Rowery elektryczne

Mój rower elektryczny. Rząd dopłaci nawet 9 tys. zł

przeczytasz w 2 min.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu pilotażowego Mój rower elektryczny. W ramach programu będzie można pozyskać nawet 9 tys. zł.

Szykują się kolejne dotacje związane z elektromobilnością i redukcją emisji niskiej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował o przedstawieniu do konsultacji projektu programu Mój rower elektryczny. Jak czytamy na stronie NFOŚiGW, celem programu jest uniknięcie niskiej emisji przed dofinansowanie inwestycji, polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, a także rozwój dobrych praktyk transportowych i zdrowego trybu życia. Pomóc w tym ma zachęcanie do zakupu rowerów i wózków elektrycznych.

Konsultacje projektu będą trwać od 4 do 18 lipca 2024 r. Wszelkie uwagi można zgłosić na specjalny adres mailowy mojrowerelektryczny@nfosigw.gov.pl, a w tytule wiadomości należy wskazać "Konsultacje społeczne „Mój rower elektryczny”".

300 mln zł na rowery elektryczne - Mój rower elektryczny

Jak czytamy w projekcie, planowane jest przekazanie 300 mln zł na dofinansowanie zakupu co najmniej 46667 pojazdów. Ma się to przełożyć na obniżenie emisji CO2 o co najmniej 83139 Mg w skali roku.

Program ma być realizowany w latach 2025-2029. Każdy beneficjent programu będzie mógł otrzymać dofinansowanie w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych na zakup roweru elektrycznego, lecz nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru elektrycznego transportowego (cargo) oraz wózka rowerowego, maksymalna kwota wzrasta do 9 tys. zł. Z dofinansowania będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i jednostki terytorialne, a także przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność oznaczoną PKD:

  • 49.41.Z - transport drogowy towarów;
  • 53.10.Z - działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego);
  • 53.20.Z - pozostała działalność pocztowa i kurierska;
  • 77.21.Z - wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Entuzjaści rowerów elektrycznych z pewnością ucieszą się z możliwości obniżenia kosztów jego zakupu o 50 proc. Zamiana pojazdów spalinowych na rowery elektryczne mogłaby istotnie ograniczyć emisję CO2 i innych szkodliwych związków. Z drugiej strony – mało kto zdecyduje się na podróż rowerem elektrycznym zimą, gdy wysoka emisyjność jest najbardziej odczuwalna ze względu na trwający okres grzewczy. Pojawia się zatem pytanie, czy zainwestowanie 300 mln zł na przykład w energię odnawialną nie przyniosłoby większych  korzyści – za tę kwotę można wybudować elektrownię słoneczną o mocy ok. 100 MW, co pozwoliłoby na zaspokojenie potrzeb energetycznych kilkudziesięciu tysięcy gospodarstw domowych.

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Qazzy
    12
    Czyli elektryczne rowery zdrożeją o 5-9 tys zł :-P
    • avatar
      MokryN
      12
      Bye RZĄD a PODATNICY. Rząd nie ma swoich pieniędzy tylko rozdaje te zabrane innym.
      • avatar
        Dragonik
        5
        Taa rząd dopłaci, tak tak
        • avatar
          BariGT
          3
          Dobrze. Głosowanie na komuchów, debili i zwykłych złodziei musi kosztować aby za 3 lata ludzie wzięli wybory na serio...
          • avatar
            K8v8M
            1
            Nie. Inwestycje w kolejne farmy które produkują prąd którego nie można odebrać nie byłaby lepsza.
            Przeznaczenie tych pieniędzy choćby na dofinansowanie termomodernizacji przyniosłoby znacznie lepszy efekt.
            • avatar
              Naruto1
              1
              Skutery to jeszcze rozumiem - benzyna kontra prąd, niech wam będzie. Ale rowery? Zeroemisyjne napędzane nóżkami kontra wspomagane prądem? Miałaby od biedy sens konwersja zwykłego na elektryka, żeby nie wyrzucać na złom ale tak?
              • avatar
                FunkyKoval
                -2
                Normalnie już się ciężko te debilizmy o tzw. "zeroemisyjności" czyta. Co niby ma zredukować konwersja roweru na rower elektryczny ? Przecież jak nogami pedałujemy to nie spalamy paliw kopalnych, zamiana zwykłego roweru na elektryczny to dopiero generuje odpady w procesie produkcji, potem ładowanie baterii tego dziwactwa z energii z elektrowni węglowych, co generuje CO2 no i utylizacja tego g.... jak bateria całkiem padnie.
                Ogarnijcie się ...
                • avatar
                  rafael
                  -6
                  A po co 100MW farma paneli skoro nie ma jak tego prądu odebrać i zużyć ?
                  Rowery zdecydowanie lepsze.
                  Kiedy ludzie przestaną się tymi bzdurami o emisji CO2 przejmować ?
                  • avatar
                    FranzMauser
                    0
                    Nóg używać łajzy, a nie rowerki elektryczne. Myślicie, że będę sponsorować zawałowców w wieku 20 lat? Co to, przyszłość rodem z filmu Wall-e?
                    • avatar
                      pawluto
                      0
                      Nie rozdaje rząd tylko My bo to leci z naszych podatków !
                      NIE ZGADZAM SIĘ NA ŻADNE ROZDAWNICTWO !
                      • avatar
                        MatPL966
                        0
                        "za tę kwotę można wybudować elektrownię słoneczną o mocy ok. 100 MW, co pozwoliłoby na zaspokojenie potrzeb energetycznych kilkudziesięciu tysięcy gospodarstw domowych"
                        Zakładając, że będzie świecić (skoro mowa, że mało kto będzie jeździł rowerem elektrycznym w zimie, to uwaga - elektrownie słoneczne w Polsce w zimie są nawet mniej przydatne). Ale żeby też nie świeciło w całej Polsce albo nie świeciło i wiało jednocześnie, bo z kolei taka elektrownia zostanie odcięta. Także tego...

                        Inna sprawa, że dopłaty do rowerów elektrycznych też sensu nie mają - po co dopłacać do czegoś, co i tak się dobrze sprzedaje? No i druga sprawa - dlaczego akurat tylko dla elektrycznych, a zwykłych już nie? Jak ktoś ma płaską trasę to może równie dobrze z samochodu przesiąść się na zwykły rower.

                        Witaj!

                        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                        Połącz konto już teraz.

                        Zaloguj przez 1Login