Czy rozmiar ma znaczenie? Testujemy Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO
Karty graficzne

Czy rozmiar ma znaczenie? Testujemy Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO

przeczytasz w 19 min.

Szukasz ogromnego NVIDIA GeForce RTX 4080 Super, ale w białej tonacji? My szukaliśmy i możliwe, że znaleźliśmy najlepszą propozycję tego typu – Gigabyte RTX 4080 Super AERO. Sprawdziliśmy, na co ją stać i czy GPU, w które ją wyposażono, to nadal tak dobry wybór. Ciekawi wyników?

ocena redakcji:
  • 4,8/5

Płatna współpraca z marką Gigabyte.

Premiera GeForce RTX 4080 Super z początku roku nie była może aż tak gorąco przyjęta, jak życzyłby sobie tego producent układu graficznego, ale ostatecznie trudno nie zaliczyć jej do udanych. Dostaliśmy nieco więcej wszystkiego, a do tego obniżono cenę rekomendowaną. Absolutne zwycięstwo, można by powiedzieć, i to nawet bez żadnego "ale". A to, że oczekiwaliśmy więcej? Na to przyjdzie czas w odległej przyszłości, gdy pojawią się karty kolejnej generacji. Tu i teraz faktem pozostaje, że GeForce RTX 4080 Super to karta bardzo chętnie wybierana i dostępna w licznych wariantach, z czego dominują jednak modele w ciemnych odcieniach. Na ich tle wyróżnia się m.in. Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO i dlatego też postanowiliśmy przyjrzeć mu się nieco bliżej.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - opakowanie
Nawet pudełko jest białe i godnie prezentuje się na regale :)

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO to prawdziwy olbrzym, ale wagi średniej

Już samo opakowanie karty zdradza, że nie mamy do czynienia z kompaktową konstrukcją. To, co znajdziemy w środku, oczywiście poza kartą, daje też do zrozumienia, że jest to towar z wyższego segmentu. Poza standardowym adapterem zasilania 3x8-Pin (w nowej rewizji odpornej na problemy z niepewnym montażem) dostajemy również solidny metalowy system podtrzymywania karty. Przytwierdza się go przelotowo do otworów montażowych od płyty głównej i kartę podpiera bezpośrednio z tyłu, dzięki czemu nie ma mowy o jej opadaniu.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - montaż podparcia
Nie jest to może tak prosty w montażu system podtrzymywania, jak u innych producentów, ale jest faktycznie w 100 proc. niezawodny.

Biorąc już samą kartę do ręki, szybko przekonujemy się, że porządne mocowanie to tylko jeden z trzech powodów, dla których karcie nie grozi działanie grawitacji. Okazuje się bowiem, że jest to karta jedynie umiarkowanie ciężka (a jak na swój rozmiar, to wręcz zaskakująco lekka – 1750 g), a do tego poprawiono i wzmocniono w niej PCB (płytkę drukowaną) w okolicy newralgicznego złącza PCI-E. Jedyne, co można było może zrobić nieco lepiej, to zastosować jednak potrójne mocowanie w śledziach obudowy.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - wzmocnione złącze PCI-E
Tak potężna karta naturalnie robi pełen pożytek ze wszystkich 16 linii PCI-E 4.0.

Warto tutaj nadmienić, że autorskie PCB karty zostało nieco wydłużone, aby więcej miejsca przeznaczyć na sekcję zasilania (co ułatwia odprowadzanie z niej ciepła). Mimo tego zabiegu karta i tak posiada bardzo dużo "przelotowych" fragmentów tylnej osłony (backplate). To oczywiście zasługa rozciągnięcia chłodzenia w dosłownie każdym kierunku – Gigabyte GeForce RTX 4080 Super jest niebywale długi (342 mm), szeroki (75 mm – zasłania w pełni dwa dodatkowe śledzie PCI-E!) oraz wysoki (150 mm – zaledwie 10 mm mniej, niż przewiduje większość typowych obudów). To jedna z tych kart, przed której zakupem lepiej dokładnie wszystko zmierzyć… U nas przykładowo między kartą a radiatorem SSD na dole płyty głównej pozostał dokładnie 1 mm luzu!

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - backplate
Backplate jest metalowy, ale nie ma styku przez żadne thermalpady z układami scalonymi i PCB karty – pełni jedynie funkcję ochronną i dekoracyjną.

