Nikon D7000 spełnia większości obietnic producenta. Jest świetną lustrzanką, wytrzymałą na gorsze warunki atmosferyczne, prawie niezawodną (poza drobnymi kłopotami z autofokusem) i bardzo szybką. Potrafi produkować ładnie dopracowane obrazy JPEG, które nie wymagają większej obróbki, a także pliki RAW, z których można wyciągnąć wiele informacji.
Zdjęcia wykonywane z wysoką czułością ISO matrycy nie straszą drastycznym szumem (a do ISO 400 cyfrowe ziarno jest wręcz niezauważalne), o ile nie zaczniemy ich podczas obróbki nadmiernie rozjaśniać. Celność autofokusa jest zauważalnie lepsza w trybie podglądu na żywo, za to w zwykłym trybie autofokus oparty na metodzie detekcji fazy szybciej ustawia ostrość.
Kupując lustrzankę dla celów filmowych warto zaopatrzyć się dodatkowo w zewnętrzny mikrofon stereo, gdyż D7000 nagrywa dźwięk mono i w dodatku pełen zgrzytów autofokusa, oraz obiektyw ze stabilizacją obrazu, dzięki której obraz nie będzie widocznie drgał. Warto się również nastawić na ręczne ostrzenie, gdyż ciągły AF (AF-F) może się gubić.
D7000 nie jest małym aparatem i ma niemałą wagę, a jednocześnie ma dość wąski uchwyt. Nie spodoba się więc osobom, które szukają niewielkiego, lekkiego korpusu, jak i tym, które lubią spory, szeroki uchwyt, jaki zwykle funkcjonuje w dużych aparatach. Jednak ten model Nikona może zadowolić zarówno amatorów (z bardziej zasobnym portfelem), jak i profesjonalistów (D7000 doskonale sprawdzi się choćby jako zapasowy sprzęt zawodowca).
Winni jesteśmy czytelnikom kilka słów o tym jak Nikon D7000 ma się do aktualnej oferty producenta. Lustrzanka ta nie ma w zasadzie poprzednika - to nowa klasa aparatów Nikona, która wpisuje się pomiędzy to, co reprezentuje sobą D90 oraz D300s. Od tego pierwszego aparatu D7000 jest znacznie droższy, z kolei za D300s nie zapłacimy drastycznie więcej niż za D7000. Nikon D300s to starszy aparat ze starszą matrycą 12 Mpix. Mimo to niektóre cechy, jak lepszy moduł AF, mogą skusić do zakupu właśnie tego modelu zamiast D7000. Z kolei posiadacze Nikona D90, chcący przesiąść się na nowszy model, mają trudny orzech do zgryzienia. Nikon D5100 dostępny jest w podobnej cenie co D90, a mimo zajmowania niższej półki niż D7000, nie wypada gorzej pod względem jakości zdjęć. Niestety, ergonomia, pomijając unikalny dla Nikona odchylany ekran LCD, bardziej pasuje do aparatów klasy podstawowej.
Co przemawia na plus, a co stanowi wadę Nikona D7000 możemy zobaczyć w wypunktowanym podsumowaniu.
