Przyglądamy się bliżej najnowszemu benchmarkowi, który obsługuje API DirectX10, ma lepsze wsparcie układów wielordzeniowych (zarówno CPU jak i GPU), wspomaga obliczenia fizyki za pomocą geometry shade
Po kilkukrotnym przesuwaniu premiery, 28 kwietnia firma Futuremark udostępniła wreszcie swój sztandarowy produkt, jakim jest najnowszy 3dmark; tym razem otrzymał on miano 3dmark Vantage. Benchmark ten, jest pierwszym, w pełni zgodnym z bibliotekami DirectX10 Microsoftu, kompleksowo badającym karty graficzne pod kątem wydajności w tym środowisku. Jak nie trudno się domyśleć systemem bazowym do "odpalenia" tego programu będzie, wciąż nie przez wszystkich przychylnie przyjmowany, Windows Vista z zainstalowanym zbiorczym zestawem poprawek Service Pack 1.
Vantage, to następca dobrze znanych produktów jakimi są: 3dmark'06, 3dmark'05, 3dmark'03, a także wcześniejszych dokonań, w dziedzinie łatwego i przyjemnego testowania kart graficznych, ekipy z Madonion.Com : 3dmark2001, 3dmark2000, oraz 3dmark99.
Co tym razem wprowadzono innowacyjnego w tej dziedzinie? Oprócz pełnej zgodności z API DirectX10, Futuremark postawił na lepsze wsparcie układów wielordzeniowych (zarówno CPU jak i GPU). Dodatkowo wprowadzono wspomaganie obliczeń fizyki za pomocą geometry shader w GPU; CPU, oraz przez karty dedykowane (PPU) Ageia PhysX.
Co jednak najbardziej zaskoczyło, to wprowadzenie czterech różnych ustawień domyślnych benchmarka, na których wykonać możemy testy. Domyślnym trybem jest Performance, który ma za zadanie określić syntetyczną wydajność układów z obecnej półki mainstream oraz high-end. Tryb wyższy High, to już większe obciążenie kart grafiki pod kątem przekształceń na shaderach, wyższej rozdzielczości, czy wielkości wykorzystywanych tekstur, nie wspominając o multisamplingu x2. Tryb Extreme, jest najbardziej wymagającym ustawieniem, rozdzielczość 1920x1200 (HD) oraz ogromne obciążenie GPU obliczeniami w środowisku DX10 nadaje się do badania jedynie rozwiązań wielo-chipowych; niestety, w odniesieniu do dzisiejszych najwydajniejszych konstrukcji, jest jeszcze nazbyt przy tym wymagający.
Dla kart najsłabszych (od 8600GT / HD3650 po konstrukcje zintegrowane) przewidziano tryb Entry-level. Tu wyniki są sporo wyższe, a więc porównanie tego typu kart powinno być bardziej adekwatne do ich praktycznych możliwości.
porównanie ustawień domyślnych 3dmark Vantage:
cztery tryby, cztery różne ustawienia
Benchmark zawiera cztery główne testy (dwa z nich dotyczą GPU, a dwa procesora (i/lub) karty dedykowanej PPU). Przyjrzyjmy się im zatem bliżej ...