Całe jednak szczęście, że w Gigabyte mają głowy na karkach i przewidziano, iż tak wysoka karta może powodować problemy z odpowiednim ułożeniem przewodu zasilającego. Dlatego został on wyprowadzony bezpośrednio z PCB dokładnie 40 mm poniżej górnej krawędzi karty. To aż nadto miejsca, aby bezpiecznie wymanewrować przewód 12VHPWR do zasilacza (lub dołączonego w zestawie adaptera), bez ryzyka powstania niepożądanych naprężeń. Ogromny plus dla Gigabyte za ten patent, zwłaszcza że miejsca zostawiono tyle, że nawet mając bardzo duże dłonie, bez problemu podłączymy i odłączymy nowoczesne złącze. A jakby tego było mało, kartę wyposażono w diodę sygnalizującą poprawne podłączenie zasilania.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - złacze zasilania 12VHPWR i przełącznik BIOS
Obok złącza zasilania przewidziano jeszcze jedną wypustkę – za nią skrywa się przełącznik BIOS karty, umożliwiający wybór trybu fabrycznego podkręcenia lub trybu cichego.

Układ chłodzenia w tym przypadku stawia na ciszę

Gigabyte stara się zbalansować omawianą kartę, tak aby oferowała bardzo wysoką kulturę pracy i jednocześnie nie kosztowała majątku. Chłodzenie zatem nie należy do najbardziej innowacyjnych, ale nadrabia ten aspekt właśnie rozmiarem. Na GPU spoczywa blok miedziany, który poprzez pady termiczne odbiera również ciepło z kości vRAM. Ciepło to następnie odprowadza łącznie dziewięć, też miedzianych, ciepłowodów do dwóch masywnych i już oczywiście aluminiowych radiatorów. Brzmi do bólu klasycznie i w sumie takim rozwiązaniem jest – haczyk tkwi we wspomnianym rozmiarze każdego elementu, w tym liczbie wspomnianych ciepłowodów.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - urzebrowanie chłodzeniaGigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - ciepłowody
Tak rzadkie użebrowanie pozwala na znacznie swobodniejszy ruch powietrza, co zwykle oznacza cichszą pracę.

Radiatory mają po 55 mm wysokości oraz kolejno 110 i 166 mm szerokości, a także w obu przypadkach około 140 mm długości. Nie są jednak aż tak gęsto użebrowane, jak np. we flagowym modelu Gigabyte Aorus Master (z tym samym GPU), dzięki czemu karta może być nieco tańsza, a przy tym stawia mniejszy opór powietrza, które przez nią przechodzi. W tym przypadku za ów ruch powietrza odpowiadają trzy ogromne wentylatory o średnicy 106 mm, które pokrywają niemal całą powierzchnię radiatorów. Są też wyraźnie wyższe od wentylatorów typowo spotykanych w kartach graficznych – na pierwszy rzut oka bliżej im do wysokiej klasy wentylatorów obudowy niż typowo szybkoobrotowych jednostek ze słabszych kart graficznych.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - wentylatory
Środkowy wentylator obraca się w przeciwnym kierunku do pozostałych, dzięki czemu pracują w idealnej harmonii.

Sama obudowa wentylatorów została wykonana z plastiku, na który dodatkowo naklejono plastikowe wkładki, mające udawać najpewniej metal. Wygląda to dobrze i pozwala oszczędzać masę karty (a także trzymać w ryzach jej cenę). Spasowanie wszystkich elementów stoi na wysokim poziomie, choć sam plastik mógłby być nieco wyższych lotów (z mniej widocznymi miejscami zgrzewania). Ostatecznie jednak karta powinna prezentować się wyśmienicie we wnętrzu odpowiednio dużego i oczywiście białego zestawu.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - złacza wideo
Z karty wyprowadzono standardowy zestaw złączy dla tej generacji kart NVIDII – 3x DisplayPort 1.4a w towarzystwie pojedynczego HDMI 2.1.

Ładna karta nie potrzebuje tony RGB

Zwykło się obecnie utożsamiać atrakcyjne wizualnie podzespoły z nadmiarem podświetlenia RGB. Tymczasem Gigabyte w przypadku GeForce RTX 4080 Super AERO podeszło do tego tematu bardziej minimalistycznie i jedyny podświetlany element to logo AERO na szczycie karty (dodatkowo otoczone wstawką dającą hologramowe odbicia), które naturalnie można synchronizować z resztą podświetlenia w obudowie. Trzeba przyznać, że świetnie to współgra z białą stylistyką samej karty, jak i tym, że często całkowicie białe zestawy również nie ociekają z każdej strony tęczowym podświetleniem.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - podświetlenie RGB
Monitor Gigabyte Aorus FO27Q3, którego używaliśmy podczas testów, również oferuje dyskretne podświetlenie RGB.

