W konkursie fotograficznym bardzo istotnym elementem jest kategoria. Wykonywanie zdjęć, które dobrze do niej pasują to klucz do udanego współzawodnictwa. Co zrobić, by wygrać w konkursie? Zapraszamy do lektury!
Konkurs InFocus Awards 2019 to trwająca już od kilku tygodni rywalizacja pomiędzy fotografującymi smartfonami Huawei. Wszelkie szczegóły dotyczące uczestnictwa w tym konkursie znajdziecie w naszym artykule i w regulaminie na stronie Huawei. Dokładna lektura regulaminu jest wskazana, ale najważniejsze to termin zgłaszania prac. Mija on 11 sierpnia i do końca tego dnia wszystkie zdjęcia i filmy muszą być wgrane przez stronę konkursową.
Jeśli nie jesteście pewni czy InFocus Awards 2019 to coś dla Was, zajrzyjcie do tekstu Jak wygrać w konkursie fotograficznym. W wykorzystaniu możliwości smartfonów Huawei, a szczególnie P30 Pro pomóc mogą też wam nasze teksty o fotografowaniu w trybie nocnym, korzystaniu z zoomu optycznego, poprawianiu zdjęć i unikaniu błędów.
Jeśli z kolei już wiecie, że chcecie wziąć w konkursie InFocus Awards 2019 udział, zapoznajcie się z tym materiałem, który zwraca uwagę na istotność zrozumienia kategorii konkursowej, bo od tego zależą wasze szanse na wygraną.
Kategoria 1: Twarze
To jak sugeruje regulamin konkursowy eksperymentowanie z tożsamością oraz siłą sztuki portretowej. W tej kategorii twarz odgrywa ważną rolę, ale należy pamiętać, że portret nie oznacza tylko zdjęcia samej twarzy. Portret to zdjęcie, które pokazuje charakter postaci, jej styl, znaczenie wykonywanej przez nią czynności. W tym przypadku możemy posiłkować się wszelkimi możliwościami smartfonów, różnymi ogniskowymi, choć niewątpliwie najlepiej portrety wypadają przy zastosowaniu teleobiektywu.
Ważną rolę odgrywać może też rozmycie tła, które osiągniemy w nowszych smartfonach Huawei za pomocą dedykowanych trybów zdjęciowych. Lecz pamiętajcie, że nie zawsze działają one tak jak trzeba - czasem warto zrezygnować z funkcji rozmycia tła, bo już sama perspektywa zapewnia takowe. To też kategoria, która będzie wymagająca pod względem naszych uprawnień do publikacji. Twarz to element wizerunku danej osoby i jego publikacja musi wiązać się z odpowiednią zgodą, którą należy uzyskać od fotografowanego.
Kategoria 2: #Emocje
Wyrażanie emocji danej chwili przy pomocy fotografii wydaje się tak samo proste jak i skomplikowane. Zgłaszając zdjęcia do tej kategorii pamiętajcie, że emocje nie tylko mogą być uwieczniane. Zdjęcia mogą też je przekazywać poprzez wywoływanie ich u oglądających fotografie. Ta kategoria daje bardzo szerokie pole do popisu, gdyż wachlarz emocji jest bardzo szeroki i nie musi wiązać się jedynie z pokazywaniem ludzkich przeżyć. Poza tym emocje nie musza być jednostkowe, mogą być też doznaniami lub dotyczyć większych grup osobników (ludzi, zwierząt).
Kategoria 3: Witaj, życie!
Dzielenie się emocjami lub inspiracjami w codziennym życiu, to nawiązanie do kategorii 2, ale też jej rozwinięcie poprzez wplecenie do zdjęć pierwiastka związanego z radością jaką daje nam egzystencja w otaczającym nas świecie. Wrażenia jakie wywoła to samo zdjęcie przypisane do kategorii 2 mogą być zgoła odmienne od tych jakie uzyskamy zgłaszając je w niniejszej kategorii. W tej kategorii istotne znaczenie ma przyroda ożywiona, gdyż to z nią najczęściej wiążemy elementy związane z życiem. Podobnie jak w 2 kategorii, także i w tym przypadku uzyskanie odpowiedniego zdjęcia będzie wymagać od nas cierpliwości.
