Test karty graficznej ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - modelu doskonałego (acz nieco sporego), którego perfekcję burzy jedynie cena. No i oczywiście - dostępność.
Na naszych łamach mieliśmy okazję testować zarówno referencyjne modele Radeona RX 6800 i 6800 XT, jak i recenzować Radeona RX 6900 XT. To bardzo dobre karty, które bez kompleksów konkurują z GeForce RTX 3070 i 3080 (cenowo teoretycznie umieszczone są pomiędzy obydwoma tymi modelami). Jest oczywiście jedno "ALE" - z powodu sytuacji na rynku, karty graficzne obu producentów dostępne są w śladowych ilościach i w szalonych cenach (cena dwukrotnie wyższa od sugerowanej ceny producenta nie jest rzadkością). I nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja miała się szybko zmienić.
Gdy sytuacja ulegnie już poprawie i będziecie się zastanawiać jakiego Radeona RX 6800 wybrać, to... zerknijcie na model ASUS ROG STRIX RX 6800 OC. Oczywiście jest drogi - jak to ROG - ale to z pewnością jeden z najlepszych (jeśli nie najlepszy) model tej karty. Zapraszamy do recenzji!
Test ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - piękna, acz niedostępna bestia
- Cena Test ASUS ROG STRIX RX 6800 OC
- 10 najważniejszych cech kart graficznych AMD RDNA2
- Specyfikacja Test ASUS ROG STRIX RX 6800 OC i porównanie do innych modeli
- Testy wydajnościowe
- Pobór energii i temperatury
- Test ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - czy warto kupić?
ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - cena
ASUS ROG STRIX RX 6800 OC wyceniono na około 3800 złotych. Jest to sugerowana cena producenta, ale jaka jest sytuacja na rynku wszyscy wiemy - ceny sklepowe potrafią być dwa razy wyższe od sugerowanych. Dostępność tego modelu? Bardzo słaba. Na froncie bez zmian...
10 najważniejszych cech kart graficznych AMD Navi 21 RDNA2 (Radeon RX 6800 i 6900)
- Potężny skok wydajności - Radeon RX 6800 powstał by konkurować z GeForce RTX 3070
- Nowa architektura RDNA2
- Pamięć VRAM GDDR6 - 16 GB we wszystkich modelach
- Infinity Cache - zwiększenie przepustowości VRAM
- Pełne wsparcie dla DirectX Ray-tracing (DXR) dzięki dedykowanym jednostkom Ray Accelerators (liczba jednostek równa CU w danym modelu karty)
- AMD Smart Access Memory (SAM) - bezpośredni dostęp procesora do CAŁEJ pamięci VRAM przez magistralę PCI Express 4.0 (tylko na płytach głownych serii 5xx i z procesorami Vermeer - Ryzen 5xxx)
- Tak jak w poprzedniej generacji możemy się cieszyć technologiami Anti-lag oraz FidelityFX
- Automatyczne podkręcanie - tzw. Rage Mode w kartach 6800 XT i 6900 XT (zwiększenie limitu energetycznego oraz szybkości obrotowej wentylatorów)
- HDMI 2.1 VRR (8K 60 Hz lub 4K 144 Hz)
- USB typu C do obsługi gogli VR
ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - specyfikacja i porównanie
Model | AMD Radeon RX 5700 XT | AMD Radeon RX 6800 | AMD Radeon RX 6800 XT | AMD Radeon RX 6900 XT |
Układ graficzny | Navi 10 XT | Navi 21 XL | Navi 21 XT | Navi 21 XTX |
Procesory strumieniowe | 2560 | 3840 | 4608 | 5120 |
Jednostki teksturujące | 160 | 240 | 288 | 320 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 96 | 128 | 128 |
Jednostki RT | - | 60 | 72 | 80 |
Taktowanie/Boost | 1605/1905 MHz | 1815/2105 MHz | 2015/2250 MHz | 2015/2250 MHz |
Pamięć wideo | 8 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit |
Taktowanie pamięci | 14 000 MHz | 16 000 MHz | 16 000 MHz | 16 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s | 512 GB/s | 512 GB/s | 512 GB/s |
Pamięć Infinity Cache | - | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
TBP | 225 W | 250 W | 300 W | 300 W |
Cena MSRP | $399 | $579 | $649 | $999 |
W tabelce znajdują się modele referencyjne (spójrzcie na te piękne i nieaktualne ceny startowe), a fabrycznie podkręca wersja ASUS ROG oczywiście charakteryzuje się wyższymi zegarami. W stosunku do standardowych 1815/2105 MHz otrzymujemy 1980/2190 MHz. Chłodzenie karty jest potężne - zajmuje 2,9 slota, a wymiary karty to 32 x 12,87 x 5,73.