Specyfikacja karty Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO

ModelGigabyte GeForce RTX 4080 AERO OC
GeneracjaAda Lovelace;
TSMC N4 (~4nm)
Układ graficznyAD103-400
Jednostki cieniujące10 240
Jednostki teksturujące320
Jednostki rasteryzujące112
Rdzenie Tensor320 (4th gen)
Jednostki RT80 (3rd gen)
Taktowanie rdzenia2340/2595 MHz
Moc obliczeniowa~53 TFLOPS
Pamięć wideo16 GB GDDR6X 256-bit
Taktowanie pamięci11,5 GHz
Przepustowość pamięci736 GB/s
TGP (zasilanie)320 W;
12VHPWR (12+4-pin)
InterfejsPCIe 4.0
W zestawieadapter 12VHPWR - 3x8-PIN;
metalowy wspornik karty
Wymiary342 x 150 x 75 mm
Waga1,77 kg
Gwarancja5 lata
Cena5199 zł

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - obok RTX 4080 Super Founders Edition
Karta Gigabyte AERO zdecydowanie dominuje nad modelem NVIDIA Founders Edition.

Czy tak masywne chłodzenie pozwala na podkręcanie? Tak, i to jeszcze jak!

Jednym z argumentów (poza wyglądem i kulturą pracy) przemawiającym za wyborem modelu z danym GPU ze średniego lub wyższego segmentu jest nadzieja na większy potencjał podkręcania. Niestety często na samej nadziei się kończy, ponieważ producenci oszczędzają na różnych mniej jawnych komponentach. W tym przypadku nic takiego nie ma miejsca i testowany Gigabyte AERO zaskoczył nas potencjałem podnoszenia wydajności. Co prawda bazowe podbicie zegarów jest raczej symboliczne (45 MHz w trybie OC) i dotyczy tylko GPU, ale nasza sztuka pozwoliła na znacznie więcej w manualnym podkręcaniu. Dla GPU udało nam się dołożyć kolejne 195 MHz, co przełożyło się na 2985 MHz stabilnego taktowania w trybie boost. Z kolei pamięci stabilnie pracowały nawet po podniesieniu zegarów o 1650 MHz. W obu przypadkach to wyniki o jakieś 20 proc. wyższe niż w (przecież i tak wyśmienitej) karcie Founders Edition, którą testowaliśmy wcześniej.

3DMark Speed Way

3D Mark - Speed Way (DXR)
[punkty]

ASUS ROG Matrix RTX 4090 10 417
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
10 051
[OC] NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 8179
[OC] NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 8018
[OC] NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
7889
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 7542
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 7501
[Quiet] NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 7494
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
7332
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 6292

Jak widzicie powyżej, wzrost jest odczuwalny i tak samo sytuacja wygląda w grach. Tutaj jednak zaznaczamy, że poza podniesieniem taktowania podbiliśmy też limit zasilania. Gigabyte pozwala ustawić go na poziomie aż 400 W (125 proc. bazowego limitu), ale w praktyce karta bardzo sporadycznie przekraczała pobór 360 W (112 proc. bazowego limitu). Naturalnie podkręcanie kart graficznych (i nie tylko) jest bardzo uzależnione od możliwości konkretnego kawałka krzemu, jaki nam się trafi, ale również od wydajności chłodzenia i sekcji zasilania. Gigabyte od strony chłodzenia stanowczo dobrze się spisało – karta nawet pomimo o 10-12 proc. wyższego wspomnianego poboru energii nie rozkręcała mocniej wentylatorów, a temperatury utrzymywały się cały czas na niskim poziomie.

AERO to seria również dla twórców, a oni lubią ciszę

Widząc masywny rozmiar chłodzenia, zastanawialiśmy się, po co Gigabyte utworzył dedykowany tryb cichy, zwłaszcza że ten w ogóle nie wpływa na limity mocy, a wydajność obniża tylko o te symboliczne fabryczne podkręcenie GPU. Okazuje się jednak, że obrano tutaj inną strategię – tryb standardowy preferuje niskie (aż do przesady) temperatury kosztem podniesienia nieco głośności. O ile w ogóle można mówić tutaj o głośności – termin "cichość", gdyby istniał, byłby bardziej adekwatny.

