Menu OSD, pomiary kolorymetrem
Dostęp do menu ekranowego jest bardzo prosty. Panel z przyciskami umieszczono z przodu ramki, na dole po prawej stronie. Przyciski są duże, szerokie i łatwo w nie trafić, nawet gdy w pomieszczeniu jest ciemno. Opisy do przycisków są w większości czarne (w kolorze ramki), więc są nieco za słabo widoczne w trudnych warunkach oświetleniowych. W dzień jednak lub w dobrze oświetlonym pokoju wyróżniają się na tyle wyraźnie, że ich odczytanie nie jest kłopotliwe.
Wprost z ramki dostęp mamy do następujących opcji: auto (oraz wybór źródła obrazu i wstecz), minus (oraz wybór trybu eko), plus (oraz zmiana głośności), menu (oraz wejście), a także włączanie i wyłączanie urządzenia.
Opcji jakie mamy do wyboru w samym menu jest wystarczająco dużo. Niestety nie znajdziemy wśród nich możliwości ustawienia języka polskiego. Menu jest za to bardzo łatwe i instynktowne w obsłudze. W zakładce „Luminance” (luminacja) odnaleźć można: kontrast, jasność, tryb eko, tryby predefiniowane oraz ACR (Auto Contents Recognition). Spośród nich dwoma najciekawszymi są tryb eko, który daje możliwość szybkiej zmiany jasności obrazu o -16, -30 i -55%. Tryb ten połączony jest z odpowiednim przyciskiem umieszczonym na ramce monitora w celu przyspieszenia dostępu. Drugą ciekawą opcją jest ACR, która rozpoznaje rodzaj wyświetlanego materiału i zmienia ustawienia kontrastu, tak aby pasował on najlepiej do bieżącej sytuacji. Jedynym mankamentem samego menu jest jego działanie, a dokładniej opóźnione reakcje na naciśnięcie przycisku. Dochodzą one nawet do 2 sekund, co może powodować pewien dyskomfort.
Temperatura kolorów
Wśród trybów zaprogramowanych fabrycznie znajdziemy sześć opcji: Standard, Tekst, Internet, Gra, Film oraz Sport, które różnią się od siebie dość wyraźnie. Dodatkowo możemy włączyć lub wyłączyć jedną z opcji „eko” zmniejszających pobór energii elektrycznej. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent. Kolory z kolei sprawdzaliśmy przy ustawieniu „Standard” (wszystkie ustawienia przywrócone do standardowych wartości fabrycznych).
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 249,4 cd/m2
• Ustawienie Tekst
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 170,3 cd/m2
• Ustawienie Internet
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 202,8cd/m2
• Ustawienie Gra
rzeczywista temperatura barw 7800K, luminancja 217,8 cd/m2
• Ustawienie Film
rzeczywista temperatura barw 7800K, luminancja 220,0 cd/m2
• Ustawienie Sport
rzeczywista temperatura barw 6400K, luminancja 245,9 cd/m2
Profil standard
Profil tekst | Profil internet |
Profil gra | Profil film |
Profil sport |
Producent w przedefiniowanych ustawieniach oferuje zdecydowanie zbyt wysokie poziomy jasności. Najwyższe jej wartości zaproponowane zostały w ustawieniu „Standard”, ale tryb ten daje z kolei przyjemną dla oka temperaturę barwową (6500K). Generalnie ustawienia predefiniowane można określić jako dopuszczalne do użytku przez krótki czas, gdyż po dłuższym oczy mogą być zmęczone. Różnice między opcjami są wyraźnie zauważalne.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać wystarczyło ustawić fabrycznie zaprogramowany tryb „Standard” (lub reset ustawień):
Wszystkie składowe kolorów ustawione są wtedy na 100% - świadczy to bardzo dobrze o standardowych, fabrycznie ustawionych kolorach.
R = 100
G = 100
B = 100
Optymalny poziom luminacji (ok. 140 cd/m2) otrzymaliśmy przy ustawieniu poziomu jasności na 23%. Przebieg krzywej kolorów jest bardzo dobry i śmiało można postawić go jako wzór dla innych matryc wykonanych w technologii TN.
Poziomy luminancji
Producent obiecuje luminację maksymalną w granicach 250 cd/m2. Nasze testy potwierdzają to w 100%. Maksymalną wartość 250,1 cd/m2 otrzymaliśmy dla jasności oraz kontrastu ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy luminacja spadła zaledwie o 4 cd/m2, do poziomu 246,1 cd/m2.
Maksymalne jasność i kontrast
Jasność 100% i kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K, a kontrast 50%. Oto wyniki pomiarów w centrum matrycy:
- 0% = 108,1 cd/m2
- 10% = 122,1 cd/m2
- 20% = 135,4 cd/m2
- 30% = 145,5 cd/m2
- 40% = 164,0 cd/m2
- 50% = 178,1 cd/m2
- 60% = 191,2 cd/m2
- 70% = 204,0 cd/m2
- 80% = 218,6 cd/m2
- 90% = 232,7 cd/m2
- 100% = 246,1 cd/m2
Przyrosty jasności są w większości dość delikatne, ale zauważalne. W oczy rzuca się wyraźnie poziom zerowy, który cechuje się luminacją o wartości 108 cd/m2. Taka jasność pozwala na wygodną pracę nie tylko w ciemnym pomieszczeniu, ale nawet w delikatnie oświetlonych miejscach. W przeciętnych warunkach domowych można komfortowo korzystać z monitora już na ustawieniach mieszczących się w zakresie od 20 do 30%.
Równomierność podświetlania
118 cd/m2 -15,7% | 119 cd/m2 -15% | 120 cd/m2 -14,3% |
125 cd/m2 -10,7% | 140 cd/m2 100% | 126 cd/m2 -10% |
133 cd/m2 -5% | 134 cd/m2 -4,3% | 134 cd/m2 -4,3% |
Równomierność podświetlania Modelu PLE2271HDS firmy iiyama jest troszkę poniżej przeciętnej. Wizualnie jakość obrazu jest co prawda dobra, ale w aż pięciu punktach jasność spada o 10% lub więcej. Najgorzej jest u góry ekranu. Matryca typu TN adresowana jest stricte do użytkowników domowych, więc będzie głównie używana do grania w gry, oglądania filmów i przeglądania zasobów internetu. W większości z tych zastosowań da sobie radę, jednak w przypadku niektórych gier różnica w luminacji może być widoczna.