Pomimo wielu ostrzeżeń umieszczonych w poprzednim rozdziale, możemy polecić zakup samochodowych przetwornic napięcia firmy Digital Lex. Są one solidnie wykonane, przewody doprowadzające zasilanie do elektroniki są dobrze dobrane – przy mocnych wersjach są one wystarczająco grube, by przenieść odpowiedni prąd. Zabezpieczenia przeciwprzepięciowe ochronią podłączone do konwerterów zasilacze przed uszkodzeniem, a czujniki zbyt niskiego napięcia przed rozładowaniem akumulatora do poziomu, gdy okaże się, że nie można uruchomić auta.
Przetwornice napięcia mogą niejednokrotnie uratować nas z opresji, gdy telefon się rozładuje, a my lub samochód mamy problem z wydostaniem się w zaludnione okolice, jedyna ładowarka zaś ma wejście do standardowej sieci prądu zmiennego 230 V. Podobnie gdy współpasażer musi skorzystać pilnie z laptopa, by wysłać e-mail czy dokumenty szefostwu lub pracownikom.
Przetwornice są urządzeniami do awaryjnego zastosowania, nie zaś ciągłego zastępowania sieci energetycznej w domu czy biurze. Warto dobrać je do potrzeb i wozić zawsze ze sobą, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy i w jakiej sytuacji mogą się przydać.
Przeczytaj także: | ||
Stacja dokująca i głośniki do iPoda, iPhone'a i iPada | Media-Tech U-Drive DVR MT4036 - kamera dla kierowcy | Cyfrowy Polsat internet LTE - czy warto się zdecydować |
Komentarze
55Ogólnie nigdy to nie zastąpi prądnicy synchronicznej (szkoda że nie pokazaliście jak wygląda przebieg napięcia sinusoidalnego w przypadku tego co mamy w domu a tego co daje przetwornica) bo ciekawie to wygląda na oscyloskopie przy okazji może by się pokazało przesunięcie fazowe :D
Co do ładowania laptopów - lepiej używać ładowarki na 12V niż przetwornicy. Jaki sens robić z 12V -> 230V i później ładowarką do laptopa 230V -> 19V na przykład :) Co do ładowania telefonów - dokładnie to samo... ładowarki 12V kosztują grosze....
Należy podkreślić że są odpowiednie modele ich jak i ogólnie przetwornicą jest tez prostownik czy transformator albo nawet nasz zasilacz w komputerze czy nawet ładowarka do telefonu.
A jeśli chodzi o przebiegi, przynajmniej byście pokazali jak wygląda prosty analogowy oscyloskop do czego służy głownie w elektronice ale elektryce też.
Troche techniki nie zaszkodzi, typu stała czasowa X czy jak mierzyć napięcie oscyloskopem czy spadek napięcia. Jak ktoś ma trochę gotówki wolnej to prosty model kosztuje koło 1500 zł lepsze to niż kolejna grafika
Czasem procedura jest bardziej skomplikowana (utrzymywanie zadanych obrotów przez określony czas. Ale takie rzeczy są w instrukcji obsługi lub książce serwisowej. Pracowałem w warsztacie i wiele akumulatorów było rozłączanych, ale później postępowało się zgodnie z instrukcją, a nie na pałę. Wszystko wracało po chwili do normy.
Problem może być w przypadku przeciążenia instalacji elektrycznej. Wtedy przepalony bezpiecznik, to pikuś. Uszkodzić można przewody, a to może doprowadzić do zwarcia, a tu już mamy pełny wachlarz możliwych uszkodzeń.
I mam małe pytanie do autora. Pisze on, że przewody są wystarczająco grube. Ale jaka jest grubość żyły. Bo przewód to żyła i izolacja, a grubość nie świadczy o wytrzymałości prądowej.
I moje trzy grosze co do instalacji samochodowej. Bezpieczniki są dobierane do grubości zastosowanych przewodów i warunków w jakich one pracują. A nie robione to jest odwrotnie. Serwisowi, który powie że można włożyć dwukrotnie większy bezpiecznik w miejsce słabszego polecam tabele doboru przewodów i powrót do szkoły aby nauczył się na nowo przeliczać obciążalność przewodów w zależności od otaczających go warunków.
Poza tym wszystkim, czy nikt nie zauważył, że artykuł jest artykułem sponsorowanym? Ale mogę się mylić.
BTW chciałbym widzieć jak ktoś ogląda 42 calowy TV w samochodzie :)
Mimo wszystko przy korzystaniu z laptopa przydałoby sie coś takiego.
O matko! A jakież to są te konsekwencje? Jak się coś pisze, to warto coś wiedzieć. A jak się nie wie, to można sprawdzić.
Jakby były jakieś poważne, to wymiana akumulatora byłaby czynnością przeznaczoną dla wykwalifikowanego warsztatu. lol...
Odskocznia od tych wszystkich procesorów i kart graficznych. Daję plus ;)
Sam szukam dobrej przetwornicy do samochodu jak się jedzie z pasażerem 12-16h autem to się chociaż nie nudzi w trasie :)
BLACK & DECKER 500-Watt Dual-Outlet Power Inverter Model # PI500BB dokładnie ten model jest cichy i dostępny tylko w USA ani w UK ani w Polsce nie można podobnego modelu kupić.
Jednak przekładanie 12->220->zasilanie laptopa powoduje straty na obu konwersjach, w efekcie czego tak naprawdę nadmiernie obciążamy instalację samochodu (tj. bardziej niż potrzeba).
Lepszym wyjście wydaje się dedykowany do laptopa zasilacz samochodowy tj. wprost 12V->napięcie laptopa. Takie coś ma większą sprawność niż taki łańcuszek, pomijając wygodę używania (mniej pudełek i kabli co w warunkach polowych ma spore znaczenie).
No i tak jak było napisane - trzeba się upewnić czy gniazdko zapalniczki pociągnie potrzebne obciążenie przez dłuższy czas. To że w czasie podgrzewania zapalniczki jest tam pobierane 20A o niczym nie świadczy - to trwa tylko kilka sekund. Kilkanaście amperów przez dłuższy czas może skutecznie rozgrzać zbyt cienkie przewody w samochodzie.
No i oczywiście wspomniana kwestia dobrego akumulatora jeżeli chcemy tego używać przy wyłączonym silniku. 10A (czyli 120W) przeciętny akumulator rozładowuje >do zera< w 4-5h. Jeżeli aku nie jest pierwszej nowości to może to być znacznie szybciej. A nawet nie rozładowany jeszcze od zera może nie być w stanie odpalić silnika.