenshota powinno być zainstalowanie sterowników odpowiadających danemu modelowi smartfona. Znajdziemy je na stronach producenta. W typowych przypadkach sterowniki zawarte są już w pakietach oprogramowania do synchronizacji, takich jak np. HTC Sync czy Samsung Kies.
Instalacja odpowiednich sterowników to bardzo ważna sprawa, szczególnie w przypadku 64-bitowych systemów operacyjnych, w których bywają kłopoty z prawidłowym rozpoznawaniem urządzeń. Jeśli smartfon nie zostanie prawidłowo rozpoznany przez Windows, raczej nie możemy liczyć na jego wykrycie w Android SDK.
2. Instalujemy środowisko Java. Pamiętać musimy jednak o tym, że nie wystarczy w tym przypadku Java Runtime Environment (JRE) - pobrać musimy Java Development Kit (JDK), który zawiera już JRE w sobie. Pakiet pobierzemy ze strony producenta. Wersja JDK 7 powinna się sprawdzić. Jeśli nie – instalujemy starszą Java SE Update 27.
3. Ściągamy pakiet Android SDK ze strony producenta. W tym przykładzie posłużymy się wersją R12. Jeśli nie powiedzie się instalacja z pliku „installer_r12-windows.exe”, ściągamy „android-sdk_r12-windows.zip”. Samo archiwum ZIP jest niewielkie, ma około 35 MB, ale niebawem jego rozmiar wzrośnie radykalnie.
4. Rozpakowujemy archiwum ZIP, wchodzimy w katalog android-sdk-windows i otwieramy program SDK Manager.exe.
Już na samym początku korzystania z SDK zostaniemy poproszeni o wybór platform, których chcemy używać. Spośród nich wybieramy tylko te, które odnoszą się do wersji systemu zainstalowanej w smartfonie. Jeśli mamy Androida 2.3, instalujemy tylko te platformy, które mają 2.3 w nazwie, a pomijamy na przykład wersje Honeycomb 3.0-3.2, która odnosi się do tabletów (z kolei właściciele tabletów powinni zrobić odwrotnie). Procedura dla Androida 4.0 (R15) wygląda podobnie, z tą jednak różnicą, że system ten przeznaczony jest dla tabletów i smartfonów jednocześnie.
Proces ściągania i instalowania może potrwać dość długo. W zależności od prędkości naszego łącza i obciążenia serwerów (które bywa duże) możemy czekać od kilku do kilkudziesięciu minut. Jeśli mamy problemy z nawiązaniem połączenia możemy spróbować połączyć się przez niezabezpieczone łącze HTTP zamiast HTTPS. Odpowiednia opcja znajduje się w ustawieniach (Force https://... sources to be fetched using http://...).
Po ściągnięciu i zainstalowaniu wszystkich wymaganych komponentów widoczne będą one w dziale Installed packages (zainstalowane paczki).
5. Zamykamy SDK Managera i udajemy się z powrotem do katalogu, w którym się on znajduje. Widzimy, że ilość katalogów zwiększyła się. Wchodzimy do folderu tools (narzędzia).
Wyszukujemy plik o nazwie ddms.bat i klikamy go dwukrotnie lewym przyciskiem myszy.
Otwiera się okno Dalvik Debug Monitor Revision 12. Chwilowo jest ono puste, ale jeśli wszystkie poprzednie kroki wykonaliśmy pomyślnie, istnieje spora szansa, że za chwilę ujrzymy tutaj własne urządzenie.
6. Na chwilę przerywamy pracę w Windows i bierzemy do ręki telefon. Wchodzimy do ustawień, a następnie do podmenu Aplikacje. W tym miejscu odnaleźć musimy Tworzenie (w angielskiej wersji Development).
Wyświetla się nowy ekran, w którym zaznaczyć musimy koniecznie opcję Debugowanie USB.
7. Teraz podłączyć możemy smartfona do komputera kablem USB. Jeśli nie był on wcześniej połączany, nastąpi jego rozpoznanie i instalacja w systemie Windows. Jest to kluczowy moment. Jeśli sterowniki są nieprawidłowe, uszkodzone lub wystąpi inny bliżej nieokreślony błąd, może czekać nas duże rozczarowanie.
Zakładamy jednak, że wszystko poszło pomyślnie i w końcu widzimy na liście telefon, którym dysponujemy, wraz z dopiskiem Online i wersją systemu Android.
Klikamy urządzenie i z menu o nazwie Device wybieramy opcję Screen capture i od tego momentu jesteśmy szczęśliwymi twórcami upragnionego screenshota systemu Android.
W razie występowania problemów warto zapoznać się ze szczegółowymi informacjami zamieszczonymi na stronie. Niestety nie funkcjonuje ona w języku polskim.
Warto również dodać na koniec, że niektórzy producenci (np. Samsung) oferują możliwość superłatwego wykonywania screenshotów wprost z telefonu (dzięki interfejsowi TouchWiz). Jedyne co użytkownik musi zrobić, to nacisnąć środkowy przycisk umieszczony pod ekranem i jednocześnie przycisnąć klawisz blokady ekranu. Zrzut ekranu automatycznie zapisze się w postaci pliku PNG w pamięci urządzenia. Sposób ten nie daje stuprocentowej swobody, tak jak SDK, ale jest o niebo szybszy i nie wymaga połączenia z komputerem.
Tak naprawdę screenshoty wykonać można na każdym androidowym smartfonie bez połączenia z PC, lecz zazwyczaj będzie to wymagało wykonania tak zwanego roota.