Pomiar ciśnienia akustycznego (głośności) - Cyberpunk 2077
[dBA], 4K, Ultra, mniej=lepiej

Poziom tła 31,0
[Quiet] NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 34,4
32,8
GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventus 3X
 36,0
 35,1
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
 39,2
 35,8
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
39,2
35,3
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
39,5
35,5
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
39,5
37,7
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
39,8
36,5
[OC] NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
40,1
38,0
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
40,2
36,6
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD ref.
41,1
37,1
[OC] NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
41,4
36,9
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
45,1
42,7
NVIDIA RTX GeForce 3080
MSI Suprim
46,9
43,5
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
47,1
43,8
Legenda// 50 cm od karty
// w zamkniętej obudowie

Owszem – tryb standardowy nie jest bezgłośny, ale po zamknięciu bocznego panelu realnie przestaniemy słyszeć kartę nawet pod pełnym obciążeniem. W trybie cichym obroty spadają z 1700 RPM na 1400 RPM i dosłownie trzeba włożyć ucho w wentylator, aby coś usłyszeć. A jakie temperatury w obu trybach utrzymywała testowana karta Gigabyte? W trybie cichym po 30 minutach gry w Alan Wake 2 odczyty z GPU nie przekraczały zwykle 65 st. C, podobnie jak temperatura pamięci GDDR6X. Najcieplejszy punkt na karcie (Hotspot) raportował szczytowo 77 st. C, zwykle utrzymując raczej poniżej 75 st. C. Powtarzamy – to odczyty dla bezgłośnego trybu cichego!

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO w połaczeniu z Gigabyte Arous FO27Q3
Architektura NVIDIA Ada Lovelace, obecna w serii GeForce RTX 4000, to jedno z najbardziej imponujących osiągnięć obecnej dekady – dzięki niej nowe RTX-y oferują tak wysoką wydajność przy tak niskim poborze energii.

Tryb standardowy po takim samym czasie gry przełożył się na średnio 60 st. C na GPU i vRAM oraz 65 st. C dla HotSpot – to wyśmienite wyniki, nawet biorąc pod uwagę, że karta pracowała w dosyć dobrze wentylowanej obudowie i w klimatyzowanym do 22 st. C pomieszczeniu. Oznacza to ogromny zapas wydajności chłodzenia na przyszłe lata i sytuację, w której np. obudowa będzie gorzej wentylowana, a pomieszczenie nie będzie klimatyzowane. Pewnie z tego też powodu Gigabyte tak hojnie obdarzył GeForce RTX 4080 Super AERO aż czteroletnią gwarancją (normą są raczej trzy lata, a bywają też karty z jedynie dwuletnim okresem gwarancji).

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO przy RTX 4080 Super Founders Edition
Na białym mniej widać zakurzenie ;)

Czy Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO jest szybszy od modelu Founders Edition?

Skoro już kartę mieliśmy w naszym laboratorium, to sprawdziliśmy ją w obu trybach wydajności we wszystkich grach z naszej procedury. Naturalnie ograniczyliśmy się do rozdzielczości QHD oraz UHD i absolutnie najwyższych detali – właśnie do takiego grania zaprojektowano układ GeForce RTX 4080 Super. Sterowniki (Game Ready 555.85), system (Windows 11 Pro 23H2) oraz gry zostały zaktualizowane do najnowszych wersji. W platformie aktywny był Resizable BAR, a procesor korzystał z PBO.

Nasza platforma testowa:

Baner Alan Wake 2

Alan Wake 2 - Las
1440p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
60
52
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 45
 38
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 44
 38
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 38
 23
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
37
33
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Alan Wake 2 - Las
2160p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
34
30
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 25
 22
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 25
 22
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
22
18
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 21
 17
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

baner A Plague Tale Requiem

A Plague Tale: Requiem - Łąka (1. etap)
1440p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
88
66
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 70
 56
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 68
 55
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
56
41
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 48
 38
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

A Plague Tale: Requiem - Łąka (1. etap)
2160p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
56
48
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 42
 36
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 42
 34
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
34
30
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 30
 24
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

baner A Plague Tale Requiem

Assassin's Creed: Mirage - Bagdad
1440p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
164
104
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 150
 102
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 150
 81
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 148
 101
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
129
86
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Assassin's Creed: Mirage - Bagdad
2160p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
120
82
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 99
 74
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 99
 65
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 97
 71
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
83
60
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Baner Avatar Frontiers of Pandora

