Karty graficzne

HSA i hUMA

przeczytasz w 2 min.

Wsparcie GPU w obliczeniach otrzymują programy do montażu wideo, do obróbki grafiki, a nawet archiwizery. Wiadomo, że akceleracja GPU przy użyciu zewnętrznych kart graficznych potrafi czynić cuda. Dotyczy to zwłaszcza programów do renderingu i montażu wideo, gdzie karta graficzna potrafi przyśpieszyć pracę lepiej niż najdroższy i najmocniejszy procesor. Czy jednak zintegrowane układy graficzne są równie użyteczne? W testach OpenCL wykorzystaliśmy następujące aplikacje i benchmarki:

  • Core AfterShot Pro 1.2.0.7
  • Sony Vegas Pro 12
  • vReveal 3.2
  • WinZip 1.75
  • LuxMark 2.0
  • BasemarkCL
  • PCMark 8

Pomimo tego, że układy graficzne Intel HD 4000 i HD 2500 w procesorach Ivy Bridge oferują wsparcie OpenCL, to pożytek z ich wykorzystania jest żaden – jedyny pozytywny wyjątek to LuxRender. Żadna rzeczywista aplikacja nie przyśpieszyła dzięki OpenCL GPU, jedyne korzyści zaobserowaliśmy w benchmarkach. Pozostaje nam czekać na rodzinę procesorów Intel Haswell, gdyż układy graficzne montowane w tych procesorach są znacznie mocniejsze (zwłaszcza HD 4600). Testy w PCMark 8 przy użyciu Core i5 4670K (zintegrowana grafika Intel HD 4600) wskazują na to, że włączenie do akcji GPU wpływa pozytywnie na wynik końcowy. O ile wsparcie OpenCL w integrach Intel HD 2500/HD 4000 jest symboliczne, to jednak świetnie mogą się one sprawdzić w innym zastosowaniu – konwersji wideo za pomocą sprzętowego dekodera QuickSync. W tym zastosowaniu zintegrowane grafiki Intela nie mają sobie równych, chociaż niesamowita szybkość konwersji może odbić się na jakości konwertowanego materiału.

WinZip z akceleracją OpenCL działający na karcie graficznej z architekturą GCN

W przypadku konstrukcji AMD, wbudowany Radeon przynosi znacznie więcej korzyści, co widać po programach do zastosowań wideo, czy też grafiki 2D. WinZip niespecjalnie błysnął w tym towarzystwie, ale znacznie lepiej sprawdza się na kartach graficznych opartych na architekturze GCN, podczas gdy w Richland wciąż mamy do czynienia z VLIW4. Wiele może zależeć również od rodzaju kompresowanego materiału.

Niedaleka przyszłość - HSA i hUMA

Koncern AMD oraz kilka innych firm założyło fundację HSA (Heterogeneous Systems Architecture), która czuwa nad rozwojem platform i oprogramowania dla systemów heterogenicznych. Ich najnowszym osiągnięciem jest technologia hUMA (Heterogeneous Uniform Memory Access). Dotychczasowe rozwiązanie nUMA wydłużało czas wykonywania operacji na dwóch układach równocześnie, bowiem instrukcje musiały być przesyłane do dwóch różnych pamięci.

hUMA  wprowadza pamięć współdzieloną, z której może korzystać zarówno procesor, jak i układ graficzny. Dzięki tej technologii obliczenia prowadzone równocześnie przez CPU i GPU mogą wskoczyć na nowy poziom wydajności.

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    3
    Brawa dla AMD, przynajmniej tutaj mają lepsze rezultaty.
    • avatar
      montere
      2
      Apu to przyszlosc. Amd znow troche wyprzedza soft stad nie wszedzie widac efekty. Poczekajcie do premiery nowych konsol i zobaczycie jak beda gierki latac ktore beda zoptymalizowane pod konsoki czytaj amd. Intel napewno odrobi prace domowe, uklady graficzne w haswellu sa juz duzo lepsze a beda jeszcze mocniesze. Softu z dnia na dzien tez powinno przybywac i bedzie nam lepiej, szybiej i wygodniej... art super. Fajnie gdyby bylo wiecej testow moze kiesys tam.
      • avatar
        Konto usunięte
        1
        Na wstępie jest napisane przypadki zamiast przypadku ;)
        • avatar
          Konto usunięte
          1
          I tak Phenom II X6 bez OpenCL jest szybszy...
          Mimo wszystko ludzie którzy obstawiali za AMD mieli rację. Więc ludzie, którzy kupili i3/Pętiumy: zrobiliście totalną głupotę, tak jak ludzie przesiadający się z W7 na W8. Dziękuję, dobranoc.
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            Jak ja lubię teksty Marcina :) -- nie spotkałem w ostatnich latach ani jednego, co by się źle czytało.

            Super.
            • avatar
              Szymon331
              0
              Mnie zabrakło jeszcze testu w wole roboczym jakim jest After Effects CS. I to najlepiej w czymś innym niż raytracing.
              • avatar
                Konto usunięte
                -1
                a jak do tego odnosi się Lucid Virtu MVP 2.0 ????
                • avatar
                  Konto usunięte
                  -3
                  oks spróbuje, jak wróce z wakacji
                  • avatar
                    mjwhite
                    -13
                    widać że OpenCL to jak na razie jedna wielka ściema, może ta huma trochę pomoże ale do '10x increase performance' droga jest jeszcze baaaaaaardzo daleka

                    Witaj!

                    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                    Połącz konto już teraz.

                    Zaloguj przez 1Login