Tradycyjne mapy cyfrowe do samochodów osobowych mają tą słabość, że pojazd ciężarowy kierują na drogę szybkiego ruchu – i to wszystko. Nie uwzględniają masy całkowitej, nacisku na oś, długości, wysokości.
iGo8 i MobileNavigator Navigona na opcji TIR kierują ogromne ciężarówki do centrum Warszawy, gdzie one mają absolutny zakaz poruszania się. Mapy do Garminów, fakt, wspomagają kierowców ciężarówek, ale przede wszystkim w Ameryce i części Europy Zachodniej. Wśród map na nawigacje PNA wspierające duże samochody nie ma zbyt wielu rozwiązań. Do niedawna jedynym był Pocket Navigator 8 Europe Truck instalowany przez serwis dystrybutora w nawigacjach marki Altina i Syngio.
Umówmy się, nie jest to rozwiązanie idealne, bo zgodność z systemem Windows CE 5.0 jest wymuszana poprzez dogranie dodatkowych sterowników i bibliotek do PNA. Pomimo tego na Pocket Navigatora dla ciężarówek przygotowanego w ten sposób zdecyduje się duża ilość kierowców, jako że wybór w tej dziedzinie jest znikomy. Program ten oferuje niezłą ilość danych o ograniczeniach dla samochodów ciężarowych w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Francji, Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. O możliwościach nawigacyjnych Pocket Navigatora w Polsce wiadomo niewiele.
Wybrane funkcje Pocket Navigator 8 Europe Truck
Omijanie miejsc nieprzejezdnych dla pojazdu o zadanych gabarytach na głównych drogach wybranych krajów.
Możliwość notowania ilości km przejechanych służbowo i prywatnie.
Możliwość śledzenia pojazdów po dokupieniu odpowiedniego urządzenia montowanego w samochodzie (VTU).
Uwzględnianie niektórych ograniczeń dla pojazdów ciężarowych.
Współpraca z wieloma rodzajami odbiorników TMC.
Ciekawie zapowiada się też mapa NavRoad Map Truck. Materiały prasowe ukazały się niedawno i są obiecujące. Użytkownik ma możliwość wprowadzenia istotnych parametrów swojego pojazdu, m. in. takich jak: maksymalna prędkość, masa całkowita, nacisk na oś, szczegółowe gabaryty pojazdu, czy też informacji o przewożonych materiałach niebezpiecznych – chwali się producent.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Interfejs NavRoad Map Truck umożliwia
wyznaczanie trasy: szybkiej, najkrótszej, ekonomicznej, rowerowej, pieszej
ustawienie trybu wygodnego dla użytkownika leworęcznego
włączenie dźwiękowych informacji o przekroczeniu dozwolonej prędkości
zapis i odczyt śladu GPS
informowanie o fotoradarach, po zdefiniowaniu ich bazy
wybór dwu- lub trójwymiarowego realistycznego widoku mapy
błyskawiczne wyznaczanie tras alternatywnych
ustawienie głośności względem prędkości jazdy
obrót widoku mapy w zakresie pion/poziom
samodzielną konfigurację elementów interfejsu
Więcej kierowcom ciężarówek od map do nawigacji mogą dać mapy stworzone z myślą o komputerze, wspomagające bardziej kompleksowo logistykę, na przykład Emapa Transport. Konfigurując Emapę, podajemy m.in. dane o wielkości pojazdu, jego masie, czasie jazdy i postoju w rozmaitych sytuacjach, prędkościach na poszczególnych typach dróg itp. – czytamy w inf. prasowej producenta mapy. Emapa Transport uwzględnia wysokość wiaduktów i nośność dróg. Do pełnego wykorzystania tego typu map potrzeba notebooka z modułem GPS. Najpewniejsze są moduły GPS podpinane do gniazda USB.
GPS USB – Holux M-215 USB |
Podobnych funkcji – poza Emapą Transport – doświadczysz w niemieckiej, dosyć drogiej mapie Map&Guide Truck Navigator (działa także na PDA), co widać na grafice poniżej – zakazy ruchu, aż miło.
Map&Guide Truck Navigator
Map&Guide Truck Navigator można uzupełnić o dodatkowe, równie drogie programy spod szyldu Map&Guide. Przykładem służy tu program Map&Guide Proffesional, który dobiera najlepszą trasę i wylicza koszty przejazdu. W wersji oferującej pełną funkcjonalność kosztuje około 2000 euro.
Jeżeli nie stać cię na dedykowane rozwiązania, a zamierzasz poruszać się po Polsce, z pomocą przychodzi uniwersalna AutoMapa. Według danych producenta: Ma unikatowe dane przeznaczone do wyznaczania tras dla samochodów ciężarowych zawierające m.in. ponad 23 tysiące znaków ograniczenia tonażu, ponad 1200 znaków określających wysokość wiaduktu i ponad 2200 wiaduktów, których wysokość została zmierzona dalmierzem laserowym na potrzeby przejazdów nienormatywnych. AutoMapa uwzględnia również dane dotyczące dopuszczalnego nacisku na oś pojazdu dla wszystkich dróg krajowych i wojewódzkich zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu. Trzeba przyznać, że wygląda to ciekawie.