Nowa generacja kart graficznych Nvidia właśnie debiutuje na rynku. Oto testy wydajności modelu GTX 1080.
bezkonkurencyjna wydajność; wydajny i relatywnie cichy system chłodzenia (jak na referenta); wsparcie dla nowych technologii; jakość wykonania
Minusymimo wszystko... cena
[Aktualizacja] - uzupełniliśmy recenzję o testy SLI (2 x GTX 1080) oraz testy w Ashes of Singularity.
Każda nowa architektura zarówno AMD jak Nvidii jest wyczekiwania przez miliony graczy (i nie tylko) na całym świecie. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem przynosi ona zazwyczaj spory wzrost wydajności, lepszą sprawność energetyczną oraz wsparcie dla nowych technologii, które zazwyczaj prezentowane są równolegle. Nie inaczej jest i tym razem. Pascal nie zawodzi, szczególnie pod względem, który jest najważniejszy - wydajności.
Dziś debiutuje (przynajmniej na papierze), pierwsza karta wyposażona w procesor grafiki wyprodukowany w technice FinFET (GP 104-400A-A1) - GeForce GTX 1080. Najmocniejszy i zarazem jedyny chwilowo przedstawiciel nowej rodziny kart Nvidii. Wyposażony w 2560 rdzeni CUDA, 8 GB szybkiej pamięci GDDR5X (o efektywnej częstotliwości 10 GHz), która w połączeniu z 256 szyną daje przepustowość na poziomie 320 GB/s
Zanim jednak przejdziemy do liczb i cyferek kilka słów o nowych technologiach, które debiutują razem z kartą. Na konferencji prasowej Nvidia mocno podkreślała dwa fronty w tym zakresie: Ansela i VWorks Audio. Pierwszy z nich to nic innego jak autorska technologia przechwytywania obrazu z gier. System ten jest bardzo zaawansowany i umożliwia m.in.: łapanie obrazu z dowolnego punktu widzenia w bardzo wysokiej rozdzielczości.
Mowa tutaj nawet o wartości rzędu 8 gigapikseli. Zapowiada się to bardzo interesująco, ale jest pewien haczyk, aby gracz mógł skorzystać ze wspomnianej technologii twórcy gier muszą ją najpierw zaimplementować w swoich silnikach. Lista tytułów która będzie wspierać Ansel na obecną chwilę przedstawia się następująco: The Division, Wiedźmin 3, The Witness, Lawbreakers, No Man’s Sky, Paragon oraz Unreal Tournament.
Na froncie VR oprócz oczywiście istotnego z punktu widzenia tej technologii wzrostu wydajności jakie przynoszą nowe karty producenta Nvidia zaprezentowała VWorks Audio, które jest zupełnie nowym sposobem pozycjonowania jak i "dostarczania" dźwięku. W skrócie rzecz ujmując opracowane przez firmę algorytmy powodują, że dźwięk "dopasowuje się" do otoczenia i zmienia w czasie rzeczywistym, tak jak tego doświadczamy w normalnym życiu.
Efekt jest dośc ciekawy, zainteresowani mogą posłuchać o czym mowa na udostępnionym przez producenta filmiku (poniżej). Oczywiście zgodnie z przypuszczeniami ta technologia jest powiązana do pewnego stopnia z inną znaną już dobrze - PhysX, która też już trafiła do VR. Więcej szczegółów (a może i gotowych implementacji) na ten temat poznamy już w najbliższym czasie.
GeForce GTX 1080 w liczbach
Karta | GeForce GTX 980 | GeForce GTX 980 Ti | GeForce GTX 1080 | AMD Radeon R9 Fury X |
Rdzeń | GM204 | GM200 | GP104 | Fiji |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | 16 nm | 28 nm |
Liczba tranzystorów | 5,2 mld | 8 mld | 7,2 mld | 8,9 mld |
Taktowanie | 1126/1750 MHz | 1000/1750 MHz | 1607/1250 MHz | 1050/500 MHz |
Procesory strumieniowe | 2048 | 2816 | 2560 | 4096 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 96 | 64 | 64 |
Jednostki teksturujące | 128 | 176 | 160 | 256 |
Pamięć RAM | 4096 MB 256-bit | 6144 MB 384-bit | 8192 MB 256-bit | 4096 MB 4096-bit |
Przepustowość pamięci RAM | 224 GB/s | 336 GB/s | 320 GB/s | 512 GB/s |