Klocki w końcu z ray-tracingiem - czego potrzeba, żeby zagrać w Minecraft RTX?
O ray-tracingu w Minecrafcie pisaliśmy już nie raz, ale zawsze w charakterze zapowiedzi, bo NVIDIA nie kryła się z reklamowaniem swoich osiągnieć. Tymczasem Minecraft RTX w wersji beta jest już dostępny dla każdego - jak go pobrać i co będzie ci potrzebne do gry?
Ray-tracing w grach to gorący temat, a NVIDIA - której to karty GeForce RTX posiadają sprzętową obsługę ray-tracingu - doskonale wie jak jeszcze bardziej podgrzewać atmosferę. Każdy chętny może już bowiem zagrać w Minecrafta RTX w wersji beta i z pewnością jest na co popatrzeć. Nie wiesz jak zacząć zabawę w Minecrafta, wyjaśni ci to nasz poradnik.
Swego czasu przyglądaliśmy się już technologii śledzenia promieni słonecznych w takich grach Shadow Of The Tomb Raider, Control, czy Battlefield V. Dziś w zamiast oglądać materiały promocyjne "Zielonych" w końcu będziemy mogli pograć w Minecrafta RTX!
Minecraft RTX beta - jak zagrać w wersję gry z ray-tracingiem?
Do pogrania w Minecrafta z ray-tracingiem potrzeba ci trzech rzeczy:
- Dowolną kartę NVIDIA GeForce RTX ("pełny" Turing z rdzeniami RT i Tensor)
- Zapisu do programu beta w Centrum Niejawnego Programu Testów Xbox (Xbox Hub Insider)
- Minecrafta w wersji dla Windows 10
- Jako bonus dwie nieco oczywiste sprawy - potrzeba ci również odpowiednio nowych sterowników do karty graficznej (445.87 lub nowsze), jak i wersji Windows.
Dowolna karta NVIDIA GeForce RTX
Do rozkoszowania się Minecraftem w wersji RTX potrzeba nam karty graficznej GeForce ze sprzętowym wsparciem ray-tracingu oraz DLSS, bowiem gra korzysta również z technologii DLSS 2.0 i praktycznie rzecz biorąc, bez niej rozgrywka byłaby mocno utrudniona.
W skrócie: musisz mieć kartę GeForce RTX, im wydajniejszą, tym lepiej. GeForce RTX 2060 / Super może się sprawdzić w Minecrafcie RTX w rozdzielczości Full HD, RTX 2070 / Super pozwala na rozgrywkę w QHD, a do 4K UHD bez czegoś tak wydajnego jak 2080 Super (a najlepiej 2080 Ti) to nie podchodźcie. I zaznaczam - mówimy o działaniu gry z włączonym DLSS 2.0 - bez tej technologii Minecraft z włączonym ray-tracingiem jest praktycznie niegrywalny.
Czy mimo wszystko można wymusić pracę Minecrafta RTX na karcie bez sprzętowego wsparcia ray-tracingu np. na GeForce GTX czy Radeonie RX? Takie próby podjęto, niestety bezskutecznie.
Zapis do programu beta w Centrum Niejawnego Programu Testów Xbox
Jeśli masz odpowiedni sprzęt na początku należy zapisać się do programu beta. Znajdź w Microsoft Store aplikację Centrum Niejawnego Programu Testów Xbox (Xbox Hub Insider) i zainstaluj ją.
Uruchom ją i wejdź z zakładkę "Zawartość programu Insider" (Insider Content). Po wybraniu Minecrafta wybierz program "Minecraft RTX Beta dla systemu Windows 10".
Minecraft w wersji dla Windows 10
Punkt trzeci nie wymaga większych dywagacji - po prostu zaopatrz się Minecrafta w Microsoft Store. Teoretycznie potrzebujesz pełnej (płatnej wersji), chociaż chodzą słuchy, że da się to zrobić i na darmowej. Nam się ta sztuka niestety nie udała.
Gdy już odpalisz Minecrafta... sprawdź czy uruchomiła się właściwa wersja i pobierz darmowe światy z obsługą ray-tracingu (najlepiej wpisz RTX w wyszukiwarce Marketplace).
Minecraft RTX - wydajność na kartach GeForce RTX 2070 Super i 2060 Super
Na poniższym materiale wideo możecie zobaczyć jak z Minecraftem RTX uruchomionym w rozdzielczości QHD radzi sobie fabrycznie podkręcony GeForce RTX 2070 Super - różnice w grafice z DLSS i bez, spowodowane są wyłącznie dynamicznie zmieniającą się porą dnia.
Wsparcie technologii DLSS 2.0 pozwala RTX 2070 Super na osiągnięcie około 50 klatek na sekundę z włączonym ray-tracingiem w rozdzielczości 2560 x 1440. Wyłączenie DLSS to po prostu dramat, bowiem wydajność spada do 20 klatek na sekundę
Jak poradziłaby sobie tańsza i mniej wydajna karta GeForce RTX 2060 Super? W tej samej lokacji testowej i rozdzielczości QHD możemy liczyć na około 40 klatek na sekundę (z DLSS 2.0), a w rozdzielczości FHD na około 50 klatek na sekundę. Trzeba również powiedzieć, że DLSS 2.0 robi naprawdę świetną robotę (w porównaniu do DLSS pierwszej generacji).
Aby włączyć lub wyłączyć ray-tracing w czasie gry wystarczy nacisnąć średnik czyli ;
Ray-tracing w Minecrafcie to kawał świetnej roboty
Przypomnijmy, że Minecraft RTX to po Quake RTX kolejne odświeżenie dawnego hitu i z pewnością jeszcze bardziej udane. O ile Quake RTX pozostał właściwie ciekawostką, to rozwój Minecraft RTX to zupełnie inna sprawa.
Zrzuty ekranowe wykonaliśmy grając na laptopie z RTX 2060 w rozdzielczości Full HD, więc możecie sprawdzić jak zmienia się szybkość działania gry również w takiej opcji.
Ray-tracing w Minecrafcie to z pewnością jedna z ciekawszych i bardziej zaawansowanych implementacji RTX w grach, która dodaje jeszcze większego splendoru tej grze. Ciekawi nas, czy Minecraft RTX pojawi się na konsolach nowej generacji oraz... jakie kolejne hity NVIDIA zechce udoskonalić przez dodanie ray-tracingu. Ja za swej strony głosuję na Severence: Blade of Darkness (jeśli nie kojarzycie, to śpieszę z podpowiedzią, że był to taki przodek Dark Souls) - klasyk, który onegdaj wbijał w podłogę niesamowitymi efektami oświetleniowymi.
A jaką grę wy chętnie widzielibyście w odświeżonym wydaniu z ray-tracingiem? Dajcie znać głosując w sondzie i komentarzach!
Może cię również zainteresować:
- Od niszowego dziwadła do hitu nad hity - historia Minecrafta, której (pewnie) nie znasz
- Ray-tracing na kartach GeForce GTX - Turing kontra Pascal!
- Ray tracing będzie działać na kartach graficznych Radeon (i będzie lepszy niż do tej pory)
Komentarze
37...i wreszcie będzie można pokazać test, że RTXy wyciągają 120fps w 4k. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=nt2iURehGkE