Podsumowanie | |||
plusy: • Duża rozdzielczość i wysoka jakość zdjęć • Świetna jakość filmów Full HD • Bardzo dobra praca na wysokim ISO • Wierne odwzorowanie kolorów • Możliwość zapisu 14-bitowych plików RAW • Tryb podglądu na żywo (Live View) • Szybki system autofokusu (39-punktowy AF z 9 punktami krzyżowymi) • Dokładny autofokus kontrastowy w trybie podglądu na żywo • Współpraca z obiektywami bez CPU • Świetna dynamika tonalna • Szybkie zdjęcia seryjne 6 kl./s • Wyrazisty obraz na ekranie LCD • Wyraźny obraz w wizjerze optycznym • Dobra ergonomia przycisków • Wygodne tryby użytkownika i przyciski funkcyjne • Dodatkowe pokrętło z trybami pracy migawki (w tym tryb cichy) • Funkcja wirtualnego horyzontu • Aktywna funkcja D-Lighting • Wzmocniony i uszczelniony korpus • Skuteczny system czyszczenia matrycy • Podwójny slot na karty pamięci • Minimalny czas otwarcia migawki 1/8000 s • Wytrzymała migawka (150 tys. cykli) • Długa praca na baterii • Łatwy powrót do ostatnich ustawień w menu • Przycisk pomocy ze wskazówkami • Złącza HDMI, GPS i zewnętrznego mikrofonu • Funkcja mikroregulacji AF • Funkcja Picture Control dla dostosowania wyglądu pliku JPEG • Łatwe oglądanie i przewijanie zdjęć w powiększeniu • Możliwość zastosowania uchwytu pionowego • Praktyczna osłona monitora | |||
minusy: • Wąski uchwyt korpusu niewygodny dla dużych dłoni • Brak złącza synchro • Sporadyczne problemy z AF (w zależności od obiektywu) • Ciągły tryb autofokusu – Full Time AF – nie sprawdza się najlepiej podczas filmowania • Podczas filmowania dostępny tylko matrycowy pomiar ekspozycji • Ograniczenie długości klipu filmowego do 20 minut • Dźwięk monofoniczny • Bardzo słyszalne dźwięki operacji aparatu na nagraniu wideo • Brak histogramu w trybie podglądu na żywo • Brak możliwości regulacji przysłony w trybie podglądu na żywo (w trybie ręcznym) • Miękki spust migawki • Przy świetle sztucznym żarowym automatyczny balans bieli może się pomylić | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 3800 zł (korpus) | |||
Podziękowanie dla modelki, Izy Szablowicz, za cierpliwe pozowanie do zdjęć :)
Przeczytaj także: | ||
Lustrzanki - aparaty cyfrowe dla wymagających | Samsung SH100 z Wi-Fi - test aparatu w 24 godziny | Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy |
Komentarze
64Nikon marką dla mas. A dla kogo oni niby projektują te aparaty?
Najważniejsza jest sprzedaż, to nie bugatti.
No. A w ogóle to dobry aparat.
Swoją drogą trochę było z nim zamieszania przez to oznaczenie :]
Jednak chciałbym taki mieć. D7000 i D300s były by idealnym kompletem. O D3x i D3s nie marzę na razie :)
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings
Na dodatek Nikon Polska daje tylko 1 rok gwarancji na ten dosyć wadliwy produkt (ktoś wcześniej przytoczył już problemy opisywane na forum nikona), natomiast dystrybutor Pentaxa w Polsce daje aż 3 lata.
Dziękuję za uwagę.
Zastanawia mnie jedno - jeśli D7000 jest taki dobry, to jestem ciekaw jaki będzie D400 :) , nie wspominając już o następcy rewelacyjnej "de siedemsetki".
Pozdrawiam!
Wcześniej używałem (zresztą dalej używam) Nikona D70 i jest wyraźna przepaść między tymi aparatami. W Wady które bolą w tym aparacie to spory szum na matrycy. Do ISO 800 jest jeszcze ok. od ISO 1600 to powoli tragedia a tryby Boost to jakaś pomyłka. Tryb podglądu na żywo należy traktować bardziej jako ciekawostkę. Może się przydać chyba tylko przy zdjęciach makro gdy obiekt jest nieruchomy. W filmach tryb ciągłego AF działa również tragicznie. Bezwzględnie należy go wyłączyć.
A celność AF zależy od użytego obiektywu.
Przy manualnym wyborze pola AF na obiektywnie 85mm AF-D w portretach focus jest zawsze tam gdzie ma być.
Dla tych co się zastanawiają D7000 vs D5100 - D5100 nie ma silniczka więc odpadnie wam AF w starszych obiektywach (AF, AF-D) więc np. nie użyjecie AF z tym 85mm 1.8 użytym w teście.