Avatar: Frontiers of Pandora - Las Kinglor
1440p, ustawienia Unobtanium, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
60
51
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 45
 40
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 44
 38
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
37
33
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 37
 32
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Avatar: Frontiers of Pandora - Las Kinglor
2160p, ustawienia Unobtanium, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
31
28
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 23
 21
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 22
 20
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 19
 16
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
18
16
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Baner Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1440p, ustawienia Ultra RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
78
66
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 57
 51
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 57
 48
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
49
44
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 39
 35
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
2160p, ustawienia Ultra RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
40
36
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 29
 26
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 28
 25
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
22
20
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 19
 17
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

baner Forza Horizon 5

Forza Horizon 5 - fragment wbudowanego testu
1440p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
162
135
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 147
 130
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 144
 122
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 143
 127
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
128
112
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Forza Horizon 5 - fragment wbudowanego testu
2160p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
135
118
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 117
 104
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 114
 102
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 112
 101
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
96
87
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

baner Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą z aktywnym Lumos
1440p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
66
31
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 55
 30
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 54
 30
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 47
 31
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
46
25
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą z aktywnym Lumos
2160p, ustawienia Ultra z RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
42
19
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 32
 17
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
 32
 16
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventux 3X
26
16
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD ref.
 25
 17
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

baner Horizon forbidden west

Horizon: Forbidden West - QHD (1440p) - ust. bardzo wysokie
[FPS], więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
145
116
AMD Radeon RX 7900 XTX
Ref. AMD
125
109
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 125
 104
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
124
102
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventus X3
101
77
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Horizon: Forbidden West - UHD (2160p) - ust. bardzo wysokie
[FPS], więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
100
84
AMD Radeon RX 7900 XTX
Ref. AMD
82
71
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
Gigabyte AERO
 79
 66
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super
NVIDIA Founders Edition
78
65
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Super
MSI Ventus X3
63
48
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Ku naszemu zaskoczeniu karta nawet w trybie cichym okazała się miejscami wydajniejsza od referencyjnego modelu NVIDIA. Może to wynikać ze stabilności zasilania albo bardzo sprzyjającego marginesu błędów pomiaru – te w naszym przypadku wynoszą poniżej 2 proc. i często faktycznie różnica oscylowała w tych rejonach. Z kolei tryb domyślny (z fabrycznym OC) okazał się już faktycznie konsekwentnie o 2-3 FPS szybszy i pamiętajmy, że tę przewagę można jeszcze podnieść, dodatkowo podkręcając kartę we własnym zakresie.

Bazowa wydajność to dopiero początek – DLSS potrafi ją zwielokrotnić

Powyższe wyniki, zwłaszcza w tych najbardziej wymagających grach i w 4K, mogą wydawać się wam nieprzyjemnie niskie – i nic dziwnego, nikt normalny nie będzie grać w takiego Alan Wake 2, mając niespełna 20 FPS… Tutaj właśnie do akcji wkracza unikatowa dla kart NVIDII technologia DLSS, która za sprawą dedykowanych rdzeni Tensor (obecnie już czwartej generacji) oraz algorytmów AI pozwala zdziałać prawdziwe cuda na ekranie. Począwszy od rekonstrukcji obrazu renderowanego w niższej niż natywna dla naszego ekranu rozdzielczości poprzez generowanie zupełnie nowych klatek i skończywszy na znaczącej poprawie jakości obrazu w grach korzystających ze śledzenia promieni (a w szczególności Path Tracingu). Zbyt piękne, aby było prawdziwe? Sprawdźmy to, poczynając od wydajności.

Pomiar wpływu DLSS na wydajność w grach
3840x2160 px, najwyższe dostępne ustawienia, [FPS], więcej = lepiej

