Menu OSD, pomiary kolorymetrem
Panel dostępu do ustawień pozwalających kontrolować charakterystykę monitora usytuowany jest na dole, z prawej strony ramki. Widnieje tam pięć przycisków: AUTO (automatyczne dopasowanie obrazu), MENU (włącza i wyłącza menu ekranowe), GÓRA (regulacja głośności, lub ruch w górę), DÓŁ (wybór fabrycznie zaprogramowanego trybu obrazu, lub ruch w dół), ENTER (wybór źródła obrazu, lub wybór zaznaczonego elementu).
Do wyboru mamy wiele typowych dla wszystkich monitorów opcji, takich jak: jasność, kontrast, ostrość, pozycję, gamma, kolor. Oprócz nich wyregulować możemy między innymi głośność, włączyć funkcję HDMI Audio i wybrać interesujący nas język (w tym język polski).
Do ciekawszych funkcji należy AMA (Advanced Motion Accelerator) - poprawia jakość wyświetlanego obrazu, zmniejsza szumy, a także obniża czas reakcji matrycy z 5 do 2 milisekund. Drugą ciekawą opcją jest DDC/CI (Display Data Channel Command Interface), dzięki któremu użytkownik może korzystać z oprogramowania do zmiany parametrów monitora w znacznie szerszym stopniu, niż oferuje mu to wbudowany w urządzenie panel sterujący.
Poruszanie się po elementach menu jest proste, logiczne i nie powinno sprawiać nikomu kłopotu.
Temperatura kolorów
Producent oferuje kilka predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą: Standard, Film, Gry, Zdjęcie, sRGB, Eko (typowe opcje dla nowych monitorów BenQ). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent. Kolory z kolei sprawdzaliśmy przy ustawieniu Standard.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6000K, luminancja 182,5 cd/m2
• Ustawienie Film
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 300,6 cd/m2
• Ustawienie Gry
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 307,7cd/m2
• Ustawienie Zdjęcie
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 261,0 cd/m2
• Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 5900K, luminancja 204,3 cd/m2
• Ustawienie Eko
rzeczywista temperatura barw 5900K, luminancja 174,5 cd/m2
Profil standard
Profi lfilm | Profil gry |
Profil zdjecie | Profil sRGB |
Profil eko |
Jak widać tryby predefiniowane różnią się od siebie dość znacznie i nie dają wyraźnych powodów do pochwał. Pod względem jasności najprzyjemniejszy okazał się tryb Eko. Daje on w miarę użyteczne i niezbyt męczące poziomy luminancji, ale cechuje się trochę zbyt ciepłymi barwami. Pod względem temperatury barwowej najlepszy jest tryb Film, jednak jest on stanowczo za jasny i męczy wzrok w czasie dłuższego używania.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:
R = 93
G = 93
B = 94
Suwaki wszystkich kolorów składowych domyślnie ustawione są na wartość 100.
Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 37% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy przyzwoita (jak na monitor z matrycą TN). Użytkownicy domowi powinni być zadowoleni z oferowanej jakości obrazu.
Poziomy luminancji
Sytuacja z maksymalnym poziomem luminacji wygląda ciekawie. Ustawiając jasność i kontrast na maksimum otrzymaliśmy wartości odrobinę mniejsze (300,3 cd/m2), niż przy ustawieniu fabrycznym „Gry” (307,7cd/m2). Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła do 268,2 cd/m2.
Maksymalne jasność i kontrast
Jasność 100% i kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=93, G=93, B=94) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 60,5 cd/m2
- 10% = 81,2 cd/m2
- 20% = 100,9 cd/m2
- 30% = 123,1 cd/m2
- 40% = 145,5 cd/m2
- 50% = 177,9 cd/m2
- 60% = 189,3 cd/m2
- 70% = 210,5 cd/m2
- 80% = 229,7 cd/m2
- 90% = 249,3 cd/m2
- 100% = 268,2 cd/m2
Co 10% jasność rośnie o zauważalną wartość, czyli prawidłowo. Przy jasności 0% można pracować w ciemnym pomieszczeniu, natomiast powyżej 40% jasność przekracza już delikatnie wartość optymalną. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować na jasności 35-42%.
Równomierność podświetlania
118 cd/m2 -15,7% | 125 cd/m2 -10,7% | 133 cd/m2 -5% |
123 cd/m2 -12,1% | 140 cd/m2 100% | 125 cd/m2 -10,7% |
123 cd/m2 -12,1% | 132 cd/m2 -5,7% | 138 cd/m2 -1,4% |
Równomierność rozkładu luminancji na powierzchni ekranu oceniamy negatywnie. Analiza wykazała duże różnice między górnym lewym a dolnym prawym rogiem ekranu (rzędu kilkunastu procent). Najciemniejszym punktem był właśnie górny lewy narożnik. Oprócz niego jeszcze w czterech punktach spadek luminancji przekroczył 10%, sytuacja więc nie wygląda najlepiej.