Shift 2 wprowadza bez dwóch zdań nową jakość i olbrzymi powiew świeżości. Modele pojazdów wyglądają niesamowicie, choć dotyczy to jedynie maksymalnych ustawień. Lakier na karoseriach aut pięknie mieni się w promieniach słonecznych, co powoduje że trudno w trakcie wyścigu skupić się na samej jeździe.
Otwarcie przyznam, że do serii Need For Speed jestem nastawiony mocno krytycznie. Tutaj na każdym froncie czekało mnie spore zaskoczenie. Nie znalazłem pojedynczego elementu w oprawie graficznej, do którego mógłbym się przyczepić. Sprawą oczywistą jest, że efekt rozmycia w trakcie jazdy tuszuje część niedociągnięć, ale tutaj nawet jadąc z niewielką prędkością trudno się ich dopatrzeć. Jeżeli miałbym próbować szukać dziury w całym, to wskazałbym na tekstury imitujące żwir – jedynie one wydają się delikatnie odstawać od reszty. Czy ktoś jednak zwróci na to uwagę?...
Oprócz samych wozów fantastycznie prezentują się także chmury. Momentami patrząc na nie, mamy wrażenie jakbyśmy wyglądali przez pokojowe okno, a nie wpatrywali się w ekran monitora. Temu podobnych smaczków jest więcej.
Po raz pierwszy od dłuższego czasu mamy do czynienia z grą multiplatformową, która nie została naznaczona żadną z wad, charakterystycznych dla tego typu produkcji. Shift 2 bez większego problemu da się dostosować do niemal każdego komputera, dzięki możliwości modyfikowania sporej ilości ustawień graficznych.
Największy wpływ na wydajność mają zmiany dokonywane w obrębie wygładzania krawędzi. Po wyłączeniu tej opcji, w zależności od posiadanej karty graficznej, zyskać można poprawę płynności animacji na poziomie do kilkunastu klatek.
Oto jak gra prezentuje się na poszczególnych poziomach ustawień
maksymalne | średnie |
minimalne |
• Rozdzielczość tekstur (niskie, średnie, wysokie) – ustawienie odpowiada za jakość tekstur samochodów oraz otoczenia.
niskie | średnie |
wysokie |
• Filtrowanie anizotropowe (trójliniowe, x2, x4, x8, x16) – zmiana determinuje ostrość tekstur. W praktyce różnice są trudno dostrzegalne.
x0 | x8 |
x16 |
• Wygładzanie krawędzi (wyłączone, normalny, wysoki) – ustawienia odpowiadające za wygładzanie krawędzi obiektów. Wyłączenie powoduje znaczny wzrost wydajności.
wyłączone | normalny |
wysoki |
• Rozmycie (wyłączone, niski, średni, wysoki) – efekt rozmycia przy dużej prędkości.
wyłączone | niskie |
średnie | wysokie |
• Jakość odbić (niska, średnia, wysoka) – jakość refleksów świetlnych na pojazdach.
• Szczegóły samochodu (niskie, średnie, wysokie) - zmiana poziomu szczegółowości detali samochodu. Nie zauważyłem różnic.
niskie | średnie |
wysokie |
• Szczegóły toru (niskie, średnie, wysokie) – opcja odpowiedzialna za poziom detali otoczenia wokół toru.
niskie | średnie |
wysokie |
• Szczegóły cieni (wyłączone, niskie, średnie, wysokie) – zmiana poziomu szczegółowości cieni, rzucanych przez obiekty statyczne oraz dynamiczne.
wyłączone | niskie |
średnie | wysokie |
Silnik graficzny "The Madness Engine" stworzono specjalnie na potrzeby tej produkcji. Przynosi ze sobą kolosalną zmianę w kwestii renderowania tekstur i poprawy jakości oprawy graficznej względem części pierwszej. Andy Tudor ze Slightly Mad Studios chwali się, że to "najlepszy obecnie silnik do liczenia fizyki w grach tego typu". Nie sposób nie zgodzić się z faktem, że pozwolił na wprowadzenie kilku nowości. Najważniejszą wydaje się możliwość przeżywania tego, co się dzieje na torze z perspektywy kierowcy. Wybierając widok z wewnątrz kasku (nie, nie zza kierownicy, zza szybki kasku), poczujemy się jakbyśmy rzeczywiście siedzieli za kierownicą sportowego samochodu. Na ciało kierowcy działają odpowiednie przeciążenia, a jego wzrok wędruje każdorazowo w stronę zakrętu. Koniec z odruchowym wychylaniem się przed komputerem przy każdym wirażu - postać kierowcy zrobi to za nas. :-) Specjalnie dla Shift 2 aż chce się kupić kierownicę.