SLI nowe otwarcie?
Jeszcze przed premierą GTX 1080 dochodziły do nas różne niepokojące plotki na temat wsparcia SLI w ramach nowej architektury. Była mowa o tym, że jedynie konfiguracje składające się z 2-kart będą wspierane, a do tego potrzebny będzie specjalny mostek tzw. high bandwidth. Ostatecznie Nvidia zdementowała pierwszą plotkę przekazując prasie informację, że konfiguracje składające się z 3 i 4 kart będą nadal możliwe - choć nie są zalecane.
Jeśli chodzi o nowy mostek również i tutaj sprawa wygląda o wiele prościej. Takowy jest mocno wskazany bowiem zapewnia większą przepustowość, która może być potrzebna w grach, gdzie karty wymieniają między sobą bardzo duże ilości danych. Głównie chodzi tutaj oczywiście o rozdzielczość 4K i maksymalne ustawienia w danym tytule.
Jednak po naszych krótkich testach SLI z użyciem nowego jak i starego mostka wyglądana na to, że jest dokładnie tak jak przewidział to producent. W niższych rozdzielczościach wyniki są prawie identyczne, natomiast w 4K, w wybranych tytułach (np. Rise of the Tomb Raider) zastosowanie mostka HB daje wyraźną korzyść. Do tego tematu jeszcze wrócimy w przyszłości.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
2560x1440, Ustawienia Uber (Bez Nvidia Hairworks)
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 121 106 |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 77 68 |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 75 65 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 60 50 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 51 42 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 42 37 |
Wiedźmin 3: Dziki Gon
3840 x 2160, Ustawienia Uber (Bez Nvidia Hairworks)
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 86 77 |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 46 40 |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 45 38 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 38 33 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 37 30 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 29 24 |
Skalowanie w przypadku Wiedzmina 3 jest dość interesujące. W niższej rozdzielczości (QHD) duet złożony z dwóch GTX 1080 zapewnie około 60% wzrost wydajności względem pojędyńczej karty. Jednak zaraz po przeskoczeniu do 4K SLI pokazuje pazura. Dwa GTX 1080 zapewniają nieco ponad 90% więcej kl/s względem jednej karty. Blisko 90 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K robi wrażenie.
GTA V
2560x1440, Vinewood, Ustawienia maksymalne
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 111 87 |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 65 51 |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 64 50 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 50 42 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 44 34 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 38 27 |
GTA V
3820 x 2160, Vinewood, Ustawienia maksymalne
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 82 75 |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 48 42 |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 44 5 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 37 33 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 31 5 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 25 5 |
W GTA V korzyści płynące z dołożenia drugiego GTX 1080 są wyraźnie widoczne, szczególnie w rozdzielczości 4K, w której to możemy liczmy na absolutnie komfortową rozgrywkę. A dzięki 8 GB pamięci nie ma już problemu z brakiem VRAM, który wyraźnie ogranicza GTX 980 zarówno pojedyńczego jak i w SLI. Ciekawostką jest fakt, że w rozdzielczości QHD GTX 1080 (po podkręceniu) w SLI umożliwi optymalną zabawę na monitorach 120 Hz.
Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
2560x1440, Ustawienia bardzo wysokie, FXAA
nazwa karty | średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 125 110 |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 74 66 |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 69 60 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 58 50 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 46 41 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 44 38 |
Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
3840x2160, Ustawienia bardzo wysokie, FXAA
nazwa karty | średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 83 70 |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 47 40 |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 45 38 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 37 29 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 29 24 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 22 19 |
Rise of the Tomb Raider jest grą dość specyficzną. W momencie włączenia DirectX 12 SLI przestawało działać, a wyniki poszczególnych kart były mocno zastanawiające. Widać jak na dłoni, że obsługa DX 12 została tutaj doklejona nieco na siłę. Na całe szczęście w przypadku DirectX 11 obyło się bez większych problemów. GTX 1080 (SLI) uzyskał ponad 80 kl/s w maksymalnych ustawieniach, w rozdzielczości 4K. Czy można chcieć czegoś więcej? ;-)
Skalowanie wydajności - rozdzielczość 2560x1440 (średnia %)
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 168% |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 100% |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 162% |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 100% |
W przypadku rozdzielczości QHD drugi GTX 1080 zapewnił średnio wzrost wydajności o 68% względem pojedynczej konstrukcji. Jest to o kilka procent więcej od kart poprzedniej generacji w analogicznym scenariuszu. I choć procenty nie pobudzają wyobraźni to warto pamiętać, że mówimy tutaj o ponad 100 kl/s w przypadku GTX 1080 SLI, w każdej grze.
Skalowanie wydajności - rozdzielczość 3820x2160 (średnia %)
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 179% |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 100% |
2x GeForce GTX 980 (1126/1750) | 167% |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 100% |
Rozdzielczość 4K to prawdziwy pokaz mocy dla GTX 1080 w SLI. Taki duet zyskuje blisko 80% względem jednej karty. Wszystkie testowane gry były w pełni grywalne przy maksymalnych ustawieniach i to jeszcze ze sporym zapasem (średnio powyżej 80 kl/s). Na obecną chwilę połączenie dwóch GTX 1080 to optymalny wybór do grania w rozdzielczości 4K dla wszystkich entuzjastów z zasobnym portfelem.