W Korei Południowej na tak doskonałe warunki do rozwoju progamingu, czyli zawodowstwa wśród graczy komputerowych wpływ ma kilka znaczących czynników:
- Prezydent kraju (od 2008 roku), Lee Myung-Bak (jap. Tsukiyama Akihiro) jest entuzjastą profesjonalnej rywalizacji w gry komputerowe. Jako burmistrz Seulu (lata 2002-2006) zabiegał o organizację World Cyber Games 2003 – jego działania zakończyły się sukcesem. Co więcej, osobiście otworzył imprezę i wziął w niej udział.
- Gry komputerowe mają status pełnoprawnej dyscypliny sportu.
- Działalność progamerów normują przepisy prawa oraz wytyczne Koreańskiego Stowarzyszenia Sportów Elektronicznych.
- Duch rywalizacji budowany jest już na poziomie rodziny – wpaja się go młodzieży od najmłodszych lat.
- Infrastruktura Korea Południowej nie ma sobie równych – łączność z szybkim szerokopasmowym internetem ma 87 proc. gospodarstw domowych.
- Podstawami gospodarki Korei Południowej są internet i informatyka – stąd bierze się bardzo pozytywny stosunek Koreańczyków do komputerów, a co za tym idzie - do gier komputerowych.
- Koreańska telewizja poświęca sporo uwagi grom komputerowym na poziomie zawodowym. Kanały takie jak MBC Game i Ongamenet przewyższają oglądalnością transmisje z meczów piłkarskich, czy też baseballowych.
Lee Myung Bak – prezydent Korei Południowej, entuzjasta gier
Udział tematycznych kanałów telewizyjnych w rynku południowokoreańskim wśród widzów w wieku 15-24 lata z sierpnia 2007 roku
Nazwa kanału | Kategoria | Procentowy udział w rynku |
MBC Dramanet | Seriale | 10,2% |
Tooniverse | Kreskówki | 7,0% |
Ongamenet | Gry komputerowe | 5,5% |
MBC ESPN | Sport | 5,2% |
KBS Drama | Seriale | 5,0% |
MBC Game | Gry komputerowe | 4,8% |
OCN | Filmy | 4,5% |
SBS Dramaplus | Seriale | 4,4% |
CGV | Filmy | 4,3% |
Mnet | Muzyka | 3,9% |
Jak widać, pozycja kanałów telewizyjnych transmitujących rozgrywki komputerowe na tle innych stacji tematycznych w Korei Południowej jest mocna. Pod względem oglądalności wyprzedzają one swych konkurentów w dziedzinie filmu, muzyki i sportu, co dla Europejczyków może wydać się dziwne.
Tradycyjny sport w MBC ESPN przegrywa ze sportem XXI wieku, grami
Wobec powyższej charakterystyki progamingu jak najbardziej dopuszczalnym poglądem jest, że wpływa on na usportowienie rywalizacyjnych rozgrywek komputerowych. Aby zostać zawodowym graczem komputerowym potrzeba zwycięstw. Osiąga się je dzięki systematycznemu, mozolnemu treningowi, który cechuje sport pojmowany tradycyjnie.To właśnie usportowienie – profesjonalne podejście sportowe, nie rekreacyjne.
Na domiar tego doskonaleniu umiejętności grania na komputerze towarzyszą ćwiczenia stricte fizyczne, a wysiłek znamionuje przecież sport. Trudno też powiedzieć, że granie na komputerze samo w sobie nie stanowi trudu fizycznego, gdyż prędkość z jaką progamerzy obsługują mysz i klawiaturę jest zdumiewająca. Mierzy się ją w akcjach na minutę, tak zwanym APM – z angielskiego „Actions Per Minute”. U przeciętnego zawodowca średnie APM przyjmuje wartość około 200, co oznacza, że w ciągu minuty przyciski myszy i klawisze klawiatury zostają użyte dokładnie sto osiemdziesiąt razy. Natomiast u mistrzów rozgrywki komputerowej w niektórych przypadkach ilość akcji na minutę sięga tysiąca.
Przemęczony progamer mdleje podczas relacji na żywo
Utożsamiając gry komputerowe ze sportem wysiłkowym warto podać przykład gry „Dance Dance Revolution”, w której zadanie gracza polega na odwzorowaniu kroków wybranego tańca. Pozwala ona spalić średnio 640 kalorii na godzinę, podczas gdy godzina joggingu w przybliżeniu gwarantuje stratę 501 kalorii.
Menu w Dance Dance Revolution
Wysiłek, regularne treningi, rywalizacja, pensje, zainteresowanie mediów, szacunek kibiców – to wszystko sprawia, że zjawisko progamingu przybliża gry komputerowe do sportu znanego z mediów – i to w wydaniu wyczynowym.
Do obrony tego założenia posłużyć mogą niniejsze fakty odnoszące się do wszystkich sportów w ogóle:
- uprawianie sportu wymaga wysiłku
- osiąganie sukcesów w sporcie uzależnione jest od treningu
- rywalizacja to nieodłączny element sportu
- najlepsi sportowcy są dobrze zarabiającymi zawodowcami, inkasującymi nawet milion dolarów tygodniowo, tak jak piłkarz David Beckham
- w opinii ludzi związanych ze sportem przeważa zdanie, że najważniejsi są kibice – to właśnie zabiegając o ich uznanie sportowcy wylewają pot w walce o jak najlepsze wyniki
- media są głównym źródłem informacji, jeżeli chodzi o wydarzenia istotne – także te sportowe
Polecamy: |