Najnowsza odsłona gry przygodowej Tomb Raider pochłonęła mnie do cna. Tuż po jej pobraniu z platformy Steam i rozpoczęciu rozgrywki nie mogłem się od niej oderwać. Mijały kolejne godziny, zbliżał się wschód słońca, a ja nadal siedziałem przed komputerem przechodząc kolejne ciekawie zaprojektowane etapy i podziwiając jednocześnie naprawdę dobrą grafikę. Prawdę mówiąc, przygody Lary Croft bardziej mnie wciągnęły i przykuły do monitora, niż wykańczanie najeźdźców w Crysis 3! Tomb Raider zebrał bardzo wysokie noty od wielu zagranicznych redakcji, o czym możecie się dowiedzieć z poniższego podsumowania ocen.
Crystal Dynamics wykonało zatem kawał dobrej roboty wskrzeszając do życia Larę Croft i oferując baaaardzo wiele godzin świetnej zabawy. Co prawda mogłoby być nieco mniej liniowości, ale i tak widać pewien postęp w stosunku do poprzednich odsłon.
Kilka słów na temat oferowanej grafiki i wymagań sprzętowych – w końcu po to powstał niniejszy artykuł. Wizualnie gra wygląda całkiem dobrze, choć nie ukrywamy, że Tomb Raider pod tym względem nie zawsze trzyma równy poziom. Niektóre poziomy wyglądają jakbyśmy grali w poprzednią część. Zupełnie, jakby twórcom zabrakło pomysłu na stworzenie ciekawej scenerii. To oczywiście moje osobiste spostrzeżenie :). Jeśli uważacie inaczej, zapraszamy do polemiki w komentarzach. Wracając do wymagań sprzętowych, to wystarczy w zupełności sprzęt ze średniej półki, aby móc się delektować wysokimi detalami – niestety z wyłączonym wygładzaniem krawędzi SSAA i TressFX, bo te dobijają nawet bardzo drogie akceleratory. Na szczęście developerzy zaimplementowali wygładzanie FXAA, które nie stawia tak wysokiej poprzeczki układom graficznym, a należycie wykonuje swoje zadanie.
Dla bardziej wymagających graczy zarezerwowano mocno obciążający tryb „Ultimate”. Mamy wtedy aktywną pełną paletę wszelkich wodotrysków, lecz bez któreś z topowych kart graficznych, praktycznie nie da się grać i widzimy jedynie irytujący „pokaz slajdów”.
A co wy sądzicie o najnowszej części przygód Lary Croft? Co was najbardziej urzekło w Tomb Raiderze i na jakim sprzęcie graliście? Zapraszamy do komentarzy :).
Podsumowanie | ||
plusy: • wciągająca fabuła • walka z przeciwnikami • ciekawie zaprojektowane etapy gry • świetna grafika i dobra oprawa dźwiękowa • da się grać na starszych kartach z DirectX 9.0c • zaimplementowanie TressFX • zajmuje sporo czasu na przejście | ||
minusy: • wygładzanie SSAA (nawet w trybie x2) bardzo mocno obniża liczbę kl./s • TressFX – j.w. • mimo wszystko zbyt duża liniowość | ||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 99 zł | ||
Komentarze
115Zabawna dwuznaczność :)
Fajnie, że redakcja kontynuuje recenzje "optymalne karty graficzne" jednak mam małe zastrzeżenie (sugestię) - fajnie by było gdyby karty użyte w testach miały fabryczne (stockowe / referencyjne) zegary, ponieważ wykresy są lekko nieczytelne.
czyli gtx 670 w wersji oc
2ga sprawa po cholerę cisną tu SSAA, dużo lepiej sprawdziło by się takie "SMAA 2TX" zastosowane np w Crysis 3 lub chociaż MSAA.
Tesselacja w wielu miejscach wciśnięta na siłę i oprócz tego że zabiera mnóstwo zasobów to nie robi większej różnicy na "niektórych" elementach. Co ciekawe przy włączonej tesselacji zmieniają się cienie w wielu miejscach gdzie nie powinno mieć to wpływu i jest to co najmniej dziwne.
Dodatkowo problem z wyświetlaniem max grafiki. Obeznani w temacie wiedzą o co chodzi.