Alan Wake 2 
DLSS SR Performacne + FG + RR 70
 62
 
DLSS SR Performance + FG 64
 57
 
DLSS SR Performance 38
 34
 
Natywna rozdzielczość + TAA 25
 22
 
  
A Plague Tale: Requiem 
DLSS SR Performance + FG 109
 98
 
DLSS SR Performance 73
 64
 
Natywna rozdzielczość + TAA 42
 36
 
  
Assassin's Creed: Mirage 
DLSS SR Performance 148
 105
 
Natywna rozdzielczość + TAA 99
 74
 
  
Avatar: Frontiers of Pandora 
DLSS SR Performance 67
 57
 
Natywna rozdzielczość + TAA 23
 21
 
  
Cyberpunk 2077 (Path Tracing) 
DLSS SR Performacne + FG + RR 84 
 74
 
DLSS SR Performance + FG 81
 71
 
DLSS SR Performance 50
 46
 
Natywna rozdzielczość + TAA 15
 13
 
  
Forza Horizon 5 
DLSS SR Performance + FG 165
 141
 
DLSS SR Performance 141
 119
 
Natywna rozdzielczość + TAA 114
 102
 
  
Hogwarts Legacy 
DLSS SR Performance + FG 99 
 58
 
DLSS SR Performance 61
 37
 
Natywna rozdzielczość + TAA 32
 17
 
  
Horizon: Forbidden West 
DLSS SR Performance + FG 152
 132
 
DLSS SR Performance 122
 104
 
Natywna rozdzielczość + TAA 79
 66
 
  
Fortnie Lego 
DLSS SR Performance 86
 72
 
Natywna rozdzielczość + TAA 41
 34
 
  
Diablo IV 
DLSS SR Performance + FG N/A
 N/A
 
DLSS SR Performance 69
 54
 
Natywna rozdzielczość + TAA 37
 20
 
  
Dragons Dogma 
DLSS SR Performance 88
 75
 
Natywna rozdzielczość + TAA 36
 32
 
  
Legenda średni FPS 
 1% Low FPS
SR = Super Resolution
FG = Frame Generation
RR = Ray Reconstruction
TAA = Temporal Anti-Aliasing
 

Przeskok z "prawie 20" na stabilne "ponad 60" mówi tutaj sam za siebie. Tak samo możecie nam wierzyć na słowo, że granie w Cyberpunk 2077 albo Horizon: Forbidden West przy ponad 100 FPS z aktywnym G-SYNC jest dokładnie tym, co sprawia, że kto raz zagrał na mocnym PC, już nigdy nie wróci na konsolę… Zapytacie teraz pewnie "Jakim kosztem okupiony jest tak ogromny wzrost wydajności?" – i całkiem słusznie, ponieważ istnieją techniki, które też podnoszą w podobny sposób wydajność, ale jednocześnie faktycznie pogarszają oprawę graficzną, dodając różne artefakty wyświetlanego obrazu. A jak to wygląda w przypadku NVIDIA DLSS na testowanej przez nas karcie Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO? Zobaczmy.

Czy potraficie na powyższych porównaniach wskazać różnice? A jeżeli tak, to czy są na tyle duże, aby uzasadnić granie z często dwukrotnie lub nawet trzykrotnie niższym FPS? A dodajmy, że wszystkie powyższe ujęcia wykonano przy dosyć intensywnym upscalingu w trybie wydajności. Można wybrać tryb zbalansowany lub tryb jakości, które używają wyższej rozdzielczości źródłowej – oznacza to nieco mniejszy zysk na wydajności, ale przy okazji obraz zrekonstruowany w licznych kwestiach do lepszej formy niż ten natywnie renderowany przez grę (tak – silnik gry nie jest idealny i często sztuczna inteligencja potrafi poprawić stosowane przez twórców uproszczenia w procesie renderowania). Ba! W przypadku gier korzystających z Path Tracingu za pomocą DLSS 3.5 (Ray Reconstrucion) uzyskamy obraz dalece doskonalszy od tego, czym raczy nas gra bez DLSS!

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - poprawa obrazu przez DLSS 3.5 Ray Reconstruction
Funkcja rekonstrukcji promieni znacznie poprawia jakość odbić oraz poziom odszumienia w ciemniejszych scenach - oczywiście działa tylko z aktywnym śledzeniem promieni.

W tym wszystkim pojawia się jeszcze jedno pytanie – czy jest sens w ogóle używać śledzenia promieni, skoro wymusza w zasadzie używania technik, takich jak DLSS, dla zachowania płynności? To również zrozumiała wątpliwość, zwłaszcza jeżeli wcześniej nie mieliście możliwości pogrania samemu z aktywnym Ray/Path Tracingiem. Odpowiedź na to pytanie nie jest aż tak oczywista – twórcy gier przez lata (zanim powstały karty NVIDIA RTX, zdolne faktycznie w czasie rzeczywistym renderować obraz ze śledzeniem promieni) nauczyli się bardzo sprawnie udawać realistyczną grafikę. Diabeł jednak tkwi w szczegółach i mimo iż często chodzi o detale, w stylu różnicy w padaniu cieni albo zachowaniu się odbić, to nasz mózg bez problemu wyłapuje, że ze światem gry bez Ray Tracingu jest jednak coś nie tak (mimo że wygląda "podobnie, tylko że inaczej"). Zwyczajnie śledzenie promieni w końcu dodało do gier realizmu, do którego te od zawsze dążyły.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - porównanie rasteryzacji z Path Tracingiem
W przeciwieństwie do standardowej rasteryzacji stosowanej w starszych grach, wykorzystanie Path Tracingu pozwala podnieść realizm cieniowania - cienie bliższe swojego źródła (talerz satelitarny) będą ostrzejsze, podczas gdy te rzucane przez odległe obiekty (drzewa) będą faktycznie miękkie.