Innymi słowy takie zabawki jak 50mm 1.4, 35-70 2.8 i 80-200 2.8 (tutaj AF-D jest sporo tańsze od AF-S) tylko z manualnym AF.
Ogólnie obiektywy z wbudowanym silniczkiem są sporo droższe np 50mm AF-D (bez silniczka) to ok 480zeta a G (nowa z silniczkiem) 750zeta.
Plus jak się okazuje te starsze nie dość, że lepiej zbudowane to jeszcze mają lepszą optykę.
Muszę go mieć :) :)
Co do lustrzanki ..stoję właśnie przed wyborem nowej lustrzanki:
Nikon D7000, D300S lub Canon 7D
Nikon ma to do siebie że w miarę przyzwoite puszki można kupić już poniżej 2k. Do Canona pozostają niestety drogie "L-ki"
Co polecacie ?
Co do maszynki i trybu video to raczej zabawka. I można to powiedzieć o każdym urządzeniu które robi max 24kl/s.
Obraz skacze niemiłosiernie gdy przesuwamy kamerę z lewa na prawą i odwrotnie. No chyba że materiał bedzie ogladany wyłącznie na TV, bo wtedy tego nie widać. Ale to w końcu cyfrówka i materiał w większości oglądamy na monitorze komputera.
Canon pod tym względem bije na głowe Nikona dając tryby 30-60kl/si to już od tanich puszek typu 550/600D
Canon domyślnie 45M/s
W porównaniu jest błąd, Canon 60D tryby wideo:
• 1920 x 1080 pix (Full HD) z szybkością 29.97, 25 lub 23.976 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD) z szybkością 59.94 lub 50 kl./s
poza tym popatrz ile sobie Pentax spiewa za dobre szklo zwlaszcza z magicznym napisem "limited" popatrz sobie jak u Pentaxa wyglada wspolpraca z lampami blyskowymi + kilka innych pierdolek. System to nie tylko puszka, to takze cala masa innych rzeczy, zwlaszcza szklarnia odgrywa tutaj znaczenie. Pentax ma dobre sloiki, ale kaze sobie za nie bardzo slono placic, duzo wiecej niz N czy C. k-5 i d7000 sa porownywalnymi puszkami, ale z dwoch roznych systemow, a ocena na dpreview rozni sie minimalnie (80 vs 83% - zloto przyznaje sie za ponad 80%)
Jakbyście mogli zrobić jakiś większy test lustrzanek do filmowania.
Lustrzanki obecnie jakością obrazu dorównują kamerom powyżej 10 000zł. Jednak jedne nagrywają full HD inne tylko Ready. Jedne 60FPS inne marne 24FPS. Jakby zrobić taki jakiś test porównawczy. Byłbym wdzięczny.
w Canonie również powinno być: mono / stereo (zewnętrzny mikrofon)
No bez jaj...to czy fotka wyjdzie dobrze czy żle nie jest zależne od aparatu !!!
Można zrobić dobre foty nawet aparatem za 500 zł !
Zgodzę się z tym, że aparaty nagrywają naprawdę dobre filmy (skłonię się tutaj w stronę Canona, bo Nikon według mnie jest troszkę w tyle. Chociażby dlatego, że Canon to nie tylko aparaty, ale także właśnie kamery i inne.) Ale kamera jest kamerą. Jest urządzeniem stworzonym do nagrywania filmów. Czymś uniwersalnym o dużej rozpiętości ogniskowych. Takim aparatem jesteś w stanie nagrać reklamę, bądź teledysk. Załadujesz do niego 24-70 i jazda. Ale nigdy nie uwierzę Ci, że taki aparat z obiektywem 18-200, pobije kamerę z takimi samymi ogniskowymi... Nie mówiąc już nawet o dźwięku, który w kamerze rejestrowany jest zaawansowanym mikrofonem. Zapatrując się oczywiście w taki sam przedział pieniężny.