Testy wydajnościowe karty ASUS ROG STRIX RX 6800 OC
Jak już wspominaliśmy wcześniej, nasza platforma testowa oparta na Intel Core i9 9900K odeszła na zasłużoną emeryturę. Wymieniliśmy też procedurę testową - znalazły się w niej cztery nowe gry. Darujcie brak w wynikach niektórych kart (pracujemy nad uzupełnieniem). Nasza obecna platforma testowa przedstawia się następująco:
- Procesor: AMD Ryzen 9 5900X (ustawienia: automatyczny PBO)
- Pamieć RAM: 2 x 16 GB 3800 MHz (ustawienia: synchronicznie)
- Płyta główna: MSI X570 Godlike (AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.0)
- SSD PCIe 4.0: Corsair MP400
Przejdźmy jednak do samej karty. Co z możliwościami (dalszego) OC? Z karty można wycisnąć 2500 MHz na rdzeniu. W rzeczywistości podczas grania Boost sięga nieco ponad 2400 MHz, ale... i tak jest nieźle. Nawet po OC temperatura GPU nie przekracza 60 stopni, a system chłodzenia pracuje bardzo cicho. WOW.
Kartę przetestowaliśmy w trzech ustawieniach:
- Performance mode - 1980/2190/2000 MHz (Base/Boost/VRAM)
- Performance mode z włączoną technologią SAM
- Ręczne podkręcenie GPU do 2500 MHz (Boost) i VRAM 2140 MHz
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 16922 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 15923 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 15000 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 14974 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 14412 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 13589 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 11925 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 11887 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 9814 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 9304 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 8836 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 5422 |
AMD Radeon RX 580 | 4770 |
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 17510 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 16307 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 15122 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 15104 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 14430 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 13487 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 11584 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 11550 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 9308 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 8773 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 8271 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 4885 |
AMD Radeon RX 580 | 4272 |
3D Mark - Port Royale (hybrid ray-tracing)
[punkty]
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 11324 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 8845 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 8241 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 8120 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 7699 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 7696 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 7044 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 6773 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 5062 |
3D Mark - DXR Ray-tracing feature test
[kl./s.]
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 48,24 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32,91 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 30,29 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 26,82 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 23,76 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 22,98 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 22,95 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 22,18 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 15,38 |
Karta jest pozycjonowana powyżej RTX 3070 i na mniej więcej takie wyniki możemy liczyć. Wydajność w ray-tracingu będzie oczywiście niższa od 3070, ale po podkręceniu możemy nawet przegonić jej wyniki! Dotyczy to tylko renderowania hybrydowego, bo teście "czystego" ray-tracingu rdzenie RT kart GeForce RTX brutalnie pokazują swoją przewagę. Z drugiej strony - gracze i tak są zainteresowani wyłacznie hybrid engine (czyli wykorzystaniem ray-tracingu w grach).
Horizon: Zero Dawn – 1920 x 1080
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 166 117 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 146 103 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 142 100 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 142 99 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 134 99 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 132 98 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 121 91 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 113 86 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 99 78 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 89 70 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 88 70 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 54 46 |
AMD Radeon RX 580 | 49 40 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Horizon: Zero Dawn – 2560 x 1440
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 136 101 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 123 90 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 116 86 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 116 85 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 108 83 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 106 83 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 96 76 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 90 71 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 76 63 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 68 57 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 66 55 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 40 35 |
AMD Radeon RX 580 | 37 32 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Horizon: Zero Dawn – 3840 x 2160
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 81 66 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 69 55 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 65 52 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 64 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 61 52 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 60 50 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 54 46 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 51 44 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 40 35 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 37 33 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 36 31 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 21 19 |
AMD Radeon RX 580 | 19 17 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Radeon RX 6800 radzi sobie dobrze, zawsze nieco lepiej od RTX 3070 Founders Edition. SAM - bez różnic, bo powiedzmy sobie, że różnica jednej klatki na sekundę, to żadna różnica (granica błędu pomiarowego).
