Wsparcie GPU w obliczeniach otrzymują programy do montażu wideo, do obróbki grafiki, a nawet archiwizery. Wiadomo, że akceleracja GPU przy użyciu zewnętrznych kart graficznych potrafi czynić cuda. Dotyczy to zwłaszcza programów do renderingu i montażu wideo, gdzie karta graficzna potrafi przyśpieszyć pracę lepiej niż najdroższy i najmocniejszy procesor. Czy jednak zintegrowane układy graficzne są równie użyteczne? W testach OpenCL wykorzystaliśmy następujące aplikacje i benchmarki:
- Core AfterShot Pro 1.2.0.7
- Sony Vegas Pro 12
- vReveal 3.2
- WinZip 1.75
- LuxMark 2.0
- BasemarkCL
- PCMark 8
Pomimo tego, że układy graficzne Intel HD 4000 i HD 2500 w procesorach Ivy Bridge oferują wsparcie OpenCL, to pożytek z ich wykorzystania jest żaden – jedyny pozytywny wyjątek to LuxRender. Żadna rzeczywista aplikacja nie przyśpieszyła dzięki OpenCL GPU, jedyne korzyści zaobserowaliśmy w benchmarkach. Pozostaje nam czekać na rodzinę procesorów Intel Haswell, gdyż układy graficzne montowane w tych procesorach są znacznie mocniejsze (zwłaszcza HD 4600). Testy w PCMark 8 przy użyciu Core i5 4670K (zintegrowana grafika Intel HD 4600) wskazują na to, że włączenie do akcji GPU wpływa pozytywnie na wynik końcowy. O ile wsparcie OpenCL w integrach Intel HD 2500/HD 4000 jest symboliczne, to jednak świetnie mogą się one sprawdzić w innym zastosowaniu – konwersji wideo za pomocą sprzętowego dekodera QuickSync. W tym zastosowaniu zintegrowane grafiki Intela nie mają sobie równych, chociaż niesamowita szybkość konwersji może odbić się na jakości konwertowanego materiału.
WinZip z akceleracją OpenCL działający na karcie graficznej z architekturą GCN
W przypadku konstrukcji AMD, wbudowany Radeon przynosi znacznie więcej korzyści, co widać po programach do zastosowań wideo, czy też grafiki 2D. WinZip niespecjalnie błysnął w tym towarzystwie, ale znacznie lepiej sprawdza się na kartach graficznych opartych na architekturze GCN, podczas gdy w Richland wciąż mamy do czynienia z VLIW4. Wiele może zależeć również od rodzaju kompresowanego materiału.
Niedaleka przyszłość - HSA i hUMA
Koncern AMD oraz kilka innych firm założyło fundację HSA (Heterogeneous Systems Architecture), która czuwa nad rozwojem platform i oprogramowania dla systemów heterogenicznych. Ich najnowszym osiągnięciem jest technologia hUMA (Heterogeneous Uniform Memory Access). Dotychczasowe rozwiązanie nUMA wydłużało czas wykonywania operacji na dwóch układach równocześnie, bowiem instrukcje musiały być przesyłane do dwóch różnych pamięci.
hUMA wprowadza pamięć współdzieloną, z której może korzystać zarówno procesor, jak i układ graficzny. Dzięki tej technologii obliczenia prowadzone równocześnie przez CPU i GPU mogą wskoczyć na nowy poziom wydajności.
Komentarze
25Mimo wszystko ludzie którzy obstawiali za AMD mieli rację. Więc ludzie, którzy kupili i3/Pętiumy: zrobiliście totalną głupotę, tak jak ludzie przesiadający się z W7 na W8. Dziękuję, dobranoc.
Super.