Pomijając już takie przykłady jak Alan Wake 2 i Cyberpunk 2077 – zobaczcie, jak dużo na klimacie zyskuje "zwykłe" Diablo 4, gdy gramy z odbiciami realizowanymi przez śledzenie promieni. Powiecie, że to ściema i bez RT też da się je zrobić i otóż właśnie w grze z tego typu rzutem izometrycznym, jak Diablo 4, jest to zwyczajnie niemożliwe – bez śledzenie promieni gra nie wyrenderuje odbicia tego, czego nie wyświetla – możecie zresztą zobaczyć w dowolnej grze, jak zachowują się odbicia realizowane przez SSR (odbicia w przestrzeni ekranu), podczas gdy poruszacie kamerą w górę i w dół, albo gdy coś zasłoni wam obiekt, który ma się obić. Gry korzystające ze śledzenia promieni są znacznie bardziej stabilne i przewidywalne (zgodne z naszymi oczekiwaniami wobec działania światła) – tak w kwestii odbić, jak i cieni czy całego oświetlenia sceny (i tego, jak światło zmienia barwy odbite od różnych powierzchni).

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - menu Horizon Forbidden West
Granie na najwyższych detalach (dzięki GeForce RTX 4080 Super) na nowoczesnym monitorze OLED (Gigabyte FO27Q3) dostarcza niezapomnianych wrażeń.

Oczywiście – słaba gra nie stanie się nagle cudowna dzięki aktywowaniu Ray Tracingu, a dostępne są też tytuły (jak chociażby prezentowany kilkukrotnie powyżej Horizon Forbidden West), które bez tej techniki potrafią na swój sposób zachwycić piękną oprawą. Niemniej jednak, jeżeli chcemy wydać na kartę graficzną kwotę na poziomie czterech czy pięciu tysięcy złotych (jak w przypadku omawianej karty), to wypadałoby otrzymać produkt, który faktycznie pozwoli każdą grę ujrzeć w pełnej okazałości i ogrywać przy bardzo wysokiej płynności.

Czy Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO to udana karta?

Troszkę ostatecznie odpłynęliśmy od głównego wątku naszej recenzji, zatem pora już wracać na ziemię i odpowiedzieć na najistotniejsze obecnie pytanie – czy propozycja Gigabyte jest realnie godna uwagi? Karty z układem GeForce RTX 4080 Super da się obecnie dostać nawet za nieco poniżej 5000 zł, ale biały i masywny Gigabyte AERO to wydatek ten próg przekraczający. W chwili, gdy te słowa piszemy, kartę tę wycenia się między 5100 a 5300 zł, co oznacza, że względem najtańszych modeli dopłacamy około 5-10 proc. To niemała różnica, ale w ostatecznym rozrachunku uważamy, że całkowicie uzasadniona.

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - podczas gry w Dragons Dogma 2
Złota zasada (naszego autorstwa) głosi – na monitor wypada przeznaczyć tyle samo, co na kartę graficzną – w przypadku Gigabyte Aorus FO27Q3 wystarczy 75 proc. ceny karty – 3900 zł.

Otrzymujemy kartę ze wzorową kulturą pracy, wybitnymi temperaturami, solidną konstrukcją (i faktycznie skutecznym mocowaniem podtrzymującym) oraz nieco nawet wyższą wydajnością niż ta oferowana przez najtańsze karty (zwykle właśnie o te kilka procent). Co więcej, jeżeli pod uwagę weźmiemy tylko karty utrzymane w białej kolorystyce, to konkurencja Gigabyte w niższej cenie praktycznie całkowicie wyparowuje. Jedyny problem z tą kartą może wynikać z jej… rozmiaru. Zwyczajnie jest tak duża, że nie zmieści się do każdej obudowy, ale z drugiej strony wybierając kartę za 5000 zł, nie będziemy ładować jej do obudowy za 250-350 zł…

Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO - też podcza gry w Dragons Dogma 2
W większości nowych gier bez pomocy DLSS (Super Resolution oraz Frame Generation) można zapomnieć o wykorzystaniu 360 Hz odświeżania paneli OLED, jak w powyższym Gigabyte FO27Q3.

Oczywiście w podobnej cenie dostępne są też inne karty graficzne (wyposażone w inne GPU), które mogą oferować zbliżoną lub nawet ciut wyższą wydajność w klasycznie generowanej grafice (rasteryzacji), ale gdy przyjdzie do obsługi pełnego śledzenia promieni (Path Tracingu) w rozdzielczości 4K, to w zasadzie na placu boju zostają tylko GeForce RTX 4090 oraz właśnie RTX 4080 Super – obie wspomagane przez pakiet NVIDIA DLSS. Czy warto zatem oszczędzać i potem jednak godzić się na kompromisy w kwestii wydajności i jakości grafiki? Tutaj już decyzja należy do was.

