Aparat fotograficzny już od dawna podjął rolę kamery, a od pewnego czasu także lustrzanki świetnie się w niej sprawdzają. Nikon D7000 nagrywa wysokiej jakości filmy Full HD (1920x1080 pikseli) z prędkością 24 kl/s, w formacie MOV (kodowany H.264/MPEG-4), a maksymalna długość nagrania wynosi 20 minut. Do wyboru mamy również niższe rozdzielczości nagrań. W trybie wideo możemy manualnie dobrać czas otwarcia migawki oraz czułość ISO. Aby rozpocząć rejestrację, aparat musi pracować w trybie podglądu na żywo – rejestrację uaktywniamy i kończymy dedykowanym czerwonym przyciskiem z tyłu obudowy.
Filmy są nagrywane niestety z dźwiękiem monofonicznym. Aby poprawić jakość dźwięku, musimy zastosować zewnętrzny mikrofon stereo. Poprawi to nie tylko przestrzenność brzmienia, ale również pozwoli wyeliminować dźwięki operacji aparatu, które podczas nagrywania filmu np. z użyciem ciągłego trybu AF są nieprzyjemne.
Film nagrany z użyciem AF-F (obiektyw Nikkor AF-S 50mm f/1.4G) – słychać dźwięk systemu AF korygującego ciągle ostrość. Obiektyw jest bez stabilizacji.
Film z manualnym ostrzeniem (obiektyw Nikkor AF-S 50mm f/1.4G), bez zgrzytów autofokusa.
Ostrość w trybie wideo można ustawiać pojedynczo (za każdym naciśnięciem spustu migawki), ciągle (tryb AF-F) lub manualnie. Wskazane jest manualne ustawienia ostrości, gdyż zarówno pojedynczy, jak i ciągły AF są mocno słyszalne w nagraniu, a sam AF-F (ciągły) co chwila koryguje ostrość (nawet bez większej potrzeby), produkując potworne zgrzyty.
W trakcie nagrywania wskazane jest również korzystanie z obiektywu ze stabilizatorem obrazu – daje to nieporównanie lepszy efekt i bardziej płynne wideo niż obiektyw bez stabilizacji, gdzie nagrany obraz porządnie drga nawet przy szerszym kącie.
Film nagrany bez włączonej stabilizacji (obiektyw 18-105mm AF-S DX VR) – drgania są bardzo widoczne
Film nagrany z włączoną stabilizacją obrazu (obiektyw 18-105mm AF-S DX VR) – obraz jest prawie nieruchomy, a nagranie płynne
Efekt zwany rolling shutter (charakterystyczny dla matryc CMOS i aparatów pozbawionych globalnej elektronicznej migawki, gdzie klatka odczytywana jest stopniowo linia po linii, a nie naraz), objawiający się chwianiem i zniekształceniami pionowych kształtów podczas szybkiego przesuwania kadru, w D7000 jest bardzo mało zauważalny przy normalnym korzystaniu z aparatu. Może się dać we znaki, gdy będziemy bardzo szybko przesuwać kadr ujęcia, z nagłym zrywem, ale… kto tak filmuje?
Efekt rolling shutter w D7000
D7000 pozwala na podstawową edycję filmów bez potrzeby używania komputera. Z poziomu aparatu możemy przyciąć fragment filmu, a także zapisać poszczególne klatki jako zdjęcia.
Ciekawostki
Automatyczna korekta dystorsji
Obiektywy wprowadzają często zniekształcenia geometrii, tzw. dystorsje. Obiektywy szerokokątne wpływają na zniekształcenia typu beczkowatego, a użycie teleobiektywu nieraz skutkuje deformacją poduszkowatą. Jest to widoczne przede wszystkim na tych fotografiach, gdzie kluczową rolę odgrywają linie proste, np. ściany budynków. W D7000 znajdziemy funkcję automatyczne korekty zniekształceń, która od razu, podczas fotografowania, niweluje opisywane deformacje. Poprawnie działa jednak tylko z obiektywami typu G lub D Nikona. Możemy także skorzystać z funkcji korekty dystorsji dostępnej z poziomu menu retuszu, jednak dopiero po wykonaniu zdjęcia.
Interwałometr
Aparat wyposażony został także w interwałometr, pozwalający na automatyczne wykonywanie zdjęć w wybranych odstępach czasu, tzw. interwałach. Funkcja przydatna gdy chcemy coś uchwycić na przestrzeni czasu, albo gdy planujemy podejrzeć w tajemnicy co się dzieje w danym pomieszczeniu.
Nikon D7000 - Interwałometr
Przetwarzanie NEF (RAW)
Jeśli mamy zdjęcia zapisane tylko w formacie RAW (choć D7000 udostępnia możliwość jednoczesnego zapisywania JPEG + RAW), a nie mamy dostępu do programu, za pomocą którego wywołamy takie pliki, możemy przetworzyć RAW-y na JPEG-i (jako kopie) z poziomu aparatu. Oczywiście możemy dopasować tutaj różne ustawienia, np. Picture Control.