http://groups.google.com
Mogło by się wydawać, że w czasach serwisów społecznościowych i komunikatorów grupy dyskusyjne odejdą do lamusa. Nic bardziej mylnego. Nadal cieszą się dużą popularnością. Przydatne są szczególnie wtedy, gdy kilka - kilkanaście osób pracuje w zespole i potrzebuje sposobu na szybkie rozsyłanie wiadomości do wielu ludzi. Google oferuje jedno z bardziej dopracowanych narzędzi do obsługi grup.
Po zalogowaniu się na stronie głównej serwisu użytkownik zobaczy kilka pól - z osobistymi danymi, członkostwami czy ostatnimi wątkami. Znajdzie tutaj także mechanizm przeszukiwania publicznych grup. Najważniejszy jest jednak panel "Moje grupy". Po kliknięciu jednej z nazw wyświetlone zostaną nagłówki najnowszych maili [1]. Całość postów (pogrupowanych w wątki) dostępna jest po kliknięciu w polecenie "Dyskusje" [2] po prawej stronie. Dalej znaleźć można skrócone zestawienie członków - jego pełna wersja znajduje się pod linkiem "Członkowie" [2]. Podobna zasada obowiązuje w stosunku do stron (statycznych "postów" zawierających informacje, z których regularnie się korzysta) i uploadowanych plików [2].
Także po prawej stronie, ale nieco niżej jest konfiguracja [3]. Pod "Informacje o grupie" wyświetlane są podstawowe dane bez możliwości ich edytowania. "Edycja mojego profilu" umożliwia zmianę rodzaju powiadomień o nowych wpisach (zestawienie postów w jednym mailu, każdy osobno itp.). W "Ustawieniach grupy" można zmienić jej nazwę, adres, określić dostęp do różnych usług (dla członków lub dla wszystkich), zmienić wygląd czy parametry dostawy pocztą elektroniczną. W zakładce "Kategorie" da się określić tematykę grupy. Pod "Zaawansowane" zmieniany jest język czy całkowicie usuwane konto.
"Czynności zarządcze" umożliwiają akceptowanie lub odrzucanie oczekujących wiadomości czy potencjalnych członków oraz zarządzanie uprawnieniami osób, które już są na listę zapisane. Kategoria "Zaproś członków" oferuje z kolei rozbudowane możliwości dodawania nowych ludzi, także bezpośrednio, bez konieczności wysyłania zaproszenia. Samo korzystanie z usługi wymaga utworzenia w swoim kliencie poczty kontaktu z adresem nazwa_grupy@googlegroups.com. Przy korzystaniu z domyślnych ustawień wysłane na ten adres maile trafią do skrzynek odbiorczych wszystkich pozostałych członków. Jeśli któryś z nich zdecyduje się zareagować, odpowiedź trafi do całej grupy.