Opinia o Gigabyte GeForce RTX 4080 Super Aero OC

Plusy
  • Duże i wydajne chłodzenie,
  • wysoka kultura pracy w trybie cichym,
  • spory potencjał podkręcania,
  • solidny metalowy wspornik w zestawie,
  • atrakcyjny design,
  • delikatne podświetlenie ARGB,
  • głęboko osadzone złącze zasilania,
  • metalowy backplate.
Minusy
  • Bardzo duży rozmiar może być problematyczny,
  • backplate nie pełni funkcji odprowadzania ciepła,
  • fabryczne podkręcenie jest nieodczuwalne.

Nasza ocena karty graficznej Gigabyte GeForce RTX 4080 Super AERO (w obrębie karty z tym GPU):

96% 4.8/5

  • Wyróżnienie "Super Produkt" - benchmark.pl
  • Wyróżnienie "Super Wydajność 3D" - benchmark.pl

Płatna współpraca z marką Gigabyte

W artykule znajdują się linki afiliacyjne, przekierowujące do zewnętrznych stron zawierających produkty i usługi, o których piszemy. Otrzymujemy wynagrodzenie za umieszczenie linków afiliacyjnych, jednakże współpraca z naszymi Partnerami nie ma wpływu na treści zamieszczane przez nas w serwisie, w tym na opinie dotyczące produktów i usług Partnerów.

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    GejzerJara
    0
    Generalnie bardzo fajna grafa pod względem parametrów wydajnościowych. Niestety współczesną elektronikę do gier trapi od paru dobrych lat poważny problem ........ ogromna prądożerność. 320W piechotą nie chodzi, a to jest pierwotna przyczyna wszystkich pozostałych problemów, czyli komputer w roli farelki, ogromne chłodzenia, ogromne szumiące wiatraki, ogromne budy, zasilacze dające taki prąd, że spokojnie dałoby się to przerobić na małą spawarkę, upalające się wtyczki po nieudolnej próbie miniaturyzacji, oraz co najważniejsze ...... FATALNY obieg powietrza, pomimo tego że prawidłowy obieg powietrza jest realizowany od lat w konstrukcjach serwerowych. Wystarczy skopiować, i choćby wytworzyć nowy standard ATX2 zgodny z ATX, ale jednocześnie dający dobry obieg powietrza, jeśli zastosujemy wszelkie komponenty zgodne z ATX2 - to taka nieistniejąca utopia gdyby kto pytał.

    Co mamy zamiast tego? cóż. jakieś wizualnie ładne budy, które są dziurawe ze wszystkich możliwych stron. Moduł chłodzenia wodnego montuje się pod sufitem, oczywiście z dziurawą na dachu budą. A czemu nie z tyłu ????? otóż dlatego, bo ....... przestarzały standard ATX nie jest do tego dostosowany. W porównaniu z pierwszym ATX, jedyną zmianą wymuszoną przez Intela po wypuszczeniu procka Prescot i podobnych, było zrobienie dziury w boku aby bezpośrednio chłodzić procesor, zaciągający tą dziurą dodatkowe powietrze. TO NIE MA SENSU.

    Ten sam problem niestety trapi także tę kartę grafiki. Ma 3 wiatraki, świetnie. Biorąc pod uwagę samą grafę bez otoczenia w którym pracuje, chłodzenie jest świetne. No i co z tego, skoro konstrukcja tego chłodzenia nie uwzględnia ograniczeń już istniejącego ATX ? I tak, wiatrak najbliżej śledzia i środkowy, dmuchają na kaloryfer z użebrowaniem uwaga! PIONOWYM, co powoduje że połowa żaru zieje bezpośrednio na płytę główną w dół, a druga połowa żaru leci w górę podgrzewając wnętrze budy, skąd ten cały żar trzeba usunąć dodatkowymi wiatrakami budy. A nie można było tak jak kiedyś, ustawić żeber poziomo i wywiać to bezpośredni poza budę przez śledzia? Grafa i tak zajmuje 3 sloty więc w czym problem?
    Ostatni wiatrak, najdalej od śledzia. Tutaj nie ma laminatu, lub w tym przypadku jest w nim ogromna dziura, i bardzo dobrze. Powietrze przepływa kompletnie w poprzek budy, pomimo pionowych żeber, powietrze nie musi uciekać górą i dołem. Świetnie. Problem w tym, że to całe powietrze, ten żar, w całości trafia do wnętrza budy. Do tej grafy nie ma żadn

    Witaj!

    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

    Połącz konto już teraz.

    Zaloguj przez 1Login