AC: Valhalla – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra wysokie
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 121 84 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 110 76 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 105 74 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 92 68 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 81 59 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 81 59 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 80 60 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 75 56 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 72 52 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 70 52 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 62 47 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 50 38 |
AMD Radeon RX 580 | 42 33 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
AC: Valhalla – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra wysokie
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 93 67 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 87 63 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 82 60 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 77 57 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 66 50 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 66 50 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 61 47 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 60 47 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 60 45 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 54 41 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 49 39 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 37 30 |
AMD Radeon RX 580 | 31 25 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
AC: Valhalla – 3840 x 2160
[kl./s.] ultra wysokie
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 54 42 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 54 41 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 54 41 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 49 38 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 45 36 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 43 32 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 40 31 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 38 31 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 35 28 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 32 26 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 29 23 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 20 17 |
AMD Radeon RX 580 | 17 15 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Po pierwsze - Valhalla lubi karty RDNA (w Full HD Radeon RX 5700 XT na poziomie GeForce RTX 2080 Ti!), a RDNA2 wręcz uwielbia. Widać, że logo AMD na początku gry nie znalazło się tam dla sportu, a Ubisoft ostro popracował nad optymalizacją na sprzęt AMD. Technologia SAM daje spory przyrost wydajności - większy niż dalsze podkręcania karty, za wyłączeniem rozdzielczości UHD (oczywiście można łączyć obie techniki).
WD: Legion – 1920 x 1080
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 106 85 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 102 84 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 96 77 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 96 77 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 90 73 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 90 74 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 79 65 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 77 63 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 71 59 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 62 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 61 51 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 39 33 |
AMD Radeon RX 580 | 35 29 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
WD: Legion – 2560 x 1440
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 84 68 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 77 63 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 73 60 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 73 60 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 70 57 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 69 57 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 61 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 59 49 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 51 44 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 45 38 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 45 37 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 28 24 |
AMD Radeon RX 580 | 26 22 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
WD: Legion – 3840 x 2160
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 54 46 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 46 39 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 43 36 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 43 37 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 43 37 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 43 36 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 37 32 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 36 30 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 36 30 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 32 27 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 26 22 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 20 17 |
AMD Radeon RX 580 | 18 15 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Kolejność kart w WD Legion jest podobna do Horizon Zero Dawn - na szczycie znalazł się GeForce RTX 3080.
Cyberpunk 2077 – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 101 77 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 88 60 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 85 66 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 85 58 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 80 65 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 80 57 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 70 58 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 70 58 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 57 45 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 54 44 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 48 39 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 29 23 |
AMD Radeon RX 580 | 25 20 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Cyberpunk 2077 – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 68 57 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 59 48 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 59 46 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 56 47 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 56 45 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 53 45 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 46 40 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 45 37 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 35 30 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 35 29 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 30 24 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 17 14 |
AMD Radeon RX 580 | 16 13 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Cyberpunk 2077 – 3840 x 2160
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 35 30 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 29 25 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 28 24 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 28 25 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 27 23 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 27 23 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 23 19 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 22 19 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 17 14 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 16 14 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 14 11 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 7 6 |
AMD Radeon RX 580 | 7 6 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Testy wykonaliśmy na wersji 1.12. Na szczycie niepokonany GeForce RTX 3080. Technologia SAM daje tu widoczny wzrost wydajności - po prawdzie nie taki jak w AC, ale warto ją włączyć, jeśli mamy taką możliwość.
Zmodyfikowaliśmy nieco procedurę testową, by jeszcze mocniej "docisnąć" karty graficznej, więc wyników nie można porównywać z poprzednimi testami Cyberpunka.
