Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - testy wydajności kart graficznych
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain to jedna z ciekawszych produkcji tego roku. Sprawdzamy, jakie karty graficzne poradzą sobie z tym tytułem.
- skradanka z krwi i kości w otwartym świecie,; - spora swoboda w przygotowaniu się do każdego zadania i jego wykonaniu,; - niesamowite przywiązanie do detali, typowe dla produkcji Hideo Kojimy,; - mnóstwo naturalnie wplecionych w rozgrywkę zadań pobocznych,; - świetnie zrealizowana część ekonomiczno-strategiczna, ukryta pod postacią budowy Mother Base,; - bardzo dobra oprawa audiowizualna
Minusy- większy nacisk na rozgrywkę niż historię, niepodobny do wcześniejszych gier z serii,; - milczący Big „Kiefer Sutherland” Boss,; - na dłuższą metę małe zróżnicowanie zadań pobocznych,; - monotonia krajobrazów lokalnej „piaskownicy”,; - pogłębiające się pod koniec zabawy wrażenie niedokończenia całej historii
Metal Gear Solid: The Phantom Pain spełniło oczekiwania chyba wszystkich fanów serii. Świetny klimat, połączony z ciekawą mechaniką rozgrywki oraz przyzwoitą oprawą wizualną sprawił, że jest to z pewnością jedna z bardziej insteresujących gier tego roku. My zdecydowanie jesteśmy pod sporym wrażeniem. O samej grze powiedzieliśmy już wystarczająco dużo, czas zając się, tradycyjnie dla naszego portalu, kwestiami wydajności kart graficznych.
Phantom Pain został stworzony w oparciu o autorski silnik - Fox Engine. Jego wcześniejsza wersja napędzała poprzednią odsłonę MGS'a oraz piłkarską serię Konami - Pro Evolution Soccer. Musimy przyznać, że to co można zobaczyć na ekranie przemierzająć w pełni otwarty świat Metal Gear Solid: The Phantom Pain robi spore wrażenie. Pomijając "zaledwie" przyzwoite tekstury modeli oraz postaci, dbałość o szczegóły oraz gra świateł są zdecydowanie godne pochwały.
Wymagania sprzętowe
Najnowsza produkcja od Konami nikogo raczej nie zaskoczyła niezbędną i rekomendowaną specyfikacją sprzętową. Trzeba jednak przyznać, że ponownie mamy do czynienia z dość dziwnym połączeniem relatywnie mocnego procesora ze słabą kartą graficzną. Wydaje się, że to już swego rodzaju norma w najnowszych grach, która niekoniecznie ma przełożenie na rzeczywistość.
Minimalne wymagania:
- System: Windows 7/8 w wersji 64 bit
- Procesor: Intel Core i5-4460 lub lepszy, taktowany zegarem min. 3,4 GHz
- Pamięć RAM: 4 GB
- Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 650 z min. 2 GB pamięci lub odpowiednik zgodny z DX11
Zalecane wymagania:
- System: Windows 7/8 w wersji 64 bit
- Procesor: Intel Core i7-4790 lub lepszy, taktowany zegarem min. 3,6 GHz
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 760 lub odpowiednik zgodny z DX11
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w podanych przez producenta specyfikacjach nic nie zaskakuje z wyjątkiem rekomendowanego procesora. Szczególnie, że jak się okazało w trakcie naszych tekstów - do przyjemniej zabawy wystarczy znacznie słabsza jednostka. Warto w tym miejscu dodać również, że najnowszy MGS powstał przy współpracy z Nvidią, dlatego też wspiera technologie tego producenta jak choćby DSR czy GameStream.
Założenia testowe
Domyślnie nowy MGS posiada limit wyświetlanych klatek na sekundę ustalony na poziomie 60. Można go obejść edytując plik konfiguracyjny TPP_GRAPHICS_CONFIG. Należy zmienić "wartość" pola frame_control z auto na variable. W tym miejscu należy jednak pamietać, że fizyka gry jest częściowo powiązana z ilością klatek na sekundę i zastosowanie wspomnianej modyfikacji może spowodować różne efekty uboczne. Co prawda w trakcie naszych testów nic takiego nie zauważyliśmy, ale czujcie się ostrzeżeni.
Fox Engine pozwala no dość szerokie możliwości dostosowania poziomu detali do możliwości naszego sprzętu. I jak możecie zobaczyć na kolejnych stronach naszych testów dzięki temu sensowna zabawa jest możliwa nawet na relatywnie słabych kartach graficznych. Z tego powodu zrezygnowaliśmy z wykonania pomiarów w niższych ustawieniach detali. Standardowo już testy wykonaliśmy przechodząc z punktu A do punktu B. Wszystkie pomiary powtórzyliśmy pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzuciliśmy, a pozostałych wyciągneliśmy średnią. Margines błędu wynosi 1 kl/s.