Kategoria 4: Z odległości
Zdjęcia w tej kategorii maja ukazywać odkrywanie nowych miejsc i zdobywanie nowych doświadczeń poprzez korzystanie z nowych funkcji aparatu w telefonie, na przykład teleobiektywu, superszerokokątnego obiektywu lub fotografowanie w trybie makro. Najwięcej nowych funkcji znajdziemy oczywiście w Huawei P30 Pro. Zgłaszając zdjęcia w tej kategorii zwróćmy uwagę, by nie były to standardowe dla smartfona ujęcia.
Tak jak sugeruje Huawei, przyda się skorzystanie z dodatkowego aparatu (szerokokątnego lub teleobiektywu), ale też z funkcji zoomu hybrydowego, który pozwala zmienić perspektywę. Jeśli nie mamy możliwości skorzystania z innych niż klasyczna dla smartfona ogniskowych spróbujmy zabawy z perspektywą. Odpowiedni efekt można uzyskać nie tylko przy fotografii makro, ale też sięgając po niestandardowe ustawienie motywu względem fotografującego, co pozwala zmienić sposób jego odbioru przez widza.
Kategoria 5: Storyboard
Zgodnie z definicją to historia opowiedziana w 9 (dziewięciu) kadrach, zbiór zdjęć, które tworzą sensowną oraz intrygującą narrację. Ten typ fotografii potrafi być dla uczestników prawdziwą zmorą, ale też najlepszym sposobem na przekaz. W przypadku historii należy pamiętać, że to wszystkie fotografie tworzą całość. Pojedyncza fotografia może być nieciekawa z perspektywy artystycznej, ale wplecenie jej w sekwencję zdjęć okazuje się niezbędnym elementem budowania historii.
Historia może być zdarzeniem, które trwa krótko, ale też wręcz przeciwnie. Ważne, by poszczególne zdjęcia wynikały jedno z drugiego, zazębiały się niczym elementy układanki. Może też zdarzyć się tak, że jedna, na przykład wieńcząca historię fotografia jest na tyle ciekawa, by zostać zaklasyfikowana niezależnie jako zgłoszenie w innej kategorii.
Kategoria 6: Żyj chwilą
To kategoria odmienna od poprzednich, najbardziej zbliżona znaczeniowo do kategorii 5. W tym przypadku naszym zadaniem jest filmowanie historii trwających mniej niż 30 sekund - zgłoszone prace konkursowe w kategorii Żyj chwilą mogą mieć wyłącznie postać krótkiego filmu trwającego do 30 sekund, w formacie MP4. Wszystkie postanowienia zawarte w Regulaminie, które odnoszą się do „zdjęcia”, mają odpowiednio zastosowanie do „filmu”.
Jak wynika z nazwy kategorii, film powinien ukazywać chwilę jako przeżycie niepowtarzalne i niezapomniane. Jednak definicja słowa chwila nie musi być pojmowana tutaj wprost. Chwila może być wydarzeniem, które trwa ułamek sekundy i które rejestrujemy na przykład z wykorzystaniem funkcji spowolnionego odtwarzania. Może być też wydarzeniem, które trwa dłużej, a przez odpowiednie połączenie kilku krótkich ujęć (smartfony pozwalają na przerywanie filmowania i jego wznawianie) pokazane jest w postaci kilkunastosekundowego filmu. W końcu może to być też zwykły 30 sekundowy film, który udało nam się zarejestrować będąc w odpowiednim miejscu i odpowiednim momencie.
Nieodkryte Piękno
Znajomość znaczenia kategorii jest pomocna, ale gdzie szukać pomysłów na ciekawe konkursowe fotografie? Może to być prostsze niż Wam się wydaje. Hasło przewodnie konkursu "Nieodkryte Piękno" ma na celu zachęcić na do poszukiwania tego piękna nie tylko tam gdzie jest ono oczywiste, ale też w miejscach czy w chwilach gdy umyka ono uwadze w codziennym pośpiechu. Najlepiej tę ideę wyraża przygotowany przez Huawei film, który w całości nakręcono smartfonem P30 Pro.
Foto tytułowe pochodzi z backstage sesji fotograficznej Marcina Tyszki. Na zdjęciu Damian Kordas, influencer Huawei.
Komentarze
5"Ważną rolę odgrywać może też rozmycie tła, które osiągniemy w nowszych smartfonach Huawei" - tu przestałem czytać ;) dno i wodorosty.