Pobór energii i temperatury
Tak jak wspominaliśmy na wstępie, karta jest wręcz niewiarygodnie chłodna - po OC może uda wam się dobić do 60 stopni na rdzeniu. Oczywiście, gdy oprogramowanie umożliwi wyciśnięcie więcej mocy z tej karty, to i temperatury mogą pójść w górę.
Pobór energii platformy z procesorem AMD Ryzen 9 5900X
[W]
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 498 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 411 |
[OC] ASUS ROG RX 6800 OC | 408 |
ASUS ROG RX 6800 OC (SAM) | 385 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 385 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 383 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 369 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 368 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 343 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 342 |
AMD Radeon RX 580 | 327 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 311 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 242 |
Karta wymaga podłączenia dwóch 8-pinowych wtyczek, a producenta zaleca zasilacz o mocy conajmniej 650 watów.
ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - czy warto kupić?
Powinniśmy chyba zmienić ten nagłówek na "czy MOŻNA kupić?". Otóż... wątpliwe. Dostępność jest bardzo słaba, a wyśrubowane do granic możliwości ceny zwalają z nóg. Tym niemniej pod względem konstrukcyjnym ta karta to istny majstersztyk.
Warto wspomnieć o jeszcze dwóch kwestiach. Podczas premierowych testów narzekaliśmy na sterowniki. Dziś wszystko działa idealnie, nie spotkaliśmy się z absolutnie żadnymi problemami.
Tajna broń AMD, czyli Smart Access Memory (przypomnijmy, że technologia ta daje dostęp procesorowi do całej pamięci karty graficznej równocześnie, wcześniej była ona podzielona na bloki) daje nam korzyści w... jakichś 50% przypadków. Ani Horizon Zero Dawn, ani Watch Dogs Legion nie potrafiły jej wykorzystać. Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w Assassin's Creed: Valhalla, gdzie potrafi ona dać potęznego kopa (im niższa rozdzielczość, tym wyższe przyśpieszenie - co jest oczywiste bo u źródeł tej technologii leży zminimalizowanie bottlenecka CPU), a warto wiedzieć, że nawet nasz (jeszcze nie do końca połatany) rodzimy Cyberpunk 2077, również całkiem nieźle korzysta z tej technologii!
Wracająć do naszego bohatera... ASUS ROG STRIX RX 6800 OC charakteryzuje się potężnym, wydajnym i bardzo cichym systemem chłodzącym. To jedna z najmniej grzejących się kart graficznych o takiej wydajności. Jest fabrycznie podkręcona i zbudowana z wysokiej klasy materiałów (tak, tak - jest też podświetlenie RGB). Piękna, dopracowana, wydajna i droga - świetny wybór dla entuzjastów poszukujących najwydajniejszej wersji RX 6800 bez oglądania się na cenę.
W stosunku do kart GeForce atutem Radeonów jest znacznie większa ilość pamięci VRAM (aż 16 GB co powinno starczyć na długo), a minusem jest nieco niższa wydajność w ray-tracingu (w Cyberpunk 2077 ray-tracing wciąż nie działa na Radeonach). Karty GeForce mają również w rękawie technologię DLSS (sprzętowe skalowanie za pomocą rdzeni Tensor). Firma AMD zapowiedziała już odpowiedź na tę technologię (pod roboczą nazwą AI Super Sampling) i pierwsze efekty powinniśmy zobaczyć już w marcu.
ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - ocena
- fabrycznie podkręcona i zbudowana z wysokiej jakości materiałów
- genialny system chłodzący i kultura pracy (tryb 0db)
- wydajność wyższa od GeForce RTX 3070
- 7-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
- 16 GB pamięci VRAM GDDR6 z Infinity Cache
- obsługa sprzętowego ray-tracingu
- HDMI 2.1 i 3 x DP 1.4a
- podświetlenie AURA Sync
- wysoka cena
- dostępność (aktualnie dotyczy każdej lepszej karty na rynku)
Może Cię również zainteresować:
- Test GeForce RTX 3080 - ta karta będzie przez tydzień królować na rynku
- GeForce RTX 3090 - test premierowy
- Gry w 8K - walczymy w Star Wars Squadrons na karcie Gainward GeForce RTX 3090
Komentarze
21Nie wiem czy mam zrobić herbatę czy kawę