W kierunku chmury
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż obecnie klient ma do wyboru aplikacje, które są dostępne w „chmurze”. Część z nich jest dostępna jako serwisy prowadzone i nadzorowane przez podmioty wyspecjalizowane w obsłudze firm prowadzących działalność gospodarczą, inne są dostępne jako aplikacje, które można używać na zasadzie korzystania z nich, tak jak z innych narzędzi biurowych, z tą różnicą, że możliwe jest dokonanie wyboru czy chcemy mieć aplikację dostępną 24 h na dobę czy też korzystać tylko cyklicznie w miesiącu w określonym przedziale czasu, np. 8h. Co najważniejsze większość oferentów serwisów czy wprost aplikacji gwarantuje bezpieczeństwo danych, regularne back-up’y, dostęp do danych on-line 24h na dobę i ma serwery na terenie kraju, co pozwala sprawować kontrolę nad obiegiem informacji. Jednakże decydując się na rozwiązania „chmurowe” zawsze należy zaznajomić się z oferowanymi poziomami zabezpieczeń, gwarancjami dostępności systemów i obowiązkami jakimi siebie obciąża dostawca. To właśnie obawy o bezpieczeństwo – tak z obszaru stabilności działania oraz przede wszystkim co do zachowania tajności danych i operacji są wciąż główną barierą powstrzymująca przed masową migracją obsługi finansów w MSP do chmury IT. Na ile te obawy są sensowne? Jako odpowiedź na to pytanie można przytoczyć fakt, że wiele osób korzysta dziś z powodzeniem z dobrodziejstw e-bankowości, a te usługi prowadzone są właśnie w modelu chmurowym, w którym bezpieczeństwo danych jest kluczowym elementem umożliwiającym prowadzenie tej usługi.
Według prognoz agencji analitycznej IDC na podstawie badań rynku w Europie, do końca roku 2016 ponad połowa księgowości wszystkich firm zostanie przeniesiona do Internetu. Proces ten nabiera rozpędu i jest szczególnie widoczny wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą łatwiej przeprowadzić zmiany czy migrację systemów, oraz są bardziej zorientowane na maksymalna optymalizację i oszczędności. Poza tymi korzyściami mówi się też o spowodowanych przez ten proces dużych zmianach w prowadzeniu biznesu i legislacji, które dzieją się na naszych oczach. Podpis elektroniczny do akceptacji rozliczeń czy zdalna obsługa bankowa przez komunikatory to usługi i procesy biznesowe, które były nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu.
Oferty skrojone do potrzeb
Spośród szerokiej oferty rynkowej każda firma może wybrać coś dla siebie i dopasować oprogramowanie finansowo-księgowe do swojego profilu działalności i aktualnych potrzeb. Polski rynek oferuje kilka serwisów księgowości internetowej, niemniej warto zaznaczyć, że czołowe pakiety różnią się od siebie w niewielkim stopniu. Ma to swoje dobre strony – „rywalizacja” podnosi jakość usług, na czym zyskuje klient.
Do kryteriów wyboru należy nie tylko sama aplikacja, ale też to jaki styl pracy preferujemy – mobilny, stacjonarny, czy potrzeba integracji danych z rozproszonych lokalizacji.
I tak mała firma rodzinna nie musi zajmować się obsługą procesów kadrowych, na ogół prowadzi uproszczoną księgowość w postaci księgi przychodów i rozchodów, rozliczenia z fiskusem. Dla takiej działalności podstawowym narzędziem będzie aplikacja umożliwiająca prawidłowe rozliczenia z urzędem skarbowym i ZUS, a także program do fakturowania. Tu z ofertą świetnie wpasowują się serwisy inFakt, iFirma, Ramzes lub Mała Księgowość.