Warhammer 40000: Dawn of War II. Wrażenia. Grafika. Optymalne karty graficzne
Gra zdecydowanie innowacyjna. Udało się wnieść powiew świeżości do schematycznego już gatunku RTS, ale również stworzyć grę która jest łatwa w obsłudze i wciągająca na długie godziny. Oprócz nowych do
Oprócz nowych doświadczeń, mamy też do czynienia z zupełnie odświeżonym, nowocześniejszym silnikiem graficznym, który zachwyca możliwościami.
Do testów wybraliśmy osiem kart graficznych w różnym przedziale cenowym, oferowanych przez dwóch najpopularniejszych producentów.
Platforma testowa
- Płyta główna: MSI 790FX-GD70
- Procesor: AMD Phenom II X3 720BE
- Pamięć: 2x 2GB DDR3 1333MHz
- Dysk twardy: Seagate Barracuda 7200.12 500GB
- System Operacyjny: Microsoft Vista Ultimate 32bit (SP1)
- Sterowniki: ATI Catalyst 9.3, nVidia ForceWare 182.08
- Dodatkowe oprogramowanie: Fraps 2.9.8
Przetestowane karty graficzne
- Radeon HD4870
- Radeon HD4850
- Radeon HD4830
- Radeon HD4670
- GeForce GTX260
- GeForce 9800GTX+
- GeForce 9800GT
- GeForce 9600GT
Przebieg testu
Ponieważ Dawn of War II nie ma wbudowanego narzędzia pomiarowego, wszystkie testy wykonano przy pomocy programu Fraps podczas misji „Zemsta za Deviana Thula”, gdzie oddział zmuszony jest do walki z dużą ilością przeciwników.
Pomiar trwał 60 sekund i został powtórzony kilkakrotnie dla większej dokładności. Grę przetestowano w ustawieniach: Ultra, Wysokich, Średnich oraz Niskich w trzech najpopularniejszych rozdzielczościach 1900x1200, 1680x1050 i 1280x1024. Gra została też zaktualizowana do najnowszej wersji za pośrednictwem programu Steam.
Ustawienia Ultra
Wszystkie pomiary ilości FPS zostały wykonane w ustalonych przez twórców ustawieniach Ultra, jednak tak naprawdę gra nie uruchamia się wtedy w najlepszej możliwej konfiguracji. Jeśli jesteśmy posiadaczami 64-bitowego Windows Vista, można wtedy jeszcze zwiększyć szczegółowość tekstur i jakość efektów z "wysokie" na "Ultra" co nie jest możliwe w 32-bitowym Windowsie.
Co prawda przy drobnej ingerencji w program Steam, można te blokadę usunąć, ale gra znacząco traci wtedy na wydajności (10-15%), dlatego zrezygnowałam z przeprowadzania testów w tych „podrasowanych” ustawieniach.