Tak więc, jeżeli chodzi o optymalizację, to jest to jeden wielki fail, tym bardziej że jakość grafiki nie jest jakoś tak niewyobrażalnie dużo lepsza od konsol :/
- gameplay jest notorycznie przerywany przez jakieś wstawki filmowe, gadanie czy efektowne scenki, w których nie możemy brac udziału,
- interaktywne przedmioty są z daleka podświetlone, a nad głową wisi strzałka mówiąca gdzie masz iśc, albo cel jest zaznaczony przed twymi oczyma(jak w Crysis 3):
Jeśli, któryś z powyższych punktów jest spełniony to chyba nie mam czego szukac w tej grze. Naprawdę ostatnią nowożytną grą przy której dobrze się bawiłem przez więcej jak 100h był Dark Souls. Niezły był też Batman AC, mimo iż zawierała kilka upupiających elementów, ale fabuła, postacie i miodny gameplay sprawił, że przeszedłem ją dwa razy. A inne gry? Raz się ukończyło i to na siłę i do widzenia. Co to się dzieje do cholera, że po raz kolejny sięgam do Dooma 3 czy Half Life 2 z 2004 roku?
dwurdzeniowe układy AMD Athlon 64 X2 2,1 GHz (4050+), Intel Core 2 Duao 1,86
-A w jaką?
-Tomb Raider!
gra poprostu mi zarywa-obraz miga, w pewnym momecie urywa sie i gra ni chodzi :( w opcjach gry pisze że gra korzysta z grafiki podstawowej intel (R)HD Graphics Family i w zaden sposob nie moge tego zmienic!!!!!
moj komp: win7, 4GB RAM, i-5-2430M, 2,4GZ, grafika GeForce GT 540M
Ma-sa-kra. To się wydaje jeszcze bardziej liniowe niż król liniowości jakim jest (był) CoD.
Zamiast normalnej gry mamy trasę po sznurku i filmik. Trasa po sznurtku, filmik, skrypt, filmik, trasa po sznurku...
W to się gra czy to się ogląda?
Ja mam np 680 od gigusia z WindForce3X, gdzie stockowe zegary to:
rdzeń - 1072MHz (1137MHZ w turbo)
pamięci - 1502MHz
a ja to wykręcam na :
rdzeń - 1160MHz (1225MHz w turbo)
pamięci - 1703MHz (6812MHz efektywnie)
Ciekaw jestem ile więcej fpsów mam na takich zegarach. Dziwi mnie też, ze nawet jak jest rdzeń sam podkręcony, to pamięć już nie, a to może mieć duży wpływ na wydajność. Przepustowość ze standardowych 192,8 GB zmienia się na jakies 218 GB, 220 GB mogę osiągnąć spokojnie, to całkiem sporo.
+ procek mam na 4500MHz i 12GB ramu 1600MHz.
Ciekawi mnie też jaki wpływ na fpsy ma taktowanie procesora 4 rdzeniowego, tak i5 jak i i7 (bo nie oszukujmy się, różnica w grach między 2500k a 2600k jest właściwie marginalna a czasem zerowa przy tym samym taktowaniu).
Niech zrobią testy porównawcze zwykłego 7970 ze zwykłym 680, wtedy byłoby ok, albo np dodali te wyniki do obecnych.
Sprzydałyby się też wyniki maksymalnie mozliwie wykręconych 7970 i 680, tyle wersji byłoby super, możnaby obserwować jaki wpływ na wydajność mają taktowania tak rdzenia jak i pamięci grafik. Taktowanie sandy dla tych grafik trochę za niskie wg mnie, może ograniczać.
Core 2 Duo 6400
AMD Radeon 7770
Optymalne ustawienia na 30fps. Grę ustawiamy detale na ULTRA. Włączamy TressFX.
Co trzeba obniżyć?
- wygładzanie AA na NONE
- rozdzielczość ustawiamy na 1280x720
- cienie ustawiamy na NORMAL
Gra działa płynnie ok 30-35fps. W jednym miejscu gry podczas walki w slumsach pod koniec gry całość zacznie mocno przycinać. Tam trzeba obniżyć detale lub wyłączyć TreesFX. Cała reszta gry działa płynnie
to chyba blad i dlatego taka rozbieznosc w tym tescie miedzy moim a waszym.pozdrawiam
ultimate, 1080p, SXAA, TressFX i czasem blado wypada ilosc klatek, moze nowsze sterowniki troche cos poprawia
W wypadku mojego Flatrona L222WS, granie w innej rozdzielczości niż natywna to makabra ponieważ monitor to kiszka.
Sam siedzę. póki co na PII X4 @ 3900MHz, ATi 5750 - GPU 840/MEM 1335.
Rewelacji nie ma. Ale gra wygląda naprawdę ładnie.
Tylko 22 do 30stu paru klatek na dobrych (zmodyfikowane wysokie) ustawieniach nie robi wrażenia.
A odczucia lagowania w 1650x1050 są ogromniaste!
Wyłączenie postprocessing`u powoduje makabryczny spadek jakości grafiki i widać to nawet w benchmark`u.
Słowem: GOTY 2013!
P.S. Gra będzie tylko lepsza/płynniejsza z czasem, bo twórcy już zapowiedzieli poprawki do gry (jedna już wyszła 2 dni temu), no i producenci kart graficznych też obiecują wypuszczenie sterowników zoptymalizowanych pod najnowszą część TR.